Czy można zacienić taras pnączem jednorocznym?

1. Data: 2007-03-05 08:52:41

Temat: Czy można zacienić taras pnączem jednorocznym?
Od: "Piotr Jurasz" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam taras wyeksponowany na południe i związany z tym problem, iż w letnie dni
jest na nim zbyt upalnie. Chciałbym zacienić go częściowo i zrobić jakiś kącik
ze stolikiem. Nie mogę raczej użyć markiz, ponieważ często wieją u mnie silne
wiatry. Bardziej podobałaby mi się zresztą naturalna zasłona przed
słońcem-pnącza. Nie chcę wieloletnich, ze względu na zimowy widok przez okna.
Dlatego najbardziej odpowiadałyby mi pnącza jednoroczne. Pytanie tylko czy taka
zasłona będzie wykonalna? Pnącza mógłbym zasadzić w gruncie i poprowadzić cztery
metry do góry do balkonu.
W opisach do roślin: chmiel zwyczajny/japoński, fasola wielkokwiatowa czytałem
że pnącza te w kilka tygodni osiągają 6 m, zatem spełniałyby chyba warunek
wysokości.
Jak gęsto zasadzić nasiona żeby taka zasłona była w miarę szczelna?
Czy można poprowadzić takie pnącza po żyłkach, czy też lepiej drewnianych listwach?
Czy ktoś ma rekomendacje dot. wyboru rośliny?
Będę wdzięczny za porady w tym temacie.

Pozdrawiam
Piotr

2. Data: 2007-03-05 10:20:48

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Jurasz wrote:

> W opisach do roślin: chmiel zwyczajny/japoński, fasola wielkokwiatowa czytałem
> że pnącza te w kilka tygodni osiągają 6 m, zatem spełniałyby chyba warunek
> wysokości.

Fasole rzeczywiście rosną błyskawicznie. Żyłki im wystarczą, mocowałam
je do szpilek namiotowych. Łatwo potem w jesieni zrzucić wszystko.
Sadzilam tak zwykłego jasia i rózne odmiany szparagowe - najładniejsza
okazała się fasolka szparagowa w kolorze fioletowym. Minusy - fasola się
nie rozgałęzia. Trzeba posadzić przy każdej żyłce kilka fasolek i
niektóre własnoręcznie przłożyć na skos do sąsiednich żyłek.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

3. Data: 2007-03-05 12:16:20

Od: "Piotr Jurasz" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nie rozgałęzia. Trzeba posadzić przy każdej żyłce kilka fasolek i
> niektóre własnoręcznie przłożyć na skos do sąsiednich żyłek.

Dziękuję. Czy pamiętasz po jakim czasie wyrasta tych do 3-4 metrów (bo wysiew
fasoli możliwy chyba dopiero w maju)? Czy wysadzenie nasiona co 5 cm wydaje Ci
się odpowiednie?

4. Data: 2007-03-05 12:32:56

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Jurasz wrote:

> Dziękuję. Czy pamiętasz po jakim czasie wyrasta tych do 3-4 metrów (bo wysiew
> fasoli możliwy chyba dopiero w maju)?

Po 15 maja. Mozesz wcześniej namoczyć fasolę i nie sadź za głęboko.

> Czy wysadzenie nasiona co 5 cm wydaje Ci się odpowiednie?

Za gęsto, wystarczy co 10 cm.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

5. Data: 2007-03-05 18:48:34

Temat: Re: Czy mo?na zacieniś taras pn?czem jednorocznym?
Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Jurasz wrote:

> [...]
> ze stolikiem. [...]
> W opisach do roślin: chmiel zwyczajny/japoński,

nie polecam chmielu japonskiego, choc rosnie bardzo szybko i dorodnie.
Jego pnacza i liscie sa bardzo szorstkie i drapia skore wrecz do krwi,
wiec koo stolika to raczej nie. Nie wiem, czy zwykly chmiel tez jest
taki szorstki.

A moze winogrona?
MB

Google prepares for China Flu