Co slychac w Summerhill?

1. Data: 2002-01-28 14:40:28

Temat: Co slychac w Summerhill?
Od: ".:Squall:." <d...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Tak się składa, że bardzo "lubię" Anthonego de Mello, który uważał
psychologię za świństwo, za przenoszenie bomby z kolan, pod siedzenie (czyli
ukrywanie problemów, zamiast ich rozwiązywanie). Ważne, jest jednak coś
innego, mianowicie to że w swoim sławnym "Przebudzeniu" pisał o cudownym
człowieku którym był A.S.Neill, autor "Summerhill". Pisał, że właśnie ta
książka zrewolucjonizowała jego życie, postanowiłem ją więc przeczytać.
Bardzo mi się podobała (skończyłem ją przed 15 minutami), a właściwie to jej
nowe wydanie czyli "Nowa Summerhill" dziwi mnie jednak fakt, że Neill o ile
wyraża się dość krytycznie o niektórych "wielkich" psychologach i o ich
technikach, które uważa za nic nie dające "rozwiązywanie krzyżówek" to w
przypadku innych np. Reich-a dostrzega pozytywne działanie. Dlatego, choćby
z tego punktu widzenia dziwię się dlaczego Anthony tak głośno krzyczał
"musicie przeczytać tą książkę" ?! Sam jestem bliższy filozofii niż
psychologii, choć może wiążę się to z tym, że mam wyrobiony zły pogląd.
Druga sprawa jest, tematem najbardziej mnie interesującym, mianowicie -
szkoła Summerhill dzisiaj - interesuje mnie czy szkoła ta jeszcze istnieje
(najnowszą wzmiankę o szkole mam z 1990r.) jakie zmiany zaszły i co ogólnie
*tam* słychać. Czy córka radzi sobie równie dobrze jak ojciec i matka itd...
interesuje mnie głównie z tego względu, że pewnego razu pewna kobieta na
pewnym *zebraniu* powiedziała, że "wolna szkoła nie przetrwała, próby czasu.
Ucznia trzeba przymusić do nauki bo inaczej się nic nie będzie robić", a
trzeba zaznaczyć, że jest to kobieta bardzo mądra, w jej podświadomości z
pewnością nie kryły się uwarunkowania i przekonania o wyższości tradycyjnej
szkoły nad wolną. Wnioskuję z jej wypowiedzi, że szkołę zamknięto (jak to
przewidywał Neill)!?

1. Data: 2002-01-28 16:24:21

Temat: Re: Co slychac w Summerhill?
Od: p...@u...gda.pl (David Ciechanowicz) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>(najnowszą wzmiankę o szkole mam z 1990r.) jakie zmiany zaszły i co ogólnie
Wydaje mi sie, ze chyba tak,
sprawdzilem w Brittanice z zeszlego roku i nic nie pisza, zeby ja
"zamkneli".

Test Ravena i testy na profil osobowosciowy
studniówka
Kto zabil Freuda?
Periodyczne zachowanie kobiety - gdzie znajde wyjasnienie "tajemnicy"?
psychologia polityczna