Geny a ksztalt osobowosci.

1. Data: 2000-01-19 15:14:02

Temat: Geny a ksztalt osobowosci.
Od: Amico <u...@b...gnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy geny przekazane przez rodzicow w momencie zaplodnienia maja wplyw na
ksztalt osobowosci czlowieka?
Jaki tutaj jest procentowy udzial genow,a jaki doswiadczenia
dziecinstwa?
Moja opinia 1 do 9.

Dziekuje
Amico

1. Data: 2000-01-19 18:55:42

Temat: Re: Geny a ksztalt osobowosci.
Od: "Ayell Ari" <c...@f...sos.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Moja opinia ca 23

1. Data: 2000-01-19 19:24:36

Od: jul <j...@t...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Amico wrote:

> Czy geny przekazane przez rodzicow w momencie zaplodnienia maja wplyw na
> ksztalt osobowosci czlowieka?
> Jaki tutaj jest procentowy udzial genow,a jaki doswiadczenia
> dziecinstwa?

Opinie????
Czytaj Mazura.

--
jul === o-o> roadie

"vehere necesse est
vivere non necesse"

1. Data: 2000-01-19 19:37:25

Od: r...@d...uni.wroc.pl (Ronan) szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 19 Jan 2000 16:14:02 +0100, Amico <u...@b...gnet.pl> wrote:

>Czy geny przekazane przez rodzicow w momencie zaplodnienia maja wplyw na
>ksztalt osobowosci czlowieka?

Podstawowy! Jakikolwiek wływ środowiska ma miejsce tylko i wyłącznie w
kontekście hardware'u który określają geny.

>Jaki tutaj jest procentowy udzial genow,a jaki doswiadczenia
>dziecinstwa?

Wszystko zależy do cechy, konkretnewgo genomu, zróżnicowania środowiska itp.
NIe można robić takich szacunków bez ogromnego błędu. Jednakże średnia
odziedziczalność (h) cech w najważniejszych modelach osobowości waha się od
30-70%. Są taike zmienne które mają h około 0.0 inne około 0.90.

>Moja opinia 1 do 9.

Łagodnie mówiąc odległa od rzeczywistości. Ponadto to naprawdę nie jest
kwestia niczyich opinii. To są rzeczy które się bada i mierzy przy pomocy
jednych z najbardziej rygorystycznych metodologicznie procedur.
---
Pozdrawiam

Michał Kulczycki AKA Ronan

1. Data: 2000-01-19 19:52:44

Od: "Kubus Fatalista" <b...@p...man.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Amico napisał(a) w wiadomości: <3...@b...gnet.pl>...
> [...]
>ksztalt osobowosci czlowieka?
>Jaki tutaj jest procentowy udzial genow,a jaki doswiadczenia

Moja tez tylko nie wiem , czy Ty stawiasz 1 na geny?
Bo ja 9 na geny.
Dlaczego?
Takie pytania od dawna nurtowaly ludzi . Byl tylko jeden sposob na
sprawdzenie. Bliznieta.
Bliznieta, ktore rozdzielono w dziecinstwie! Wychowane nieraz w tak
drastycznie roznych srodowiskach jak jedna z par - Niemcy nazistowskie i
zydowska rodzina.
Podobienstwa byla zaskakujace! I w upodobaniach i w sposobie zycia, ba nawet
niezrozumiale zbieznosci w wyborze zon! (ten sam typ urody). Wplyw
srodowiska? Oczywiscie - na 1. No dobra, moze byc 2.
Pozdr.
Bozena
Kubus Fatalista.

1. Data: 2000-01-19 19:55:17

Od: "Kubus Fatalista" <b...@p...man.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ronan napisał(a) w wiadomości: <3...@n...ict.pwr.wroc.pl>...

>Łagodnie mówiąc odległa od rzeczywistości. Ponadto to naprawdę nie jest
>kwestia niczyich opinii. To są rzeczy które się bada i mierzy przy pomocy
>jednych z najbardziej rygorystycznych metodologicznie procedur.

