Czy jesteś wolnym człowiekiem?

1. Data: 2013-11-15 12:57:39

Temat: Czy jesteś wolnym człowiekiem?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://www.eioba.pl/a/25h2/historia-degradacji-ludzk
iej-wolnosci

"(...)Żyć prosto, zgodnie ze swoim statusem, i nie pragnąć nic, ponad to,
co jest mi naprawdę niezbędne - taki światopogląd potencjalnych konsumentów
nie sprzyjał wzrostowi sprzedaży. Jednak z problemem tym znakomicie sobie
poradzono, i to dużo prościej i szybciej niż z poprzednim.

Reklama i marketing - potężne narzędzia intencjonalnych technik
manipulacyjnych szybko spowodowały że ludzie zaczęli pragnąć więcej i
kupować więcej. Sprzedaż wzrastała, biznes się kręcił. Prości ludzie
zostali przekonani że chcą i potrzebują do życia wielu różnych najnowszych
patentów i wynalazków. Dokładnie o to chodziło.

Przed 50 laty w Stanach Zjednoczonych wśród natłoku reklam pojawiały się
nawet takie, które zapewniały że celem całego rozwoju gospodarczego jest
dobrobyt nas wszystkich oraz dojście do etapu w którym każdy z nas
pracowałby maksymalnie 12 godzin tygodniowo. Teraz, dokładnie widać, że
obietnica ta tylko nieznacznie minęła się z prawdą - 12 godzin się zgadza,
nie tygodniowo jednak, lecz dziennie.

Przeszkoda trzecia: Ludzie nie mogą wydawać więcej niż zarabiają. Reklama
zadziałała, konsumpcja wzrosła, ale wzrost nie trwał długo. Ludzie przecież
mogą wydać tylko tyle, ile zarabiają, i ani grosza więcej. To bardzo
ogranicza dalszy wzrost sprzedaży i generację zysków. Gdyby konsumenci
mogli dysponować większą ilością pieniędzy, wówczas kupowaliby więcej, a my
(przedsiębiorcy) zarabialibyśmy więcej. I tak zrodził się pomysł uczynienia
kredytu powszechnie dostępnym oraz pozwolenia szarym obywatelom na zakupy
wszystkiego, co tylko chcą, i na co pozwala im kredytowa zdolność.

Od tego momentu nasze życia diametralnie się "polepszyły". Młodzi zostali
wyszkoleni na specjalistów, a w nagrodę otrzymali możliwość swobodnego
zadłużenia się by spełnić większość swoich zachcianek. Na kredyt można
otrzymać absolutnie wszystko, samochód, dom, wykształcenie, kilogram
marchewki... Całe rodziny są zadłużone, całe państwa są zadłużone, długi
rodziców przechodzą na dzieci...

Kiedyś aby podbić i zdobyć jakieś terytorium, jakiś kraj, toczono długie
wojny. Teraz wystarczy udzielić kredytu i cierpliwie czekać. Nie wszystkim
udaje się spłacać. Czy nie taki los spotkał niedawno Islandię?

A Co było dalej?

Więcej przeszkód już nie było... Po sprawnym pokonaniu trzech wyżej opisanych
barier nastąpił już tylko geometryczny wzrost cywilizacyjnego postępu,
czyli: zanieczyszczenia środowiska, chorób cywilizacyjnych, chorób
psychicznych, samobójstw, rozwodów, technologicznego i kredytowego
zniewolenia, światowego zadłużenia, indywidualnego zubożania 95% ludności,
wzbogacania się 5% ludności (właścicieli banków, karteli i globalnych
korporacji)... itd, itp. - oraz, co najważniejsze (przynajmniej w tym
artykule) - zaniku indywidualnej wolności...

W zasadzie mógłbym już to opowiadanie zakończyć. Napisałem zwięźle o
wszystkim co chciałem napisać. Jednak na wypadek jakby ktoś z czytelników
wciąż uważał, że współczesny, przeciętny obywatel uprzemysłowionego świata
jest bardziej wolny i "rozwinięty" niż na przykład przeciętny mieszkaniec
dzikiego plemienia, to pozwolę sobie dodać jeszcze kilka kolejnych
akapitów.

Ile obecnie czasu potrzeba przeciętnemu, uczciwie pracującemu obywatelowi
Polski, Unii Europejskiej, Świata (na średniej pensji) aby stać się
właścicielem mieszkania? Po jakim czasie pracy przeciętny obywatel świata
stawał się właścicielem własnego dachu nad głową 20 lat temu, 50 lat temu,
100 lat temu, 200 lat temu? Dlaczego wraz z postępem cywilizacyjnym coraz
więcej i dłużej musimy pracować, aby stać się właścicielami czegoś tak
fundamentalnego dla zdrowego funkcjonowania każdej rodziny jak DOM?

Kto ma więcej czasu na odpoczynek, na relaks, na hobby, na zajęcie się
rodziną, na zabawę z dziećmi, na cieszenie się życiem - ten który całymi
dniami, miesiącami latami zbiera pieniądze na spłatę różnych kredytów,
zobowiązań, czy może ten, kto swój dom wybudował w ciągu miesiąca, lub
dwóch, korzystając z dostępnych w pobliskim lesie naturalnych surowców?

Historia - ta obecna, i ta rozciągnięta w czasie i przestrzeni - tak wiele
można się z niej nauczyć. Ostatnie 100 lat jest jednak szczególne. W tym
krótkim czasie zmieniono całkowicie oblicze naszej planety. Człowiek
pozbawił i wciąż pozbawia sam siebie kontaktu z nieocenionym źródłem
energii i siły - Naturą, Ziemią, Życiem na Ziemi.

