Drzewo o zwartym pokroju?

1. Data: 2005-08-28 11:15:17

Temat: Drzewo o zwartym pokroju?
Od: "Farfura Farficki" <f...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,
mam następujące pytanie:
szukam drzewa liściastego o ładnym i zwartym pokroju (zależy mi bardziej na
wysokości niż szerokści).
W necie znalazłem 2 gatunki, które być może spełnią moje oczekiwania:
- Buk zwyczajny Dawyck Gold - Fagus silvatica Dawyck Gold
- Wiąz holenderski Wredei - Ulmus hollandica Wredei
Co o nich sądzicie?
Jakie warunki preferują, co z oświetleniem, glebą, odpornością na mróz,
szkodniki i grzyby. Jakie ewentualne problemy wiążą się z ich posiadaniem,
jakie wady i zalety ma każde z wymienionych gatunków, które drzewo jest
bardziej lubiane przez owady czy ptaki...
Które Wam się bardziej podoba?

A może macie inne propozycje?
Polecano mi także Buk zwyczajny Atropurpurea - Fagus silvatica Atrupurpurea
lub dąb czerwony - Qurcus rubra, ale te mają już chyba znacznie większą
średnicę?

Pozdrawiam i czekam na pomoc
Andrzej
p.s.
Warunki:
słońce, gleba raczej lekka i przepuszczalna (lecz istnieje możliwość
wzbogacenia kompostem) w pobliżu (ok 5 metrów) sosna zwyczajna i (ok. 7-10
metrów) brzozy.

2. Data: 2005-08-28 13:00:11

Temat: Re: Drzewo o zwartym pokroju?
Od: "Elfir Dar'n'Ytta" <e...@p...fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

> W necie znalazłem 2 gatunki, które być może spełnią moje oczekiwania:
> - Buk zwyczajny Dawyck Gold - Fagus silvatica Dawyck Gold
> - Wiąz holenderski Wredei - Ulmus hollandica Wredei

Obydwa gatunki maja waskie korony i zolte liscie. O to ci chodzilo?
* buk w tej odmianie by sie dobrze wybarwic musi miec slonce, ale np. Dawyck
czy Dawyck Purple juz moga miec polcien. Dorastaja niby do 15 m , ale nie
widzialam tak wysokich. Lubia gleby zyzne i dosc wilgotne
* wiaz rosnie z poczatku bardzo wasko, potem jego korona tworzy lejek. Ma do
8 m wysokosci i zolte liscie. Nie ma wiekszych wymagan, ale by mial zolte
liscie musi rosnac w sloncu.

Inne odmiany o waskich koronach to:
* buk "Purple Fountain" jest bardziej waski (srednica ponizej 2 m) niz
Dawyck i ma lekko "placzacy" wyglad, gdyz galezie zwisaja wzdluz glownego
pnia. Nie jest wysoki i nadaje sie do malych ogrodkow - ma jakies 4 m
wysokosci. Znosi polcien
* Brzoza "Fastigiata" - ma 10m wysokosci i nie ma wiekszych wymagan, ale
lubi slonce
* grab pospolity "Columnaris" lub "Fastigiata" tez ma 10 m wysokosci, ale
woli gleby zyzne i nie przesychajace, znosi polcien
* grab "Frans fontaine" - jest bardziej waski niz poprzednie odmiany, znosi
polcien
* wiśnia "Amanogawa" - bardzo waska korona i wysokosc do ok 5 m. kwitnie na
rozowo, ale musi miec zyzn, wilgotna ziemie. Ma sklonnosci do przemarzania.
Potrzebuje slonca.
* dąb szypułkowy "Fastigiata" - literatura podaje ze musi miec gleby
wilgotne, ale u nas w parku dobrze rosna na przecietnej glebie. Maja piekna
korone rozgaleziajaca sie tuz przy ziemi o szerokosci nawet 5 m. Dorasta do
15 (u nas w parku do 7-8m - kilkunastoletnie)
* jarzębina "Fastigiata" - jest niewysoka (ok 6-7m), ladnie kwitnie i
owocuje. Nie ma specjalnych wymagan i znosi polcien.

Elfir

3. Data: 2005-08-28 20:14:29

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elfir Dar'n'Ytta" <e...@p...fm.invalid>
napisał w wiadomości news:desc8u$a87$5@news.onet.pl...

> [...]
do
> 8 m wysokosci i zolte liscie. Nie ma wiekszych wymagan, ale by mial zolte

Jesteś pewna, że te żółtolistne odmiany muszą mieć pełne słońce, Dawycka nie
znam, nie mam, ale Wredei.... mogę Ci podesłać fotkę jak wyglada w pełnym
słońcu ;)))
Zresztą które żółtolistne odmiany znoszą pełne słoneczko, ja takich wymienić
nie potrafię.

Pozdrawiam
Kaśka

4. Data: 2005-08-28 20:47:19

Od: "Elfir Dar'n'Ytta" <e...@p...fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

> Jesteś pewna, że te żółtolistne odmiany muszą mieć pełne słońce, Dawycka
nie

Nie musza. Buk jest na przyklad silnie cienioznosny. Ale w cieniu moga sie
nie wybarwic. Rozumiem ze twoj Wredei ma popalone liscie? Te, ktore ja
widuje nie mialy.

> Zresztą które żółtolistne odmiany znoszą pełne słoneczko, ja takich
wymienić
> nie potrafię.

Gleditsia triacanthos "Sunburst"
Robinia pseudoaccacia "Frisia"
Catalpa bignoides "Aurea"
Acer negundo "Oddesanum"

Elfir

5. Data: 2005-08-29 23:39:30

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Elfir Dar'n'Ytta" <e...@p...fm.invalid> wrote in
message news:det7ij$95t$1@news.onet.pl...

> Gleditsia triacanthos "Sunburst"
> Robinia pseudoaccacia "Frisia"
> Catalpa bignoides "Aurea"
> Acer negundo "Oddesanum"

Mala poprawka: nazwy odmian w apostrofach, Catalpa oczywiscie
bignonioides,
a "pseudoacacia" przez jedno 'c'. :)

Pozdrawiam,
Bpjea

6. Data: 2005-08-30 19:01:41

Od: "Elfir Dar'n'Ytta" <e...@p...fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

> Mala poprawka: nazwy odmian w apostrofach, Catalpa oczywiscie
> bignonioides,
> a "pseudoacacia" przez jedno 'c'. :)

Pisalam z pamieci, wiec bardzo mozliwe :)

Elfir

skleroza nie boli ale utrudnia zycie
cymbidium
Dalia