jak to zrobic?? PERZ

1. Data: 2005-08-28 11:26:59

Temat: jak to zrobic?? PERZ
Od: "Gosi@" <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie

chcialam posiac poplon w moim tworzacym sie dopiero ogrodzie
i przy przekopywaniu okazalo sie ze dzialka jest zaperzona STRASZNIE!!!!!
wlasciwie nie mozna lopaty czasem wkopac..... MASAKRA!
ogrod ma na 6arow wiec reczne wybieranie zajeloby mi ze 2lata :)

co radzicie, jak sie tego pozbyc??? ogrod jest dosc waski (19m x 30m)
nie wiem czy traktor da rade ..... i czy pomoze.........

pomocy

zrozpaczona Gosi@

2. Data: 2005-08-28 12:30:55

Temat: Re: jak to zrobic?? PERZ
Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> chcialam posiac poplon w moim tworzacym sie dopiero ogrodzie
> i przy przekopywaniu okazalo sie ze dzialka jest zaperzona
> STRASZNIE!!!!! wlasciwie nie mozna lopaty czasem wkopac..... MASAKRA!
:))))))
perz to jeden z najlatwiejszych do wytepienia chwastow
:))))))
> ogrod ma na 6arow wiec reczne wybieranie zajeloby mi ze 2lata :)
:)
w zaleznosci od tego
jaka masz glebe oraz jak sie do tego przylozysz
ze 2-3 dni
:)
> co radzicie, jak sie tego pozbyc??? ogrod jest dosc waski (19m x 30m)
> nie wiem czy traktor da rade ..... i czy pomoze.........
:)
pomoglo i daloby
ale nie kazdemu bedzie sie chcialo
:)
opryskiem mozna zlikwidowac perz i inne chwasty
ale i tak bedziesz kopala by wzruszyc
wiec najlepiej by bylo jedno z drugim polaczyc
i mechanicznie ten perz usunac
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
smal

3. Data: 2005-08-28 14:06:52

Od: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl szukaj wiadomości tego autora

