Co to jest ogród?

1. Data: 2001-01-09 07:14:40

Temat: Co to jest ogród?
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pytanie stawiam przewrotnie. Otóż prowadząc kiedyś dyskusję o tym, kto jest,
a kto nie jest miłośnikiem ogrodów, chyba nie zdefiniowaliśmy samego
pojęcia. A mnie to ostatino nie daje spokoju. Jak rozróżnić między ogrodem a
parkiem? Czy to rozróżnienie jest takie samo w nomenklaturze bądź tradycji
polskiej i np. zachodnioeuropejskiej? Czy grunt o powierzchni np. 8 ha można
jeszcze traktować jako ogród (prywatnie moja dusza jakoś się przed tym
wzdraga). Czy kryterium powinna być dostępność dla publiczności? A jak byśmy
w polskich warunkach określili, co jest ogrodem małym, a co dużym?

Pozdrawiam, Basia.

2. Data: 2001-01-10 10:55:44

Temat: Re: Co to jest ogród?
Od: "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@p...gliwice.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:93edsd$qtu$...@z...polsl.gliwice.pl...
> [...]
> a kto nie jest miłośnikiem ogrodów, chyba nie zdefiniowaliśmy samego
> pojęcia. A mnie to ostatino nie daje spokoju. Jak rozróżnić między ogrodem
Odpowiada mi kryterium powierzchni. Dorzucil bym jednak don kryterium
rodzaju wypoczynku. Otoz park kojarze ze spacerami i sportowym, czynnym
wypoczynkiem (vide parki angielskie, gdzie gra sie w pilke, jezdzi na
rowerach). Ogrod to raczej z wypoczynek bardziej intelektualny (choc czasem
takze meczacy fizycznie) polegajacy na blizszym kontakcie z roslinnoscia.

Reasumujac - parki sa do biegania a ogrody do wachania i wzdychania ;-)
Pozdrawiam
Grzegorz Karolczak

3. Data: 2001-01-10 14:34:07

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]

> takze meczacy fizycznie) polegajacy na blizszym kontakcie z roslinnoscia.
>
> Reasumujac - parki sa do biegania a ogrody do wachania i wzdychania ;-)

A ile tej powierzchni?
Pozdrawiam, Basia.

4. Data: 2001-01-10 18:43:06

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Grzegorz Karolczak <v...@l...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:93hetr$lqh$...@n...tpi.pl...
> Użytkownik Basia Kulesz ...
Oj Basiu, świetny temat na długie zimowe wieczory. Gratuluję.

> Odpowiada mi kryterium powierzchni.
:-(((
A mnie nie. Często Ogrody są większe od Parków.
Ja skłaniałbym się ku kryterium funkcjonalności = użyteczności.

> Dorzucil bym jednak don kryterium rodzaju wypoczynku.
> Otoz park kojarze ze spacerami i sportowym, czynnym wypoczynkiem
> (vide parki angielskie, gdzie gra sie w pilke, jezdzi na rowerach).
Próba definicji:
Park jest to wydzielony obszar przyrodniczy (bioregion) służący edukacji
ekologicznej [najczęściej zadrzewiony, typu leśnego]. Parki są najczęściej
pozostałościa dawnych obszarów leśnych [dawnych terenów łowieckich].
Nasadzenia są wtórne.
Obecnie park różni się od rezerwatu przyrody tym, że obejmuje różne formy
ochrony [w różnych krajach] i służy różnym funkcjom [wypoczynkowi i
rekreacji]. Częścią parku może być "Ogród" [funkcja edukacyjna i ew.
użytkowa].

> Ogrod to raczej z wypoczynek bardziej intelektualny (choc czasem
> takze meczacy fizycznie) polegajacy na blizszym kontakcie z
roslinnoscia.
Pozwól, że nie zgodzę się z tobą w tym momencie. I tu i tu można wypocząć
intelektualnie.
Ogrody, z "reguły" mają obok funkcji rekreacyjnej i użytkową [w
rozumieniu: użyteczną = praktyczną tzn. dostarczanie określonych produktów
bądź wrażeń]. Jeśli dodać do tego kryterium użytkownika to wychodzi na to,
że ogrody są bardziej prywatne [i dlatego obecnie są mniejsze od parków]
niż publiczne. Jedno nie wyklucza drugiego [teoretycznie ogródki działkowe
= ogólnodostępne czyli pełniące funkcję parku]. Ogrody najczęściej były
zakładane od "początku = ugór" i noszą "piętno" właściciela.

> Reasumujac - parki sa do biegania a ogrody do wachania i wzdychania ;-)
Reasumując parki są pozostałością dawnej "naturalnej" przyrody a ogrody
powstały "na zamówienie".
Pozdrawiam Jerzy

5. Data: 2001-01-10 20:27:25

Temat: Odp: Co to jest ogród?
Od: "Tadeusz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Reasumując parki są pozostałością dawnej "naturalnej" przyrody a ogrody
> powstały "na zamówienie".
> Pozdrawiam Jerzy

Witam (-:))
W Kurniku to park czy ogród? Jacek zamieścił piękne zdjęcia "uroczyska" ze Ś
ląska, to to pozostałości parku czy ogrodu? W Mosznej pod Opolem, to park cz
y ogród? Jeżeli nasadzenia były tworzone tylko z drzew i krzewów, to park cz
y ogród?
Cały Śląsk, w tym dolny i opolski pełen jest przykładów niespójności definic
ji Jerzego. A w ogóle po co definiować, czy tylko po to aby zawężać pojęcia.
Potem i tak, jak we wszystkich dziedzinach, rodzą się wyjątki i wprowadzają
zamieszanie.
Zakładajmy, opisujmy, wypoczywajmy i nie definiujmy. Czyńmy to w czym się re
alizujemy i to określajmy swoją naturą, obojętnie czy w wyniku naszej realiz
acji powstanie park, ogród, działka czy jeszcze co innego.
Na marginesie pomysł gazetki internetowej jest super i pomysłodawcy duże bra
wa. Oby idea się nie rozmyła i nie rozgadała.

