Czy moze byc pełnomocnik w spółdzielni????

1. Data: 2005-03-25 20:17:05

Temat: Czy moze byc pełnomocnik w spółdzielni????
Od: "Athorgal" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Mam takie pytanie
na corocznych zebraniach w spółdzielni mogą głos iwnioski zabierać tylko
członkowie spółdzielni
przynajmniej tak mi mówią w administracji
a ja się pytam czy może być notarialne pełnomocnictwo do reprezentowania
członka spółdzielni?
Przecież nawet Kulczyk ma pełnomocnika i się go ludzie słuchają
wiec dalczego nie może być w spółdzielni??
Czy jest może na to jakiś paragraf???
Pozdrawiam Adam

2. Data: 2005-03-26 08:58:22

Temat: Re: Czy moze byc pełnomocnik w spółdzielni????
Od: "Bonifacy" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Reguluje to statut Spółdzielni. Jeżeli w nim nie ma wyraźnego zastępstwa to
pełnomocnik nic nie może.

3. Data: 2005-03-26 11:56:47

Od: "Grzegorz" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kodeks cywilny, akt nadrzędny w stosunku do statutu spółdzielni, przewiduje
instytucję pełnomoconictwa. Notarialna jest nie do podważenia i ważne we
wszystkich sprawach (np. ów Kulczyk). Oczywiście, władze spółdzielni mogą go
bezprawnie nie uznać, ale wówczas przysługuje odwołanie do sądu i sprawa
jest z definicji wygrana. Stawia to wówczes pod znakiem zapytania ważność
całego Walnego i jeżeli się to Spółdzielni uświadomi, mogą byc bardziej
spolegliwi w przestrzeganiu prawa.

Swojego czasu uczelnie próbiowały nie respektować notarialnie potwierdzonych
świadect maturalnych, ale na UW to nie przeszło, bo jest Wydział Prawa i
jego pracownicy szybko uświadomili władze uczelni, czym grozi nie
respektowanie notarialnie potwierdzonych dokumentów. Papier notarialnie
potwierdzony ma moc oryginału, notarialnie umocowany pełnomocnik ma 100%
prawo do reprezentacji w zakresie pełnomocnictwa. I żaden statut nic tu nie
pomoże.

4. Data: 2005-03-26 19:19:42

Od: "Bonifacy" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kodeks cywilny działa jeżeli coś nie jest uregulowane w prawie
spółdzielczym. A to akurat jest i brzmi tak:
Art. 36. § 1. Walne zgromadzenie jest najwyższym organem spółdzielni.

§ 2. Członek może brać udział w walnym zgromadzeniu tylko osobiście, chyba
że ustawa stanowi inaczej. Osoby prawne będące członkami spółdzielni biorą
udział w walnym zgromadzeniu przez ustanowionego w tym celu pełnomocnika.
Pełnomocnik nie może zastępować więcej niż jednego członka.

§ 3. Każdy członek ma jeden głos bez względu na ilość posiadanych udziałów.
Statut spółdzielni, której członkami mogą być wyłącznie osoby prawne, może
określać inną zasadę ustalania liczby głosów przysługujących członkom.

§ 4. W walnym zgromadzeniu mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym
przedstawiciele związku rewizyjnego, w którym spółdzielnia jest zrzeszona,
oraz przedstawiciele Krajowej Rady Spółdzielczej.

Tak więc, jeżeli statut nie stanowi to nie ma pełnomocników dla fizycznych
członków.

5. Data: 2005-03-28 17:16:16

Od: "Grzegorz" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nawet zakładając, że masz rację, nie bardzo widzę, w któym miejscu cytowany
art. PS delguje to uprawnienie na statut ? I czy nie jest, tak, że "ustawa"
z Art. 36 Par. 2 oznacza "akt prawny w randze ustawy" ? W końcu, jaki byłby
cel wyłączenia pełnomocnictwa notarialnego, powszechnie stosowanego w
obrocie gospodarczym ? Kierując sie duchem prawa, a nie tylko martwą literą,
dalej uważam, że pełnomocnictwo notarialne nadal jest nie do zbicia - w
ostateczności TK zakwestoinuje taki przepis, jeśli masz rację.

G.

6. Data: 2005-03-29 21:33:22

Od: "Bonifacy" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

No cóż, będąc przew. RN nie dużej spółdzieni mam takie stanowisko zarządu i
członków rady, i takie zasady obowiązują na WZ. W naszym statucie jednak nie
ma pozwolenia na pełnomocnictwo za członka.

7. Data: 2005-03-31 18:31:07

Od: "Grzegorz" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam kolegę po fachu :) Ja także jestem Przew R.N. w niedużej s-pni
mieszkaniowej (150 lokali) i u nas wygląda to podobnie, ale ja osobiscie sie
z tym nie zgadzam i boje się, że kiedyś spotkamy się z takim problemem. I z
jeden strony będę czuł, że społdzielca ma rację, a z drugiej będę musiał się
upierać przy głupim statucie. Myślę, że na najbliższe walne wniesiemy
projekt takiej zmiany.

Pozdrawiam

G.

8. Data: 2005-04-02 08:15:07

Od: "Bonifacy" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

A to ciesze się ze spotkania. W mojej sp-ni mam 120 lokali. Ale jeden nowy
budynek jest całkiem w innej części miasta i nie ma nic wspólnego ze starą
substancją mieszkaniową. To tak jak bym miał dwie jeszcze mniejsze sp-nie.
Jesteśmy w trakcie ustalania nowego ststutu, dostosowanego do aktualnych
przepisów. Nazbierałem już kilka nowych statutów sp-ni i myślę. Straszny w
nich bałagan. A kilka jest pprawie identycznych. Nie ma jednak idealnego.
Tym bardziej, że większość jest z dużych sp-ni.
Czy kolega już ma nowy statut ?
Jakiego programu kmputerowego używacie do obsługi sp-ni, w tym księgowego ?
Ja mam KH dla DOS i jest to koszmar.

9. Data: 2005-04-02 20:07:30

Od: "Grzegorz" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nasz spółdzielnia jest skupiona wokół jednego podwórka. Powstała w 1960
roku, ale w latach 2000-2004 dobudowalismy trzy nowe budynki w wolnych
miejscach (jeden z kotłownia osiedlową na miejscu placu węglowego, drugi z
dwupoziomowym garażem na mijscu garaży wolnostojących i trzeci na miejscu
starego trafo). Mamy za sobą proces uwłaszenia i obecnia praktyczni nie ma
lokali spółdzielczych. Statut mamy dostosowany do ostatniej poprawki prawa
spółdzielczego. Szczerze jednak mówiąc, dalej nie wiemy jaki model
zarządzania S-pnią przyjąć. Obecnie mamy płanego Prezesa i symbolicznie
płatnych 2 wiceprezesów oraz społeczną RN. Zastanawiamy się jednak na
przejściem na jednoosobowy zarząd menedżerski. Starsi spółdzielczy jednak
się tego boją. Tak, że statut jest w procesie zmian ustawicznych ;)

Pozdrawiam

G.

alternatywa dla Geberitu
Parowar czy kombiwar?