Fondue nie wyszło

1. Data: 2006-12-31 12:10:36

Temat: Fondue nie wyszło
Od: "Arsen99" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Wczoraj chciałem zrobić po raz pierwszy fondue serowe, takie
najprostsze na sam początek.
W tym celu kupiłem 300g emelentalera. Nasmarowałem garnek czosnkiem i
wlałem wino, podgrzało się troszkę. Nie miałem tarki wiec ser
drobno posiekałem, a następnie dodałem do wina (cały) i zacząłem
mieszać. Niestety po chyba 20 minutowym mieszaniu stwierdziłem, ze
wiecej sie nie da zrobic, uzyskałem dwie nie mieszające się ze sobą
rzeczy, ciekły żółty roztwór i w nim kluchy serowe, jakby takie
twarde i suche ciągnące się lekko, a po wyjęciu i ostudzeniu
znacznie twardniejące, żuły się jak guma. Przez to mam parę
pytań:
Czy to alkohol pomaga zmieszać ser z winem? Czy może przez słabe
wino sie nie pomieszały, nie miałem też wiśniówki.
Czy może ser należy dodawać do wrzącego wina? Czy może być
ciepłe?
Czy źle zrobiłem ze wsypałem cały ser naraz? Może trzeba dodawać
po garstce i mieszać dotąd aż się rozpuści a następnie dodać
kolejną garstkę?
A może to wina sera, nie może być sam ementaler tylko jeszcze jakiś
inny płynny ser?
Ogólnie proszę o wskazówki techniczne, myślałem ze wystarczy
wszystko ze sobą zmieszać ale chyba tak nie jest.
Pozdrawiam i dzięki

2. Data: 2006-12-31 12:33:32

Temat: Re: Fondue nie wyszło
Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le dimanche 31 décembre 2006 ŕ 13:10:36, dans
<1...@4...googlegroups.co
m> vous écriviez :

> [...]
> najprostsze na sam początek.
> W tym celu kupiłem 300g emelentalera. Nasmarowałem garnek czosnkiem i

Ile dales wina ? Bo fondue to stopiony ser z dodatkiem wina, a to co
opisujesz przypomina niestety grzanca z dodatkiem sera :/

Ewcia

--
Niesz

3. Data: 2006-12-31 13:51:58

Od: "Arsen99" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ile dales wina ? Bo fondue to stopiony ser z dodatkiem wina, a to co
> opisujesz przypomina niestety grzanca z dodatkiem sera :/
>

> Ewcia

Wydaje mi się że według przepisu, to znaczy według książki na 600
gram sera daje się 1/4 butelki wina czyli około 200 ml, z racji tego
ze miałem 300 gram sera dałem 4 niepełne kieliszki od wódki, takie
25ml.
Wyszło tak jak bym próbował rozmieszać masło z wodą.

4. Data: 2006-12-31 15:33:42

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le dimanche 31 décembre 2006 ŕ 14:51:58, dans
<1...@v...googlegroups.c
om> vous écriviez :

> [...]
> 25ml.
> Wyszło tak jak bym próbował rozmieszać masło z wodą.

Moim zdaniem, za duzo wina. W przepisach ktore sprawdzilam na
Marmiton.org jest 200-300 ml wina na 1,2 - 1,4 kg sera. Sa tez
przepisy calkowicie bez wina, tylko z mieszanka serow i odrobina
kirschu.

Radze ci dokupic sera, roztopic go, i powolutku wciepac to fondue co
ci nie wyszlo (na tej samej zasadzie jak ratuje sie majonez). Powinno
wyjsc.

Aha, inny blad : wina dodaje sie do stopionego sera, a nie sera do
wina.

Ewcia

--
Niesz

5. Data: 2006-12-31 15:47:07

Od: "Arsen99" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wyjsc.
>
> Aha, inny blad : wina dodaje sie do stopionego sera, a nie sera do

No to mnie zaskoczyłaś wszystkie przepisy jakie czytałem zakładają
właśnie dodawanie sera do ciepłego wina, być może mój błąd
polegał na tym ze dodałem cały ser na raz. Ale spróbuje z mniejszą
ilością wina następnym razem, tego fondue chyba już się nie
uratuje. Dzięki za odpowiedz, czekam na dalsze sugestie.

6. Data: 2007-01-01 10:23:07

Od: Lemina <m...@w...topl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 31.12.2006 Arsen99 <a...@g...pl> napisał/a:

> czekam na dalsze sugestie.

Hmm.. Ja zawsze daję ser do wina. U mnie na 600g sera daje ok 150ml wina. Do
tego dodaję jeszcze mączkę kukurydzianą (bardzo podobna do ziemniaczanej). Na
600g sera ok 1-2 łyżeczki. Jak masa się rozdziela, to dodaję jeszcze trochę
mąki. Czasem rozdziela mi się jak dodam za dużo kircha.

Pozdrawiam

Lemina

7. Data: 2007-01-01 21:19:03

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 31 Dec 2006 16:33:42 +0100, "Ewa (siostra Ani) N."
<n...@y...com> wrote:

> [...]
>wyjsc.
>
>Aha, inny blad : wina dodaje sie do stopionego sera, a nie sera do

a mi nigdy nie wychodzi, jesli jest za geste i nagle dodam bardzo
zimnego plynu do bardzo goracego fondue...wychodzi twardy
jednolity glut, na ktory nie mam sposobu...cos, jak odwrotnosc
warzenia sie czegos na skutek roznicy temperatur

Pierz
K.T. - starannie opakowana

8. Data: 2007-01-01 21:37:49

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le lundi 1 janvier 2007 ŕ 22:19:03, dans <u...@4...com>
vous écriviez :

> [...]
> jednolity glut, na ktory nie mam sposobu...cos, jak odwrotnosc
> warzenia sie czegos na skutek roznicy temperatur

W sumie nie wiem, w przepisach Francuzow wszyscy pisza ze dodaja wina
po podgrzaniu sera, no i na marmiton.org sa przepisy sprawdzone przez
ludzi.

Natomiast w moich ksiazkach kucharskich wino i ser sie podgrzewa
jednoczesnie...

Ewcia

--
Niesz

9. Data: 2007-01-01 22:15:22

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote in message

Alkohol do sera bardzo cienką strużką i porcjami - mieszając i nie wlewa
się następnej, póki poprzednia się nie połączy - jak w majonezie...
Inna sprawa - ser czy produkt seropodobny...

10. Data: 2007-01-02 07:59:26

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 1 Jan 2007 22:37:49 +0100, "Ewa (siostra Ani) N."
<n...@y...com> wrote:

> [...]
>ludzi.
>
>Natomiast w moich ksiazkach kucharskich wino i ser sie podgrzewa

no to moze od roznicy tych temperatur zalezy...znaczy im wieksza
roznica tym wiekszy grdul wychodzi....a moze to, tradycyjnie,
krasnoludki cichcem sikaja do sagana

pierz
K.T. - starannie opakowana

strona z przepisami