Pozdrowienia Tadeusz

6. Data: 2001-01-11 08:37:59

Od: "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@p...gliwice.pl>
> A ile tej powierzchni?

Nie wiem. To kryterium powierzchni jest raczej intuicyjne.
Ogrod botaniczny w Lodzi ma kilkadziesiat hektarow i jest prawie tak duzy
jak polozony tuz obok Park na Zdrowiu. Czym sie rozni - w ogrodzie jest
mnostwo ciekawych okazow roslin i nie wolno w nim np. jezdzic na rowerach. W
parku mozna robic wszystko... no prawie ;-) Parki raczej kojarzy sie z
obszarami zurbanizowanymi. Moze rzeczywiscie park jest jakas pozostaloscia
naturalnego obszaru lesnego zas ogrod zaplanowanym tworem naszej
dzialalnosci? Dlatego w parku czujemy sie swobodniejsi ;-)
Pozdr.
Grzegorz

7. Data: 2001-01-11 10:33:33

Od: "Eva" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Reasumujac - parki sa do biegania a ogrody do wachania i wzdychania ;-)
> Pozdrawiam
> Grzegorz Karolczak

Tak, Ogrod to cos Bliskiego:), zwłaszcza wlasny.
Ale i innych, gdy widac, ze sa Bliskie dla kogos.
Ewa

8. Data: 2001-01-11 20:51:27

Od: "Marek Pruszyński" <p...@b...gnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> napisał w wiadomości
> [...]
byśmy
> w polskich warunkach określili, co jest ogrodem małym, a co dużym?

Wydaje mie sie, ze roznica polega glownie na celu w jakim park czy ogrod
istnieje.

Ogrod zaklada się po to, zeby w nim rosly rosliny. W ogrodzie botanicznym
rosliny rosna w celach edukacyjnych, w ogrodkach dzialkowych czy tez
ogrodach przydomowych, zeby je zjesc, lub je podziwiac.

Celem parku natomiast jest cos zupełnie innego. Park zakłada się, zeby
ludzie mieli gdzie isc na spacer, dzieci mogly sie pobawic na powietrzu itp.

Roznice wielkosci miedzy parkiem a ogrodem wynikaja chyba tez z tego
podziału. Po prostu, jesli cos ma sluzyc wielu osobom jak park, to musi byc
wieksze.

Marek Pruszynski

9. Data: 2001-01-11 22:01:59

Od: "AO" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

I ja dorzuce swoje trzy grosze do tej dyskusji.
Moim zdaniem roznice miedzy parkiem i ogrodem sprowadzaja sie do
intensywnosci uprawy roslin i stopnia interwencji i zaangazowania czlowieka
w zycie roslin. W parkach, w zwyklym znaczeniu tego slowa, ta intensywnosc i
ingerencja jest znacznie mniejsza niz w ogrodach, ktore zreszta chroni sie
wlasnie ogrodzeniem, w celu ochrony wlasnej pracy czlowieka. Czasem ogrod
moze stac sie parkiem i odwrotnie, zajmujac te sama powierzchnie.

Pozdrawiam
Andrzej Opejda
http://ww.iko.pl

10. Data: 2001-01-11 23:05:15

Od: p...@n...com.pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Uwazam ze nie nalezy doszukiwac sie zbyt wielu podzialow.
Parki publiczne
Park wiejski
Park miejski
charakteryzuja sie ubogimi zbiorami roslin i dlatego nie sa uwzgledniane w
zadnych opracowaniach Ale przeciez mamy Park w Zelazowej Woli ktory
nazywamy Park-Arboretum ze wzgledu na bogaty zbior drzew.
Ogrod publiczny rowniez nie musi pelnic funcji spolecznych ,tylko
dydaktyczne np: ogrod roslin leczniczych silnie trujacych :))
Rola powierzchni nie ma zadnego znaczenia.
Ogrod w Afryce Poludniowej w Kirstenbosch to 570 ha
Ogrod w Edynburgu to tylko 25 ha
Rola i zadania tych ogrodow roznia sie zasadniczo.
W Angli sa prywatne ogrody botaniczne zajmujace bardzo male powierzchnie.
np;"Prywatny Ogrod Botaniczny" mleczow ,jest tego okolo 500 gatunkow
Natomiast "Arboretum" to poletko doswiadczalne o okreslonych zadaniach
np:sprawdzenie mrozoodpornosci cedrow w naszym klimacie i sprawdzenie ich
przydatnosci w gospodarce lesnej.;)
To ze wiekszosc Arboretow powstala na bazie parkow to juz inne zagadnienie.
Sadze ze Basia celowo doprowadzila do tej dyskusji ze wzgledu na sen zimowy
wiekszosci grupowiczow.
Pozdrawiam,Bogusław Radzimierski

--
Archiwum grupy http://niusy.onet.pl/pl.rec.ogrody