Czy wrzosy sa wrazliwe na przesadzanie?

1. Data: 2006-06-13 09:56:56

Temat: Czy wrzosy sa wrazliwe na przesadzanie?
Od: "domel" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Zakladam niew ielkie wrzosowisko, gleba na jakiej planuje je
zalozyc nie jest gliniasta, ale tez nie jest to jakas specjalnie
lekka - w mojej ocenie jest "srednia" (nie wiem czy to dobre
okreslenie dla gleby). Wybralem pewna ilosc tej ziemi, na jej
miejsce rozlozylem torf kwasny, wymieszalem to wszystko. Gleba
faktycznie zrobila sie pulchniejsza. Torfu jednak nie dalem
dokladnie w stosunku 1:1do ziemi (chyba nieco mniej), natomiast
miejsca sadzenia wrzosów dodatkowo wzbogacilem torfem. I teraz
pytanie: czy jezeli sie okaze, ze jednak ta ziemia zawiera zbyt
malo torfu i z tego powodu wrzosy nie bede rosly nalezycie to czy
za jakis czas bede mógl je wyciagnac z ziemi, dodac torfu,
wymieszac i wsadzic je z powrotem? Czy wrzosy sa wrazliwe na
przesadzanie, czy mozna je przesadzac?
pozdrawiam
tomek

2. Data: 2006-06-13 10:09:16

Temat: Re: Czy wrzosy sa wrazliwe na przesadzanie?
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości
ps.com domel
<d...@i...pl> napisał(a):

> [...]
> za jakis czas bede mógl je wyciagnac z ziemi, dodac torfu,
> wymieszac i wsadzic je z powrotem? Czy wrzosy sa wrazliwe na

Hejka. W lesie wrzosy rosną w piasku a nie w torfie. Teraz powinieneś
dodać do ziemi w planowanym wrzosowisku piasku (najlepiej zmieszanego ze
ściółka leśną) i sadź "na gotowo". Miejsca między zasadzonymi wrzosami
wyściółkuj ściółką ;-) leśną. W sumie wrzosy - szczególnie odmiany
znajdujące się w handlu - są dość plastyczne jeżeli chodzi o warunki
glebowe. :-)
Pozdrawiam definitywnie Ja...cki

3. Data: 2006-06-13 15:51:38

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 13 Jun 2006 02:56:56 -0700, domel napisał(a):

> [...]
> dokladnie w stosunku 1:1do ziemi (chyba nieco mniej), natomiast
> miejsca sadzenia wrzosów dodatkowo wzbogacilem torfem.

A mnie się wydaje, że tego torfu za dużo dałeś.
U mnie jest glina, wrzosy rosną w mieszance ziemi, piasku i kwaśnego torfu
w stosunku 1:1:1. Zaprawiałam tak dylko dołki i rosną całkiem ładnie od
kilku lat.
Jak radzi Dirko wyściółkuj, one mają płytki system korzeniowy i są wrażliwe
na suszę. Poza tym ściółka rozkładając się dodatkowo ziemię rozluźni.

Pozdrawiam,
Marta

--
http://tabaza.sapijaszko.net/

4. Data: 2006-06-13 16:58:19

Od: Dobranoc <a...@a...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

domel wrote:
> Czy wrzosy sa wrazliwe na
> przesadzanie, czy mozna je przesadzac?
Co do gleby zdadzam się z poprzednikami. Jeśli chodzi o przesadzanie -
mozesz je przesadzać. Wrzosowate mają zwarta i delikatną bryłe
korzeniowa, latwo sie je przesadza. Najlepiej zrobic to wczesna wiosna
przed ruszeniem wegetacji. Jesli sie spoznisz- moga miec male przyrosty
w rozwoju i nie beda kwitnac, ale w kolejnym roku wroca do normy. Mozna
tez probowac przesadzania jesiennego (pazdziernik).

Pozdrawiam
Baska

5. Data: 2006-06-13 17:24:02

Od: "Rafal Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

>przesadzanie, czy mozna je przesadzac?
>pozdrawiam
>tomek

Jesli ziemia okaze sie za malo kwasna, podsyp siarczanem amonu (tylko
ostroznie i pamietaj, by nie sypac w sierpniu i miesiacach pózniejszy). Nie
ma potrzeby wykopywania wrzosów.
Tutaj mozesz poczytac poradnik jak zaprojektowac wrzosowisko:
http://www.wolski.com.pl/teoria_projekt.html

--
Pozdrawiam, Rafal Wolski
http://wrzosowisko.pl/sklep/ - sklep z wrzosami

6. Data: 2006-06-13 21:09:48

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

Oczywiscie ! Wrzosy przesadzane po wielokroc
zawsze sa takie same.

7. Data: 2006-06-14 12:15:13

Od: "domel" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wielkie dzięki za porady
pozdrawiam
tomek

8. Data: 2006-06-14 12:17:14

Od: "domel" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jesli ziemia okaze sie za malo kwasna, podsyp siarczanem amonu (tylko
> ostroznie i pamietaj, by nie sypac w sierpniu i miesiacach pózniejszy).

Proszę jeszcze o poradę ile mam tego siarczanu amonu podsypywać na
jaką powierchnię ziemi? czy moze lepiej podlać roztworem siarczanu
amonu? Jeżeli tak to o jakim stężeniu?

9. Data: 2006-06-14 19:35:29

Od: "Rafał Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "domel" napisał w wiadomości

>jaką powierchnię ziemi? czy moze lepiej podlać roztworem siarczanu
>amonu? Jeżeli tak to o jakim stężeniu?

Każde opakowanie siarcznu amonu powinno mieć dokładną instrukcję jak podawać
nawóz i w jakich dawkach. Niestety nie potrafię pwiedzieć tak na "oko".
Wydaje się, że lepiej podać go za mało niż za dużo. Ja osobiście ubrałbym
rękę w rękawicę gumową i delikatnie rozsypał wokół krzewinek pewno z pół
garści na krzewinkę, chyba nie więcej. Jednak jak napisałem - przede
wszystkim należy przeczytać instrukcję dawkowania na opakowaniu! To pierwsza
i absolutnie konieczna czynność. Siarczan amonu jest dostępny niemal w
każdym sklepie ogrodniczym. Przypominam, że ze względu na dużą zawartość
azotu można go stosować tylko do końca lipca.

--
Pozdrawiam, Rafał Wolski
http://wrzosowisko.pl/sklep/ - sklep z wrzosami

basen w ogrodzie