Co to jest gazometria?

1. Data: 2003-09-04 05:15:08

Temat: Co to jest gazometria?
Od: "Roma" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pytanie moze banalne i mozecie powiedziec bym zapytala lekarza(probowalam),
lub sobie to wygooglowala, lub tylko ze ....niegdysiejsze proby czytania
stron przeznaczanych dla profesjonalistow tj. dla Was lekarzy, doprowadzaly
mnie niemal do szalenstwa- gdyz chodzilo o moje dziecko- teraz zdecydowanie
tego nie robie..
Jezeli ktos ma ochote opisac mi co to jest, z czym sie je, czemu sluzy- bede
wdzieczna;-)
Serdecznie pozdrawiam
Roma

2. Data: 2003-09-04 08:57:20

Temat: Re: Co to jest gazometria?
Od: "SzM" <m...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Roma" <r...@w...pl> wrote in message
> [...]
zdecydowanie
> tego nie robie..
> Jezeli ktos ma ochote opisac mi co to jest, z czym sie je, czemu sluzy-
Oznacznie we krwi:

- stężenia jonów wodorowych, czyli pH krwi - prawidłowy zakres 7,35-7,45;

- pCO2; czyli prężność (zawartość) dwutlenku węgla we krwi - prawidowo 35-45
mmHg, pozwala na ocenę skuteczności wentylacji ("czy pacjent skutecznie
oddycha i wydala produkowany w organiźmie dwutlenek węgla")

- pO2; czyli prężność (zawartość) tlenu we krwi - prawidłowa wartość zależy
od wieku, u dzieci WE KRWI TĘTNICZEJ można przyjąć ok. 90 mmHg i więcej,
pozwala na ocenę tzw. wymiany gazowej w płucach, czyli przechodzenia tlenu z
płuc do krwi

To są parametry oznaczane przez aparat.

Na ich podstawie zwykle komputer wylicza i drukuje jeszcze inne parametry:
* HCO3, czyli zawartość dwuwęglanów, głównego bufora we krwi utrzymującego
równowagę kwasowo-zasadową (tych parametrów może być kilka, zwykle są HCO3
standardowe i HCO3 aktualne)
* BE, czyli niedobór zasad, pozwala na ocenę nasilenia nieprawidłowości
pochodzenia nieoddechowego w równowadze kwasowo-zasadowej i stanowi
wskazówkę w terapii ostrych stanów
* SO2, czyli saturacja/wysycenie hemoglobiny tlenem, pokazuje jaki procent
hemoglobiny jest związany z tlenem

Wskazania to głównie:
- niewydolność oddechowa i stopień jej nasilenia, ustalenie wskazań do
wspomagania oddechu
- stany niewydolności narządów: wątroby, nerek, płuc, ukł. krążenia; a także
powikłania ostre cukrzycy, zatrucia, stany po dużych zabiegach operacyjnych;
pozwalają na ocenę nasilenia tych zaburzeń

3. Data: 2003-09-05 06:22:07

Od: "Roma" <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "SzM" <m...@p...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> powikłania ostre cukrzycy, zatrucia, stany po dużych zabiegach
operacyjnych;
> pozwalają na ocenę nasilenia tych zaburzeń

Bardzo dziekuje- probowalam sie tego wczoraj dowiedziec w szpitalu, ale tam
nikt nie zrobil tego tak obszernie i klarownie
Pozdrawiam
Roma

4. Data: 2003-09-05 07:30:20

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roma" <i...@w...pl> napisał w wiadomości

> Bardzo dziekuje- probowalam sie tego wczoraj dowiedziec w szpitalu, ale
tam
> nikt nie zrobil tego tak obszernie i klarownie

A powiedzieli ci, ze krew pobiera się z opuszka ucha?
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

5. Data: 2003-09-05 07:37:31

Od: "Roma" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:bj9dr7$1vd$1@news.onet.pl...

> Użytkownik "Roma" <i...@w...pl> napisał w wiadomości

> tam
>
> A powiedzieli ci, ze krew pobiera się z opuszka ucha?
> --
W tym konkretnym przypadku pobierana byla z nadgarstka.
Pozdrawiam
Roma
> Joanna
> http://jduszczynska.republika.pl

szkła progresywne
oczka/tears krople , okres waznosci/ soczewki
Głowa!!!!!!!!!!!!!!!!! Help me
kłucie lewa strona podbrzusza
pytanie do fachowcow ginekologow