Golonka

1. Data: 2009-02-22 20:22:51

Temat: Golonka
Od: Aga <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Jak przyrządzić smaczną golonkę? Macie sprawdzone przepisy?

2. Data: 2009-02-22 20:41:47

Temat: Re: Golonka
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 22 Feb 2009 21:22:51 +0100, Aga napisał(a):

> Witam!
> Jak przyrządzić smaczną golonkę? Macie sprawdzone przepisy?

Po pierwsze: smaczna (bo delikatna) jest tak naprawdę tylko golonka
przednia. A dalej - jakikolwiek przepis weź, każdy będzie dobry.
Mój hit to golonka z grochowym puree - pycha.
Golonka prosto przyrządzona, bo po prostu ugotowana prawie do rozpadnięcia
się, z liściem laurowym, pieprzem, zielem angielskim i włoszczyzną bez
kapusty, plus odrobina czosnku i sól.
Puree: ugotować namoczony groch do zupełnej miękkości, az się prawie
rozpada, odparować wodę w trakcie gotowania, ugnieść z dobrze odparowanymi
świeżo ugotowanymi, mączystymi ziemniakami i przecierem jabłkowym
niesłodzonym, doprawić solą i czosnkiem granulowanym (najwygodniej).
Jeśli groch jest rozgotowany i nie możesz usunąć nadmiaru wody z niego,
zamiast gotowanych ziemniaków uzyj puree ziemniaczanego Knorr'a - wsypując
je wprost do świeżo odstawionego z ognia grochu. Puree wchłonie nadmiar
wody z grochu, całość ma mieć konsystencję na tyle gęstą, aby dała się
porcjować zachowując kształt.
Proporcje objętościowe "na oko" (nie ważę, więc nie podam wagowych):
groch ugotowany: 1/2
ziemniaki: 1/3
przecier jabłkowy: 1/6

Podawać golonkę obłożoną grochem. Do tego dla chętnych musztarda.

3. Data: 2009-02-22 20:54:49

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 22 Lut, 21:22, Aga <a...@g...pl> wrote:
> Witam!
> Jak przyrządzić smaczną golonkę? Macie sprawdzone przepisy?

Ugotowana z warzywami w szybkowarze - jezeli nie pocięte na kawałki.
Ugotowane wrzucić na ruszt przed podaniem, ale nie jest to konieczne.
Na rosole można ugotować np. kapustę kiszoną - fantastyczna do
golonki.
Można też dowolną zupę tolerującą tę ilość tłuszczu.

Podając (opieczoną na rumiano) golonkę podać kapustę, lub musztardę,
świeży chleb i piwo.

4. Data: 2009-02-23 07:41:17

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Aga pisze:
> Witam!
> Jak przyrządzić smaczną golonkę? Macie sprawdzone przepisy?

Golonkę robiłam 2 razy w życiu. Raz "piekłam" ją w prodiżu - w
cudzysłowie, bo wytopiło się z niej tyle tłuszczu, że właściwie to się
dusiła. Robiona była saute, tylko z przyprawami - pieprz, sól, liść
laurowy i wyszła świetna.

Za drugim razem gotowałam najpierw z przyprawami około godziny, a potem
upiekłam w piekarniku na złoty kolor. I ta była wyśmienita!

Myślę, że golonka udaje się zawsze. :)

Ewa

5. Data: 2009-02-23 08:05:08

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 23 Lut, 08:41, medea <e...@p...fm> wrote:

> [...]
>
> Za drugim razem gotowałam najpierw z przyprawami około godziny, a potem
> upiekłam w piekarniku na złoty kolor. I ta była wyśmienita!

Trzeba szybkowara na całe golonki - tylna może mieć nawet 1,3kg i
Tak jak XL pisała - komplet warzyw - kapusta też może być, ale tylko
włoska - ćwiartka główki. Skórka i tłuszczyk daje się spokojnie zjeść,
ale gdy domownicy nie chcą można zdjąć i pokroić skórkę w paseczki, a
tłuszcz w drobną kostkę i wrzucić do rosołu.
Zasypać ryżem, a gdy jest al dente zasmażyć na zdjętym z rosołu
tłuszczu paprykę słodką mieloną (czerwoną) - czyli zrobić wyciąg (nie
zbrązowić bo będzie gorzkie) i dodać w tym momencie koncetrat
pomidorowy, szybko wymieszać i troszkę poddusić - dla koloru - ja
stosowałem grecki z puszki, bo pięknie czerwony, tyle, że słodki, więc
dodawałem polskiego jako regulatora kwasowości. Gdyby jednak zupa
wyszła za słodka można dodać papryki konserwowej pokrojonej w
kosteczkę a nawet zalewę z niej.
Warzywa przed zasypaniem ryżu można zmiksować - nie wyrzucam
warzyw, w przeciwieństwie do Marudy, która preferuje czyste wywary.
Przyprawy to na szybkowar 6 litrowy - 4-6 ziaren ziela angielskiego, 6
ziaren pieprzu czarnego, 2-3 ziarna jałowca, 2 liście laurowe,
szczypta wiórków z orzeszka muszkatołowego - swieżo zeskrobanych
prosto do ganka (do pomidorówki na koniec gotowania), maleńka (!!!)
szczypta tymianku
Warzywa - typowa włoszczyzna jak do rosołu - marchew, pietruszka,
pasternak, seler, por, cebula, czosnek 2-3 ząbki, ćwiartka kapusty
włoskiej. Gdy nie ma pora - dwie cebule.

6. Data: 2009-02-23 08:06:25

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Za drugim razem gotowałam najpierw z przyprawami około godziny, a potem
> upiekłam w piekarniku na złoty kolor. I ta była wyśmienita!

Można gotować w kapuście kiszonej. Też będzie wyśmienita.

KOLACYJKA
NIEDZIELNY OBIADEK...
Pansravista zdechł?
RUSKI PIEROŻEK