Re: Co to jest ogród?

From: "Jerzy" <0...@m...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Co to jest ogród?
Date: Wed, 10 Jan 2001 19:43:06 +0100

Użytkownik Grzegorz Karolczak <v...@l...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:93hetr$lqh$...@n...tpi.pl...
> Użytkownik Basia Kulesz ...
Oj Basiu, świetny temat na długie zimowe wieczory. Gratuluję.

> Odpowiada mi kryterium powierzchni.
:-(((
A mnie nie. Często Ogrody są większe od Parków.
Ja skłaniałbym się ku kryterium funkcjonalności = użyteczności.

> Dorzucil bym jednak don kryterium rodzaju wypoczynku.
> Otoz park kojarze ze spacerami i sportowym, czynnym wypoczynkiem
> (vide parki angielskie, gdzie gra sie w pilke, jezdzi na rowerach).
Próba definicji:
Park jest to wydzielony obszar przyrodniczy (bioregion) służący edukacji
ekologicznej [najczęściej zadrzewiony, typu leśnego]. Parki są najczęściej
pozostałościa dawnych obszarów leśnych [dawnych terenów łowieckich].
Nasadzenia są wtórne.
Obecnie park różni się od rezerwatu przyrody tym, że obejmuje różne formy
ochrony [w różnych krajach] i służy różnym funkcjom [wypoczynkowi i
rekreacji]. Częścią parku może być "Ogród" [funkcja edukacyjna i ew.
użytkowa].

> Ogrod to raczej z wypoczynek bardziej intelektualny (choc czasem
> takze meczacy fizycznie) polegajacy na blizszym kontakcie z
roslinnoscia.
Pozwól, że nie zgodzę się z tobą w tym momencie. I tu i tu można wypocząć
intelektualnie.
Ogrody, z "reguły" mają obok funkcji rekreacyjnej i użytkową [w
rozumieniu: użyteczną = praktyczną tzn. dostarczanie określonych produktów
bądź wrażeń]. Jeśli dodać do tego kryterium użytkownika to wychodzi na to,
że ogrody są bardziej prywatne [i dlatego obecnie są mniejsze od parków]
niż publiczne. Jedno nie wyklucza drugiego [teoretycznie ogródki działkowe
= ogólnodostępne czyli pełniące funkcję parku]. Ogrody najczęściej były
zakładane od "początku = ugór" i noszą "piętno" właściciela.

> Reasumujac - parki sa do biegania a ogrody do wachania i wzdychania ;-)
Reasumując parki są pozostałością dawnej "naturalnej" przyrody a ogrody
powstały "na zamówienie".
Pozdrawiam Jerzy