Nie zdazylam wyslac, patrze - ocho, zaraz udowodni, ze *tylko* srodowisko i
poprze to statystyka ;-).
Ale nie , jakos mamy podobne zdanie....
Pozdrawiam
Bozena
Kubus Fatalista

1. Data: 2000-01-19 22:48:47

Temat: Odp: Geny a ksztalt osobowosci.
Od: "Czarek" <c...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

Kubus Fatalista:
> .................. Wplyw
> srodowiska? Oczywiscie - na 1. No dobra, moze byc 2.

No wlasnie, z tymi bliznietami to faktycznie jest tak jak napisalas.
Tylko co z rodzenstwem nie-identycznym. Roznice osobowosciowe sa czasami
nawet spore pomimo nieraz podobienstwa fizycznego niejako.
Jak to wytlumaczyc? - nie chce zgadywac.

Na 'wyczucie' dalbym tak solidnie 2 (gora 3) dla genow i 1 dla srodowiska.
Czyli srednio 7:3 dla genow. :)

Pozdrawiam.
--
Czarek

1. Data: 2000-01-20 08:21:46

Od: "Kubus Fatalista" <b...@p...man.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czarek napisał(a) w wiadomości: ...
>No wlasnie, z tymi bliznietami to faktycznie jest tak jak napisalas.
>Tylko co z rodzenstwem nie-identycznym. Roznice osobowosciowe sa czasami
>nawet spore

Och, to przeciez proste.
*Tylko* bliznieta jednojajowe dostaja ten sam pakiet genow.
Rodzenstwa moga sie roznic dowolnie - ilosc kobinacji genowych jest ogromna.
Jesli Cie to bardzo interesuje, to wieczorem cos napisze - o ile inni nie
beda szybsi. Lubilam kiedys genetyke...
Pozdrawiam
Bozena.

1. Data: 2000-01-20 12:23:21

Od: Kenneth McCoy <r...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Amico wrote:

> Czy geny przekazane przez rodzicow w momencie zaplodnienia maja wplyw na
> ksztalt osobowosci czlowieka?

Nie wiem jak to jest naukowo.
Ale coraz czesciej jak sie starzy awanturuja, to pada zdanie matki: bo
ty jestes z domu P a ja z domu Ł !!! Wy P... zawsze byliscie tacy sami
!!!

> Jaki tutaj jest procentowy udzial genow,a jaki doswiadczenia
> dziecinstwa?

Najwazniejsze sa doswiadczenia z dziecinstwa, od tego w jaki sposob
dziecko bylo traktowane przez rodzinke. Jesli jako pupilek, na dodatek
jedynak to wychodzi takie cos co potem nie radzi sobie z niczym i czeka
na pomoc innych. jesli ma rodzenstwo, jak ja to stara sie walczyc,
przynajmniej przez pewien czas z napotkanymi trudnosciami...

Najwazniejsze jest doswiadczenie.

> Moja opinia 1 do 9.
>
> Dziekuje
> Amico

Pozdrawiam...
--
Kenneth McCoy (ZOP) stdkmc+1 advkmc+1
< Tekst tygodnia >

1. Data: 2000-01-20 12:48:53

Temat: Re: Geny a ksztalt osobowosci, a wychowanie
Od: Dofik <m...@a...pol.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Amico wrote:

> [...]
> ksztalt osobowosci czlowieka?
> Jaki tutaj jest procentowy udzial genow,a jaki doswiadczenia

W kazdym przypadku inny nie mozna generalizowac.

Ciekawy przyklad:

Przykladna rodzina mama tata trojka dzieci.
Dzieci zawsze wychowywane poprawnie (nie bede sie wglebial coznaczy
poprawnie - przyjmijmy ze poprawnie znaczy tak aby wyszly "na ludzi")
Dowje z nich swietnie sie uczy sa utalentowane itd ogolnie super a
tzrecie zostaje w mlodym wieku morderca - jak to wytlumaczyc?

W ktorejs z ostatnich "Polityk" byl artykul na podobny temat i dowod na
to ze w mozgu czlwoeika znajduje sie osrodek ktory odpowiada za
postepowanie etyczne.
Dowod:

W Anglii pewien pracownik - przykladny maz i ojciec ulega wypadkowi,
zostaje uderzony czyms w glowe, po rekonwalescencji jest fizycznie
zdrowy ale jego zachowanie sie zmienilo stal sie zupelnie innym "zlym"
czlowiekiem...

Ogolnie ciekawa sprawa ....

Dofik

Re: Kocha,nic kocha c.d.