Gosi@ wrote:
> [...]
>
> co radzicie, jak sie tego pozbyc??? ogrod jest dosc waski (19m x 30m)
> nie wiem czy traktor da rade ..... i czy pomoze.........
Najlepiej przekopać to osobiście. Jest to ciężka praca więc jeżeli nie
pracujesz na codzień fizycznie to pierwszego dnia pokop z godzinę. Drugiego
dnia ze dwie i tak dalej. Chodzi o to aby nie być następnego dnia
"połamanym".
1. Zakup:
- widły amerykańskie
- pazurki ze stali hartowanej
- grabie jak najszersze
- grabki jak najwęższe
- taczki ogrodowe z szerokim kółkiem gumowym
- worki foliowe 100 litrowe z grubej czarnej folii szt. 10
- rękawiczki ogrodowe ze dwie pary
- cieńką włókninę 5m x 1,5 m sztuk 8 (po rozłożeniu na ziemi jest krótsza
niż w sklepie)
- deski o długości 2-3 m, szerokości 20-25 cm, grubości 15 - 25 mm
sztuk 5
- 2 kg żyta, pół kg wyki ozimiej, dokupuj w miarę potrzeb.
2. Kopanie rozpocznie od jednego z końców ogrodu (od krótszego boku)
zaczynając od narożnika.
Wbij jak najbłębiej widły, wyciąg je z ziemią, rzuć za siebie i grabkami i
pazurkami rozbij bryłę ziemi. Oddzielnie wygrab grabkami perz oddzielnie
inne chwasty. Pozostałą ziemie dużymi grabiami rozgrab wyrównując teren.
Kłącza perzu wystające z ziemi nie wyrywaj.
Tak postępując wykop rowek na całej szerokości. Dużymi grabiami uformuj
jedną kupę z perzu i drugą kupę z innymi chwastami. Przemieść je pół metra
w głąb działki grabiami aby pozbyć się ziemi przylegającej do korzeni.
Wykop drugi rowek na całej szerokości. Ziemię też rzuć za siebie. Rozbij i
wygrab. Jak skończysz kopać rowek wejdź do niego jedną nogą i wbij widły w
pierwszy rowek jak najbłębiej, wyciągnij z ziemią i rzuć ziemię poza
siebie. Rozbij ją widłami i pazurkami i wybierz kłącza perzu. Jeżeli
ciągnąc za perz, który wystaje z pierwszego rowka oczujesz opór nie urwi go
tylko pozostaw. Wbij widły jeszcze raz poruszaj nimi i wyciągnij wtedy
perz. Każdy urwany perz pojawi się prędzej czy później na wiosnę. Tak
postępuąc przekop cały pierwszy rowek.
Zięmię z drugiego rowka rzuć na pierwszy.
Wierzchnią warstwę z trzeciego rowka rzuć na pierwszy.
Spodnią warstwę z trzeciego rowka rzuć na drugi.
Z kolejnymi rowkami postępuj identycznie.
Gdy przekopiesz pasek ziemi o szerokości pół metrz wyrównaj go grabiami
wzdłuż i wszerz chodząc po nieprzekopanej ziemi.
3. Gdy na kłączach perzu nie będzie ziemi wrzuć je do worka foliowyego 100
litrowego z grubej czarnej folii. Gdy worek się zapełni zawiąż go szczelnie
i przewieź taczką tan gdzie poleży do wiosny.
4. Z innych chwastów uformuj stos kompostwy o szerokośći i wysokości 1,5 m.
5. Po kilku dniach w przekopaną ziemię w rowki o głębokości 1-2 cm odległe o
10 cm wsiej żyto i wykę ozimą. Nasienie od nasienia powinno byc co 2-3 cm.
Podczas siamia chodź po deskach o szerokości 20-25 cm.
Rowki zasyp i przyklep. Aby były szybsze wschody i nasiona chronione przed
ptakami przykryj cieńką włókniną. 8 sztuk powinny wystarczyć. Jak będzie
gotowy 9 pas to z pierwszego będzie można zdjąć.
Krawędzi włókniny obciążaj płaskimi kamykami, środek kijami od pomidorów.
6. Zielony nawóz przekop wczesną wiosną.
7. Perz w workach powinien poleżeć do jesieni. Będzie wtedy już
przekompostowany. W pryźmie kompostowej by przeżył. Możesz z ciekawości
zajrzeć tam wiosną, ale raczej poczekaj do jesieni.

Jeżeli praca zostanie wykonana dokładnie na wiosnę będzie niewiele słabych
perzów. Każeego wykop, nie urywaj. Jeżeli prace te zostaną wykonane byle
jak, to do jesieni urośnie tyle,że trzeba będzie kopać ponownie.
Cierpliwości, wytrwałości, dokładności i powodzenia.
Dziadek 2
Używaj Linuksa. Bądź legalny.

4. Data: 2005-08-28 16:19:34

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <Udziadeksu?@wro.vectranet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Najlepiej przekopać to osobiście. Jest to ciężka praca więc jeżeli nie
> pracujesz na codzień fizycznie to pierwszego dnia pokop z godzinę.

I tak do usranej....!!!!! Nie da sie po jednym przekopaniu wybrać
wszytskiego, robota głupiego.
Jeśli nic tam nie rośnie, pryśnij Raundapem. Jeśli jednym upierdliwym
chwastem jest tam tylko perz lub rosną jakieś krzewy lub byliny nie należące
do jednoliściennych kup środek chwastobójczy do roślin jednoliściennych,
pryśnij poczekaj ileś tam tygodni i masz problem prawie z głowy. Jak coś
zacznie odrastać możesz sobie to sobie kopnąć widełkami rekreacyjnie.

