Do czego zlać nalewkę?

61. Data: 2013-11-28 14:32:14

Temat: Re: Do czego zlać nalewkę?
Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qrczak wrote:

> Dnia 2013-11-28 13:58, obywatel krys uprzejmie donosi:

> Wrzuć przepis.

Wrzucę, ale po niedzieli, bo aktualnie skarbnica nieobecna.
Pi razy oko jak pamiętam, jest podobny do Twojego, tyle, że bez dodatków.
I ratafia...
J.

www.kontestacja.com

62. Data: 2013-11-28 14:40:52

Od: Nika <w...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

A można zrobić cassis bezpośrednio z czarnych porzeczek, omijając etap
nalewki?

- -

Nika, lurkująca fanka cassisu i kiru

63. Data: 2013-11-28 16:33:32

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-11-28 14:04, krys pisze:

> Ja mam wrażenie, że w przetworach tego nie ma.

Na pewno nie ma. Dżemy i soki z czarnej porzeczki bardzo lubię. No, ale
na surowo zdecydowanie wolę czerwoną.

Ewa

64. Data: 2013-11-28 16:48:41

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-11-28 16:33, FEniks pisze:

> Na pewno nie ma. Dżemy i soki z czarnej porzeczki bardzo lubię.

Tylko nie wiem, jak to jest w nalewce, bo nigdy takiej nie piłam.

Ewa

65. Data: 2013-11-28 17:17:32

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks wrote:

> Tylko nie wiem, jak to jest w nalewce, bo nigdy takiej nie piłam.

Właśnie jak w przetworach IMHO.
BTWwłasnokubkowo się przekonałam, że jak jest napisane, że nalewka ma stać
rok, to ma stać rok, a nie pół. Ratafia młoda próbowana była właśnie z
goryczką, jakies takie posmaki miała. A jak swoje odstała, okazało się , że
to jednak jest cud ratafia.
To może ta Twoja goryczka też zniknie, jak swoje odczeka?

J.

www.kontestacja.com

66. Data: 2013-11-28 17:18:41

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 28 Nov 2013 16:48:41 +0100, FEniks napisał(a):

> Tylko nie wiem, jak to jest w nalewce, bo nigdy takiej nie piłam.
>
> Ewa

Nalewki i wino. Świetne!
--
XL

67. Data: 2013-11-28 17:29:30

Od: Qrczak <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2013-11-28 14:40, obywatel Nika uprzejmie donosi:
> A można zrobić cassis bezpośrednio z czarnych porzeczek, omijając etap
> nalewki?

Obawiam się, iż się da. IMO trzeba by zmniejszyć już na wstępie ilość
procentów a cukier dać, jak pod koniec.

A w sieci znalazłam takie przepisy:

1) 2 kilo porzeczek
litr 60%
kg cukru
500ml wody
Owoce zalewamy alkoholem na 2 miesiące. Z cukru i wody robimy syrop,
łączymy, odstawiamy na pół roku

2) 500g porzeczek
500ml burgunda albo bordeaux
400g cukru
125ml spirytusu
Owoce zalewamy winem i zasypujemy połową cukru na 5 dni. Dodajemy resztę
cukru i gotujemy lekko. Jak ostygnie wstawiamy do lodówki do
schłodzenia. Do schłodzonego dodajemy spirytus. Odstawiamy na 3 miesiące.

To są przepisy współczesne podawane w internecie.

Creme de cassis fine z roku 1905

2 kilo świeżej porzeczki
4 kilo cukru
6 litrów brandy
4 goździki
50g cynamonu
30g kolendry
Wszystko z wyjątkiem cukru zalać alkoholem macerować 15 dni. Zlać,
wycisnąć z cukru zrobić syrop (stosunek 1:1) i połączyć

Creme de cassis economique

6 litrów alkoholu
1 kilo porzeczki
1 kilo czereśni
2 kilo cukru
250g liści porzeczki
50g cynamonu
4 goździki
Wszystko jak wyżej, z tym że cukier rozpuścić w 3 litrach wody i z tego
zrobić syrop.

a z 1892 mam takie coś:

Garść porzeczek z liśćmi zalać winem czerwonym wzmocnionym spirytusem
do 18%, porzeczek tyle żeby je ledwo płyn przykrył. Naturalnie 15 dni.
Tak powstały sok-10 litrów połączyć z 2 litrami soku czereśniowego,
500ml soku truskawkowego, 5 litrami spirytusu, 7 litrami syropu prostego
i 5 litrami wody. Doprawić nalewem goździkowym-parę kropel i odstawić.
się wypalić.

źródło: http://wino.org.pl/forum/viewthread.php?tid=28595

A w przyszłym roku zasadzam się na młode porzeczkowe listki. Będzie
listkówka. Próbowałam w tym roku zrobione przez rodziców. Ciekawa rzecz.

68. Data: 2013-11-28 17:48:37

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 28 Nov 2013 17:29:30 +0100, Qrczak napisał(a):

> młode porzeczkowe listki. Będzie
> listkówka. Próbowałam w tym roku zrobione przez rodziców. Ciekawa rzecz.

A ja sosnówkę (z)robię. Kiedyś syrop z młodych pędów sosny (na miodzie)
zaczął mi fermentować, bo rozdrobniłam pędy dla lepszego efektu, co jednak
okazało sie szczęściem dla bakterii; tak więc dolewałam spirytus dotąd, aż
przestało fermentować. Syrop na kaszel to jednak też być przestał,
przynajmniej nie dla dzieci już był. Po odstaniu około roku odważyłam się
spróbować - i bingo, cud i malina. Jednemu znajomemu daliśmy buteleczkę
owego eliksiru, bo się był paskudnie przeziębił i nic na kaszel nie
pomagało. Kaszel mu minął jak ręką odjął, ale sosnówkę pił nadal nad wyraz
chętnie pomimo braku kaszlu, do dziś mnie molestuje o nią :-D
Ta i przyjdzie zrobić znów :-D
--
XL

69. Data: 2013-11-28 17:53:25

Od: GalAnonim <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 28.11.2013 17:17, krys pisze:

> [...]
> to jednak jest cud ratafia.
> To może ta Twoja goryczka też zniknie, jak swoje odczeka?

U mnie nalewki się robi głównie latem, 4 grudnia (imieniny mojej
połowicy) jest degustacja, po kieliszeczku (z każdego rodzaju), wtedy są
ewentualnie robione drobne korekty (trochę wody jest dolewane, lub
trochę spirytusu albo trochę cukru...) i stoją znów i nabierają "smaku".
Konsumpcja zaczyna się dopiero po zrobieniu nowych nalewek - tak więc
stoją rok, z wyjątkiem brzoskwiniowej. Nam brzoskwiniowa po roku smakuje
i pachnie jak stara szmata od podłogi wymoczona w wodzie. Za to po dwóch
latach jest przepyszna i bardzo aromatyczna.

GA

70. Data: 2013-11-28 18:54:30

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 28 Nov 2013 17:53:25 +0100, GalAnonim napisał(a):

> Za to po dwóch
> latach jest przepyszna i bardzo aromatyczna.

Brzoskwiniowych aromatów w połączeniu z alkoholem jakoś nie trawię, ale
moja aroniówka już ma rok, boska jest. Jednak 2 lata to ja wolę na miód
pitny poczekać ;-)
--
XL

Najwięcej witaminy...