Owszem, miasta mają wiele uroków, ale czy ludzie w nich mieszkający wiedzą
jak produkować żywność, zdrową żywność, naturalną żywność? Jak przetrwać
bez prądu, bez gazu, bez płynącej z kranu wody? Jak przetrwać bez
pieniędzy? Współczesne miasta, rozwój przemysłu, odejście od prostoty i
natury - to wszystko jest jednym wielkim eksperymentem, który trwa zaledwie
100 lat. Ciekawe jak długo ten eksperyment jeszcze trwać będzie i jak się
zakończy? Czy podoba ci się funkcja doświadczalnego królika?"
--
XL prosto i niezbędnie

2. Data: 2013-11-15 15:25:45

Temat: Re: Czy jesteś wolnym człowiekiem?
Od: Trybun <I...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-11-15 12:57, Ikselka pisze:

> "(...)

Wy prawicowcy nie dajecie człowiekowi najmniejszych szans na bycie wolnym.

3. Data: 2013-11-15 15:35:14

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 15 Nov 2013 15:25:45 +0100, Trybun napisał(a):

> Wy prawicowcy nie dajecie człowiekowi najmniejszych szans na bycie wolnym.

A Ty niby taki lewicowy? To kto Ci każe, lewicowcowi, mieć własność? -
oddaj mi, chętnie wezmę, będziesz wolny i w zgodzie z PRAWDZIWĄ lewicą
333333-)))
--
XL

4. Data: 2013-11-15 15:44:54

Od: Trybun <I...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-11-15 15:35, Ikselka pisze:

> A Ty niby taki lewicowy? To kto Ci każe, lewicowcowi, mieć własność? -
> oddaj mi, chętnie wezmę, będziesz wolny i w zgodzie z PRAWDZIWĄ lewicą
> 333333-)))

Raczej pro ludzki niż lewicowy. Marzę o świecie gdzie _wszyscy_ ludzie
byliby szczęśliwi, jednym słowem - żyj i daj żyć innym.
Pewne rzeczy na które własnoręcznie się zapracowało oczywiście mogą (i
powinny) być własnością jednostki, to jeden z najważniejszych elementów
wolności.

5. Data: 2013-11-15 17:08:09

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 15 Nov 2013 15:44:54 +0100, Trybun napisał(a):

> [...]
> Pewne rzeczy na które własnoręcznie się zapracowało oczywiście mogą (i
> powinny) być własnością jednostki, to jeden z najważniejszych elementów

A te rzeczy, które się posiada, ponieważ dało się pracę innym, którzy
stworzyć jej sobie nie umieli?
:->
--
XL

6. Data: 2013-11-15 19:01:09

Od: Trybun <I...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-11-15 17:08, Ikselka pisze:

> A te rzeczy, które się posiada, ponieważ dało się pracę innym, którzy
> stworzyć jej sobie nie umieli?
> :->

Dało pracę, litości... To ten który haruje na drugiego daje swoja pracę
a nie odwrotnie. Kapitalista zawłaszcza teren i środki należące do
wszystkich i jeszcze wykorzystuje okradzionych ludzi do tego aby ci na
niego pracowali. Tak, ten zgniłek, ta zakała ludzkiego gatunku
wychwalana przez Ciebie ich po prostu zniewala swoją postawą.

7. Data: 2013-11-15 19:32:37

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 15 Nov 2013 19:01:09 +0100, Trybun napisał(a):

> [...]
> niego pracowali. Tak, ten zgniłek, ta zakała ludzkiego gatunku
> wychwalana przez Ciebie ich po prostu zniewala swoją postawą.

Ludzie, którzy nie potrafią sami stworzyć sobie miejsca pracy, korzystają z
pracy tych, którzy te miejsca stworzyć potrafią. Gdyby nie to,
wegetowaliby. Taka mentalność.
--
XL

8. Data: 2013-11-15 20:29:41

Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu piątek, 15 listopada 2013 19:32:37 UTC+1 użytkownik Ikselka napisał:

> Ludzie, którzy nie potrafią sami stworzyć sobie miejsca pracy, korzystają z
>
> pracy tych, którzy te miejsca stworzyć potrafią. Gdyby nie to,
>
> wegetowaliby. Taka mentalność.

To jak z kobietami i malzenstwami.
Gdyby nie facet wzięty na dziecko- wegetowalyby ;P

9. Data: 2013-11-15 21:25:23

Od: Trybun <I...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-11-15 19:32, Ikselka pisze:

> Ludzie, którzy nie potrafią sami stworzyć sobie miejsca pracy, korzystają z
> pracy tych, którzy te miejsca stworzyć potrafią. Gdyby nie to,
> wegetowaliby. Taka mentalność.

Tak, wegetowaliby tzn. leżeliby do góry brzuchem zamiast w pocie czoła
pomnażać zyski jaśniepana. I tak nawiasem - kapitalista też nie potrafi
zrobić sobie miejsca pracy skoro żyje z pracy innych.

10. Data: 2013-11-15 22:39:17

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 15 Nov 2013 21:25:23 +0100, Trybun napisał(a):

> Tak, wegetowaliby tzn. leżeliby do góry brzuchem zamiast w pocie czoła
> pomnażać zyski jaśniepana.

Jedni leżeliby do góry brzuchem i umierali z głodu, inni wreszcie ruszyliby
się poszukać korzonków :-)

> I tak nawiasem - kapitalista też nie potrafi
> zrobić sobie miejsca pracy skoro żyje z pracy innych.

Od pewnego momentu tak, żyje z pracy innych - tych, których najpierw
uratował od głodowania :-)
--
XL

Ludzie sa glupi