Pozdrawiam
Kaśka

5. Data: 2005-08-28 16:40:39

Od: "Gosi@" <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> pryśnij poczekaj ileś tam tygodni i masz problem prawie z głowy. Jak coś
> zacznie odrastać możesz sobie to sobie kopnąć widełkami rekreacyjnie.

mam tam perz i jakies zolte kwiatki :) lubin moze-nie znam sie
chce przygotowac dzialke na przyszle posianie trawki i zywoplotu
boje sie rundupa bo nie chce zepsuc ziemi-chce zeby cos wyroslo
sytuacja jest taka:
na czesci dzialki jest rozrzucona ziemia humus i na niej wyroslo jakies
zolte+pez
pod spodem jest pelno klaczy perzu
ziemia jest bardzo dobra-nie glina nie piach
fachowcy koncza dach, niedlugo wykonczeniowka domu, zalezy mi aby na jesien
cos juz posadzic a po rundupie to raczej niemozliwe

6. Data: 2005-08-28 16:40:51

Od: "Gosi@" <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

7. Data: 2005-08-28 16:43:24

Od: "Gosi@" <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> sztuk 5
> - 2 kg żyta, pół kg wyki ozimiej, dokupuj w miarę potrzeb.

wczoraj robilam tak caly dzien-udalo mi sie przerobic zaledwie 3m2 a gdzie
tu 600m2!!!!!!????????
zalamana Gosi@

8. Data: 2005-08-28 17:28:38

Od: Harari <h...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> wczoraj robilam tak caly dzien-udalo mi sie przerobic zaledwie 3m2 a gdzie
> tu 600m2!!!!!!????????
> zalamana Gosi@

Zostaw to do wiosny.

1/ Wiosną ziemia jest po zimowych roztopach mocno rozpulchniona.
2/ Pozwól aby cały ten chwast pięknie sie zazielenił, ten punkt jest
ważny chwasty muszą pięknie zacząć rosnąć.
3/ oprysk Randapem 2x ( sorki nie pamiętam pisowni )

... minęły około 2 - 3 tygodnie, będziesz widziała bo otoczy cię
brunatna pustynia z suchymi badylami.

Teraz instrukcja warunkowa.

Jeśli chcesz wypruwać flaki wybierz a), jeśli nie wybierz b)

a) bierzemy szpadel plujemy w dłonie i jedziemy.

b) szukamy w okolicy gospodarza z koniem lub w ostateczności
ciągnikiem + lemiesz oraz brony i patrzymy jak pracuje. ( koń jest
znacznie lepszy - dokładniej podjedzie pod ogrodzenie, poza tym np. na
moją działkę traktorem nie wjedziesz ( krawężniczki płotki itp.)

Następnie szykujemy sobie taczkę i grabie, tutaj już ręcznie
działamy w celu wybrania perzu i wyrównania terenu.

Powodzenia.

--
Pozdrawiam.

Harari

Robert Górajski
Łódź

9. Data: 2005-08-28 17:32:09

Od: "waldek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Popryskaj Randapem! Do jesieni ręcznie się nie wyrobisz. Po randapie 3-4
tygodnie powinno wszystko zginąć i jesienią możesz spokojnie sadzić. Zginie
pod warunkiem że ma porządne liście - randap jest pobierany przez liście,
padając na glebę rozkłada się bardzo szybko!
Waldek

10. Data: 2005-08-28 17:37:41

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Tkaczyk napisał(a):
> I tak do usranej....!!!!! Nie da sie po jednym przekopaniu wybrać
> wszytskiego, robota głupiego.
[...]

Da się jak najbardziej wykopać wszystko. W głęboko przekopanej glebie to
co zostanie wyciąga się bez żadnego problemu tyle, że po co kopać [madry
Polak po szkodzie :-)] skoro można go bez problemu załatwić innymi
roślinami.
pozdr. Jerzy

Drzewo o zwartym pokroju?
skleroza nie boli ale utrudnia zycie