Do Asi Słockiej

1. Data: 2002-05-14 22:42:35

Temat: Do Asi Słockiej
Od: "Miranka" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W starszym pokoleniu ludzi myslacych podobnie jak Twoja babcia jest wiecej.
nasze pokolenie widzi swiat bardziej kosmopolitycznie i dlatego tak trudno
nam pogodzic sie z takimi pogladami, jakie zaprezentowala Ci babcia. My mamy
podobna sytuacje z tesciowa (niewiele mlodsza od Twojej babci). Potrafi
zaczac wyglaszac poglady, od których wlosy sie jeza na glowie i czlowiek nie
jest w stanie pojac, skad w skadinad dobrym czlowieku bierze sie tyle
slownej agresji, nienawisci, rasizmu.... Dla nas jest to nie do przyjecia.
Niestety reagujemy ostro - stopujemy mame, zanim sie rozkreci, kategorycznie
zabraniamy wyglaszania takich wypowiedzi w obecnosci naszego syna -
obojetne, jakiej nacji akurat jej wywody dotycza.
Ale powiem Ci, co ja zrobilabym na Twoim miejscu - mimo szoku, jaki
przezylas, postaralbym sie wymazac slowa babci z pamieci. Zrobilabym
wszystko, zeby zachowac tylko te dobre wspomnienia. Naszych dziadków
uksztaltowaly inne czasy, inne doswiadczenia, inne wychowanie. Nic na to nie
poradzimy. I oni w gruncie rzeczy tez nic na to nie moga poradzic - tak
zostali wychowani, a czym skorupka za mlodu nasiaknie.... itd. Wybacz babci
i po prostu nie dopuszczaj wiecej do rozmów na ten temat. Ona prawdopodobnie
nawet nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo jej widzenie swiata rózni sie od
Twojego.
Anka

2. Data: 2002-05-15 05:08:17

Temat: Re: Do Asi Słockiej
Od: "Sokrates" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Miranka" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
> W starszym pokoleniu ludzi myslacych podobnie jak Twoja babcia jest
wiecej.
[ciach reszta]
I może jeszcze to, że ta wypowiedź babci oraz wzajemne stosunki uczuciowe
między wami mają się nijak do siebie. Można teraz podyskutować, czy można
kochać antysemitkę, rasistkę itp. Można. Czy babcia zrobiła komuś krzywdę,
żedy
jej nie kochać? Ta wypowiedź nie jest dla mnie czymś szokującym i nie raz
spotykam się
z podobnymi wypowiedziami jako reakcję na to, co dzieje się obecnie w naszym
kraju.
Jednak nie chcę dalej kontynuować mojej myśli ponieważ za dużo byłoby w niej
polityki
czego nie cierpię i NTG.
Pewnie wielu z nas udało ci się zapędzić w kozi róg.
Wieczorem zasięgałem opini na twój temat u kilku osób, które róznie się
wypowiadały.
Jedna rzecz u nich była wspólna. Stwierdzenie, że jesteś przewrażliwiona na
pewne sprawy
i to już jest twój problem lub nie jest.
Pozdrawiam Darek

3. Data: 2002-05-15 08:57:20

Od: Marzena Fenert <m...@f...net> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 15 May 2002 00:42:35 +0200, podpisując się jako "Miranka"
<a...@s...pl>, napisałeś (aś) :

> [...]
>zabraniamy wyglaszania takich wypowiedzi w obecnosci naszego syna -
>obojetne, jakiej nacji akurat jej wywody dotycza.

Babcia mojego męża to ten sam typ - tylko ona lubuje się w mówieniu o
tym jak to sąsiadce urodziło się dziecko bez rąk (to tak dla otuchy
jak byłam w ciąży), a teraz jesteśmy na etapie mówienia o tym, że
wszędzie sąchore dzieci i mnie to też spotka.....

Miodzio :)

Marzena

4. Data: 2002-05-15 09:59:45

Temat: Odp: Do Asi Słockiej
Od: "Asiunia" <j...@p...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Sokrates <d...@w...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:absqb2$st5$...@n...tpi.pl...
> [...]
na
> pewne sprawy
> i to już jest twój problem lub nie jest.

Prawde mowiac, nie rozumiem tej quazi komedii w dwoch odslonach. Odslona
pierwsza: prosisz ludzi o rade, opinie nie podajac glownego powodu. Ludzie
odpowiadaja zastanawiajac sie o co chodzi, stawiaja hipotezy, wypowiadaja
rozne opinie, czasami krzywdzace Babcie nie wiedzac w cziom dzielo. Wreszcie
druga odslona i bum, chodzi o babcine poglady.
Asiu, sama napisalas, ze Babcia przezyla bardzo wiele w czasie wojny. Mam
tylko jedno pytanie odnosnie zydow, czy wszyscy zydzi sa/byli bez skazy?
Moja mama nienawidzi rosjan, za to ze bedac dzieckiem, kilka m-cy przed
zakonczeniem wojny zostala aresztowana i wyslana na 5 potwornych _nie do
wyobrazenia_ lat na Sybir. Czy mam ja za to znienawidziec, zmienic swoj
stosunek do niej?
TAKIE sa poglady Twojej Babci, widocznie ma swoje powody, o ktorych Ty nie
wiesz. Opowiadala Ci dlaczego ich nienawidzi?, byc moze zaznala od nich
wielu nieszczesc (po wojnie w UB pracowalo wielu zydow).
Kazdy ma prawo do swoich pogladow i to jego sprawa. Twoja Babcia nienawidzi
zydow, moja mama rosjan, ktos inny murzynow, arabow, bialych itd, jedni maja
konkretne powody, inni (bez traumatycznych przezyc) bywaja zindoktrynowani.
I tyle.
Troche mniej egzaltacji.
Asia

Sory za chaos, ale jestem strasznie zajeta.

