Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!warszawa.rmf.pl!rzeszow.rmf.pl!orion
.cst.tpsa.pl!news.tpnet.pl!not-for-mail
From: "Paker" <p...@k...net.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Efekt Flynna (cd.)
Lines: 42
Organization: IP UJ
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2417.2000
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2314.1300
Message-ID: <Pku05.22443$qi.555560@news.tpnet.pl>
Date: Sat, 10 Jun 2000 16:49:51 GMT
NNTP-Posting-Host: 212.244.48.34
X-Complaints-To: a...@t...pl
X-Trace: news.tpnet.pl 960655791 212.244.48.34 (Sat, 10 Jun 2000 18:49:51 MET DST)
NNTP-Posting-Date: Sat, 10 Jun 2000 18:49:51 MET DST
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:49407
Ukryj nagłówki
Użytkownik Ronan <r...@d...uni.wroc.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:d...@4...com..
.
>>No nie zupelnie. Efekt Flynna jednak jest widoczny w tym, ze poziom
>>osiagniec akademickich u czarnych i bialych mniej wiecej wyrownal sie.
>
>Mógłbym prosić o źródło tych informacji? Bo ja mam inne dane.
No sorry! Mialo byc wyrownuja sie. Roznice nadal istnieja, ale nie sa tak
duze, jak twierdza Murray i Herrnstein:
"Until the 1970s, there were few signs of change in the historic difference
of one standard deviation between average ability or achievement test scores
of blacks and whites in the United States. From about 1970 to the mid- to
late 1980s, there was a substantial convergence of the average achievement
test scores of black and white youth; however, from the mid- to late 1980s
to 1992, test
scores began to diverge again. Although we place the greatest weight on data
from the National Assessment of Educational Progress (NAEP), the convergence
also appeared in other test series. Herrnstein and Murray's highly visible
work, The Bell Curve, stands almost alone in minimizing the
importance of the convergent trend. We also find a longer-term trend of
convergence between the verbal abilities of blacks and whites in data from
the General Social Survey (GSS), which covers adult cohorts born since
1909." (Hauser i Huang, 1996).
Jak chcesz caly artykul to email me.
> Heja! Powiedzenie, że np. 10% wariancji to mało jest cokolwiek
> kontrowersyjne. To, czy 10% jest ważne lub nieważne jest wysoce względnym
> sądem.
No dobra, ale mielismy tu konkretny kontekst. Nie mozna obalic tezy o
zwiazku wzrost - IQ, podajac przyklad Azjatow i Murzynow [i ze jesli to
bylaby prawda, to czarni musieliby byc inteligentniejsi niz zolci], dlatego
wlasnie
ze korelacja jest tutaj zbyt mala.
Andrzej S.
|