Gdzie zrobię badania?

1. Data: 2006-09-10 07:44:25

Temat: Gdzie zrobię badania?
Od: Dexter <s...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Gdzie w województwie lubelskim mogę zrobić testy serologiczne (ELISA,
IFA, western blots w klasach IgG i IgM), badanie płynu
mózgowo-rdzeniowego oraz zbadać przepływy mózgowe (SPECT) i zrobić
MRI?

Na czym polega badanie płynu mózgowo-rdzeniowego? Czy mogą być przy
tym jakieś komplikacje i czy jest to niebezpieczne?

Chodzi mi o badanie na boreliozę.

Z góry dziękuję za pomoc

Pozdrawiam

Mariusz

2. Data: 2006-09-10 12:33:03

Temat: Re: Gdzie zrobię badania?
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 10 Sep 2006 09:44:25 +0200, Dexter wrote:

> [...]
> IFA, western blots w klasach IgG i IgM), badanie płynu
> mózgowo-rdzeniowego oraz zbadać przepływy mózgowe (SPECT) i zrobić

Tego nie wiem:)

> Na czym polega badanie płynu mózgowo-rdzeniowego? Czy mogą być przy
> tym jakieś komplikacje i czy jest to niebezpieczne?

Mzsz na muśli samo badanie/badania, czy to, jak wygląda pobranie płynu
do badań?:) Domyślam się, ze raczej to drugie.

Należy wykonać nakłucie lędżwiowe. Polega ono na wkłuciu się między
wyrostkami kolczystymi kręgów długą igłą do kanału kręgowego i pobraniu
płynu. Z reguły wykonuje się ten zabieg w pozycji leżącej na boku.
Wykonuje się je w warunkach szpitalnych. Z istotnych powikłań (istotnych
czyli tych, które się zdarzają częściej, niż szóstka w totka) trzeba
wymienić zespół popunkcyjny, czyli bóle głowy i nudności, które
pojawiają się czasem po punkcji i z reguły ustępują samoistnie.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

3. Data: 2006-09-10 19:28:58

Od: Dexter <s...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 10 Sep 2006 14:33:03 +0200, Marek Bieniek
<a...@s...re.invalid> wrote:

Witam
[...]
>Mzsz na muśli samo badanie/badania, czy to, jak wygląda pobranie płynu
>do badań?:) Domyślam się, ze raczej to drugie.

Tak, badanie.

> [...]
>płynu. Z reguły wykonuje się ten zabieg w pozycji leżącej na boku.
>Wykonuje się je w warunkach szpitalnych.

Aha, dziękuję. Czy to jest przy jakimś znieczuleniu czy jakoś na
żywca?

> [...]
nudności,
>które pojawiają się czasem po punkcji i z reguły ustępują samoistnie.

Czy są to powikłania bezpośrednio po punkcji?
Chodzi mi o to, czy są one jednodniowe, jednorazowe i mijają
bezpowrotnie?

Pozdrawiam

Mariusz

4. Data: 2006-09-11 06:44:46

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 10 Sep 2006 21:28:58 +0200, Dexter wrote:

> Aha, dziękuję. Czy to jest przy jakimś znieczuleniu czy jakoś na
> żywca?

:) Znieczulenie miejscowe polega na wkłwaniu się igłami w okolicę, która
ma być znieczulona. Czyli zamiast 1 ukłucia przy zabiegu właściwym
odczuwałbyś kilka przy znieczuleniu.
Rutynowo żadnego znieczulenia się nie wykonuje. Zabieg jest przykry, jak
każdy zabieg z użyciem igły, ale śmiem twierdzić, że płukanie zatoki
szczękowej jest znacznie gorsze:)

> Czy są to powikłania bezpośrednio po punkcji?

Raczej pojawia się w ciągu kilku - kilkunastu godzin.

> Chodzi mi o to, czy są one jednodniowe, jednorazowe i mijają
> bezpowrotnie?

Zespół popunkcyjny może trwać dość długo (zwykle kilka dni, ale bywa że
dłużej), ale nie zagraża niczym poważnym ustępuje albo samoistnie, albo
po stosownym leczeniu.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

bol nadgarstka od pisania na kompie