FELCZER - czy ten zawod nadal funkcjonuje? Gdzie sie ksztalcic?

1. Data: 2005-06-11 13:43:26

Temat: FELCZER - czy ten zawod nadal funkcjonuje? Gdzie sie ksztalcic?
Od: "medevacs" <zapyt@j_sie_to_Ci_moze_powi.em> szukaj wiadomości tego autora

Ostatnio przypomnial mi sie taki zawod jak FELCZER. Znalazlem na temat
nastepujace strony:
http://encyklopedia.servis.pl/wiki/Felczer
http://www.nil.org.pl/xml/nil/rejfel
http://www.buwiwm.edu.pl/eu/public/db/profdat.php?is
n=195&type=2
Ta ostatnia jest szczegolnie wazna, bo wymienia akty prawne, ktore jednak
przegladajac (te na samym dole strone) nie sposob znalezc nawet slowa
felczer. Czy ten zawod nadal fizycznie funkcjonuje? Czy praktycznie nikt go
juz nie wykonuje? Czy gdzies jeszcze istnieja szkoly ksztalcace felczerow?

medevacs
//Otwierać! Kolęda! Mamy nakaz!//

2. Data: 2005-06-11 13:51:10

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 11 Jun 2005 15:43:26 +0200, medevacs wrote:

> Ta ostatnia jest szczegolnie wazna, bo wymienia akty prawne, ktore jednak
> przegladajac (te na samym dole strone) nie sposob znalezc nawet slowa
> felczer. Czy ten zawod nadal fizycznie funkcjonuje?

Może gdzieś daleko, w jednostkowych przypadkach...

> Czy praktycznie nikt go
> juz nie wykonuje?

Tak jest.

> Czy gdzies jeszcze istnieja szkoly ksztalcace felczerow?

Nie. Przynajmniej z tego co wiem.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

3. Data: 2005-06-11 14:52:56

Od: "slepydzim" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> juz nie wykonuje? Czy gdzies jeszcze istnieja szkoly ksztalcace felczerow?

Wlasnie pod ostatnim linkiem jest następny
- http://www.buwiwm.edu.pl/eu/public/files/pl/para_dzu
1950_36_336.pdf
(Ustawa o zawodzie felczera z dnia 20 lipca 1950 r. (Dz.U. z 1950 r., Nr 36,
poz. 336, z późn. zm.))
Zawod ten, z tego co można przeczytać na
http://www.jobmed.pl/artykul.php?idartykul_rodzaj=81
&idartykul=1196
funkconuje. "Nowe przepisy odnoszą się nie tylko do 374 osób wykonujących dziś
ten ginący już zawód (w latach 50. praktykowało w Polsce kilkanaście tysięcy
felczerów)."
I dalej czytamy (co jest odpowiedzią na Twoje ostatnie pytanie):
"Może ich być więcej po naszej akcesji do Unii Europejskiej. Wprawdzie nie ma
felczerów w państwach, które dziś należą do Unii, działają oni jednak w
niektórych krajach wchodzącej dziesiątki. Istnieją tam jeszcze szkoły
felczerskie. Mogą więc i u nas pojawić się ich absolwenci, chętni do leczenia
ludzi. Dlatego koniecznością stało się uregulowanie zasad dostępu do tego zawodu
i jego wykonywania."
(Ż.S., Rzeczpospolita 27.08.2003)
:)

4. Data: 2005-06-11 15:32:14

Od: "medevacs" <zapyt@j_sie_to_Ci_moze_powi.em> szukaj wiadomości tego autora

W news:30ca.000009de.42aafac8@newsgate.onet.pl slepydzim napisal(a):
> - http://www.buwiwm.edu.pl/eu/public/files/pl/para_dzu
1950_36_336.pdf
> (Ustawa o zawodzie felczera z dnia 20 lipca 1950 r. (Dz.U. z 1950 r., Nr
> 36, poz. 336, z późn. zm.))

no wlasnie to stara ustawa, a w nowych brakowalo informacji na ten temat

> [...]
> chętni do leczenia ludzi. Dlatego koniecznością stało się uregulowanie
> zasad dostępu do tego zawodu i jego wykonywania."

aha, czyli w Polsce raczej juz nigdzie nie mozna sie wyksztalcic na
felczera, jak sie domyslam?

medevacs
//Otwierać! Kolęda! Mamy nakaz!//

badanie FSH