5. Data: 2002-05-15 10:02:59

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Asiunia" <j...@p...gda.pl> napisał w wiadomości
> [...]
maja
> konkretne powody, inni (bez traumatycznych przezyc) bywaja

Hmm... uważasz odpowiedzialność zbiorową za coś mądrego? Dlaczego za krzywdę
wyrządzoną przez konkretna osobą winą obarczać cały naród? Zastanawiałaś się
nad tym kiedyś?
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

6. Data: 2002-05-15 10:06:42

Od: "Asia Slocka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Asiunia"
> Prawde mowiac, nie rozumiem tej quazi komedii w dwoch odslonach. Odslona
> pierwsza: prosisz ludzi o rade, opinie nie podajac glownego powodu.
Który mógł przesądzić o odpowiedzi na pierwsze, ogólnikowe pytanie.
Które nie miało mieć związku z tym jednym przykładem.

>Mam
> tylko jedno pytanie odnosnie zydow, czy wszyscy zydzi sa/byli bez skazy?
Oczywiście ;-////

> Troche mniej egzaltacji.
Szczerze przeraża mnie świadomość że żyją ludzie, dla których
bunt przeciw stwierdzeniu że Hitler dobrze zrobił to egzaltacja.

Asia

7. Data: 2002-05-15 10:13:51

Od: "Asiunia" <j...@p...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Joanna Duszczyńska <j...@p...onet.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:abtbpq$fbk$...@n...onet.pl...

> [...]
krzywdę
> wyrządzoną przez konkretna osobą winą obarczać cały naród? Zastanawiałaś
Jezeli uwazasz Babcie Asi za zbiorowosc to tak. A zydzi nie obarczaja calych
narodow za swoja krzywde?
Uwazam ze pojedyncze osoby ktore przeszly w swoim zyciu pieklo maja PRAWO do
takich a nie innych sadow, a zadaniem nastepnych pokolen jest proba
liberalizacji (nie wiem czy uzylam odpowiedniego slowa) ich pogladow i
wieksza tolerancja.
A.

8. Data: 2002-05-15 10:15:53

Od: "Sokrates" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Asiunia" <j...@p...gda.pl> napisał w wiadomości

> Sory za chaos, ale jestem strasznie zajeta.
I pewnie dla tego podpisałaś się pod moim postem
Darek

9. Data: 2002-05-15 10:28:28

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> krzywdę
> się
> Jezeli uwazasz Babcie Asi za zbiorowosc to tak.

???

> A zydzi nie obarczaja calych
> narodow za swoja krzywde?

A to chyba NTG...

> [...]
> takich a nie innych sadow, a zadaniem nastepnych pokolen jest proba
> liberalizacji (nie wiem czy uzylam odpowiedniego slowa) ich pogladow i

Uważasz, że każdy ma prawo być rasistą? :-(
Ot i błogosławieństwo demokracji...

10. Data: 2002-05-15 10:48:36

Od: "Lidka - Arfi" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> napisał

> Hmm... uważasz odpowiedzialność zbiorową za coś mądrego?

A może nie zbiorową odpowiedzialność a po prostu indywidualną, bardzo
subiektywną niechęć do pewnej grupy ludzi bo się babcia zetknęła z jakimś
przykładem zachowania które jej się nie podobało u kogoś kto był Żydem. To
się zdarza i do *pewnego* stopnia nikomu nie szkodzi.
To na pewno nie jest mądre, ale myślę że dopóki babcia nie strzela do ludzi
i nie indoktrynuje innych (tak na poważnie a nie w sensie takiego
ble,ble,ble-narzekania jakie opisała Asia ) można to po prostu potraktować
jako -bo ja wiem - dziwactwo, coś co przeszkadza ale da się to znieść.

Asia a próbowałaś najpierw zapytać babcię skąd u niej takie poglądy i romową
pokazać jej że nie ma podstaw do tego żeby nienawidzieć *całej* rasy i
*całego* narodu?
Ja bym chyba od tego zaczęła. Następnie kategorycznie domagałabym się żeby
babcia przy mnie owych poglądów nie wygłaszała bo, np, rania moje uczucia.
Myślę że nie przekreślałabym 20 lat miłości z powodu tego,że babcię poniosło
i powiedziała coś tak,hmm, kontrowersyjnego.
Ale nie zgadzałabym się na ponowne poruszanie tego tematu w mojej obecności,
a szczególnie w obecności mojego dziecka.
pozdrawiam
Lidka

ODPOWIEDŹ, było: czy w trzy minuty
OT zegnam sie do czwartku :-)
Czy w trzy minuty przekreślić dwudziestoletnią miłość?
prosze poradzcie!mam nadzieje ze nie OT
a za to tym razem o mamie.....