Empanadas - dzielę się przepisem :)

1. Data: 2005-03-07 22:28:53

Temat: Empanadas - dzielę się przepisem :)
Od: "gosia" <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

A przepis na empanadas (hiszpańskie pierożki / rożki smażone lub pieczone)
jest banalnie prosty:
- 1 kostka smalcu lub masła (250g)
- 80-85 dag mąki
- ciepła woda
- sól

Ciasto jest bardzo, bardzo łatwe w obsłudze - wałkuje się je i skleja bez
problemu. Jest podobne trochę do francuskiego - zaraz po
upieczeniu/usmażeniu jest kruche, ale następnego dnia już traci kruchość,
choć bez problemu można trzymać je kilka dni w lodówce - pozostaje smaczne.

Z tej ilości wychodzą dwa spore półmiski gotowych empanadas. Ja je robiłam
trochę większe - bardziej w kształcie pasztecików niż pierogów.
Tym razem robiłam smażone, wcześniej też pieczone - smażone są bardziej
soczyste i nie obsychają. Smażone lepiej robić ze smalcem - nie przypalają
się (a przynajmniej przypalają mniej niż te z masłem ;))

Ostatnio nadziewałam część kapustą z grzybami, a część mięsnym farszem. Źle
jednak wycelowałam z ilością tych farszy (farszów ??) i na ostatni
rozwałkowany płat ciasta zabrakło mi już wsadu - więc odbył się przegląd
lodówki, oto efekty:
- super nadzieniem okazało się połączenie podsmażonej szynki, szczypiorku i
brie
- kukurydza, cebula + żółty ser - też niezłe, ale cebulkę lepiej najpierw
podsmażyć
- tuńczyk z kukurydzą - super
- kozi serek + czosnek + zioła - bardzo smaczne
- papryka + cebula + szynka - mi to średnio smakowało - zbyt surowe było to
nadzienie i wszystko się wysypywało.

Smacznego :)
gosia

1. Data: 2005-03-08 08:01:23

Temat: Re: Empanadas - dzielę się przepisem :)
Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> - kozi serek + czosnek + zioła - bardzo smaczne
> - papryka + cebula + szynka - mi to średnio smakowało - zbyt surowe było to

Czy smazysz w głębokim tłuszczu? Z góry dziękuję za odpowiedź:-)
Areta

1. Data: 2005-03-08 12:03:21

Od: Dorota Szeliga <d...@p...teno.pl> szukaj wiadomości tego autora

gosia wrote:

> [...]
>
> Ciasto jest bardzo, bardzo łatwe w obsłudze - wałkuje się je i skleja bez
> problemu. Jest podobne trochę do francuskiego - zaraz po

A możesz podać dokładny przepis, jak je wykonać, ale w wersji dla
blondynek, bardzo pięknie proszę? I ile tej wody? I jaka mąka? Ostatnio
wyrzuciłam do śmieci dwa ciasta, które w założeniu miały być właśnie
kruche, dobrze się wałkować i dobrze sklejać, a nie chciały się ani
wałkować ani kleić (przepis podobny, mąka+masło i trochę śmietany).
Tragedia. Teraz boję się jakichkolwiek eksperymentów, szczerze mówiąc.
Mam traumę :)

A ciasto jest mi potrzebne do następującego nadzienia:
- łyżeczka kurkumy
- łyżeczka słodkiej papryki
- dwie łyżeczki kolendry tłuczonej
- paczka (450 g) mrożonego szpinaku
- serek ziarnisty
- mała puszka kukurydzy
- pomidory (mogą być z puszki)

Przyprawy podsmażyć chwileczkę na maśle, wrzucić posiekane pomidory,
smażyć 3 minuty, dorzucić szpinak, smażyć aż woda wyparuje, dorzucić
serek i kukurydzę, dobrze odparować cały ten biznes, i potem stosować
jako nadzienie. Może być do kupnego ciasta francuskiego, jeśli właśnie
wyrzuciliśmy do śmieci dwa kilo nieudanego ciasta półkruchego ;). Pycha
- wcale nie smakuje jak szpinak, przysięgam!

Dorota

--
Antyspam: kawałek adresu między kropkami czytaj wspak.

1. Data: 2005-03-08 21:51:41

Od: "gosia" <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy smazysz w głębokim tłuszczu? Z góry dziękuję za odpowiedź:-)
> Areta

Ot tak z centrymetrową, może trochę mniej nawet, warstwą tłuszcz pokrywa mi
patelnie. W cieście jest tłuszcz więc aż tak dużo do smażenia go nie trzeba.
gosia

1. Data: 2005-03-08 21:57:28

Od: "gosia" <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A możesz podać dokładny przepis, jak je wykonać, ale w wersji dla
> blondynek, bardzo pięknie proszę? I ile tej wody? I jaka mąka?
Ile wody? Hmmm... Ciężko będzie, bo zawsze robię na oko. Zrób tak - weź
miękki tłusz i prawie całą mąkę i dolej do tego tak z pół szklanki wody.
Wyrób ręcznie lub robotem i dalej dolewaj wody w miarę wchłaniania jej przez
ciasto. Jak dodasz za dużo i ciasto będzie się kleić, to nie szkodzi bo po
pierwsze troszkę wysycha czekając na rozwałkowanie, po drugie - jak będziesz
oddzielać mniejsze kawałki ciasta do rozwałkowania to wklepiesz w nie trochę
mąki coby nabrały gęstości odpowiedniej do wałkowania. Tego ciasta nie można
zepsuć :).
A jeśli chodzi o mąkę - ja brałam zwykłą szymanowską.

> [...]
> wyrzuciliśmy do śmieci dwa kilo nieudanego ciasta półkruchego ;). Pycha
> - wcale nie smakuje jak szpinak, przysięgam!

A to nadzienie brzmi smakowićie :) Nie omieszkam wypróbować.

gosia

schab faszerowany w galarecie
Blok - taki jak tradycyjny tzn zapamiętany przeze mnie z dzieciństwa ????
chałwa
Blanszowanie cebuli
zupka Kwasniewskiego