Graby - zywoplot

1. Data: 2002-05-08 10:41:44

Temat: Graby - zywoplot
Od: "AJ" <j...@m...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Na stronie http://ogrody.agrosan.pl/zywoplot.html przeczytalem taki tekst

"Najszybciej i najtaniej będzie obsadzić działkę żywopłotem z ligustra (albo
ligustera nie wiem jak jest prawidłowo). Sadzonki w szkółce sprzedawane są
przeważnie w wiązkach po 50 szt. (20 - 25 zł). Jeśli ten żywopłot ma mieć aż
2 m wysokości to należy się spodziewać ze powinien mieć ok. 80 cm
szerokości. Węższy będzie się kładł na wietrze. Posadzić najlepiej w
"szachownice tj. w 2 rzędach co ok. 40 cm sadzonka. Później już tylko woda w
pierwszym roku a w następnych woda i nawóz (im gorszy tym lepszy np. saletra
amonowa). Nie należy zapominać o mocnym przycięciu (na 3-4 oczka po
posadzeniu oraz choć 2 razy do roku później. Inaczej jest zadki). U mnie na
wys. 2 m urósł w ciągu 4 lat. Niestety ligustr ma wady. Zrzuca liście na
zimę. Proponuje rozważyć inne warianty np. tarnina (ma kolce co w pewnych
miejscach ma niepodważalne zalety), dzika róża (ma kolce i kwiatki gratis)
albo graby (te koniecznie trzeba zapleść. Można oczywiście sadzić tuje, cisy
lub inne. Są zimozielone lecz strasznie wolno rosną i sadzonki kosztują
majątek.
Życzę wytrwałości. Opłaca się i przynosi satysfakcje.
M"

Posadzilem miesiac temu 200 sadzonek grabowych w dwoch rzedach, z bolem
przyciałem je na 20 cm od ziemi, wysciolkowalem kora, podlewalem malenstwa
dwa razy na tydzien (susza) i chyba tylko 5 sztuk zostanie golymi patykami.
Reszta puscila piekne listki. Intryguje mnie jednak sformulowanie o
zaplataniu grabow. Kiedy nalezy je zaplatac, jak to robic i po co?

Pozdrawiam,
AJ
(Andrzej Jura)
j...@m...pw.edu.pl

2. Data: 2002-05-08 10:45:32

Temat: Re: Graby - zywoplot
Od: "Edyta Szajnóg" <e...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Reszta puscila piekne listki. Intryguje mnie jednak sformulowanie o
> zaplataniu grabow. Kiedy nalezy je zaplatac, jak to robic i po co?

Tez jestem ciekawa - po co? Ma żywopłot grabowy systematycznie przycinany co
15 cm, ładnie się zagęszcza, nie widzę potrzeby zaplatania.

Edyta

3. Data: 2002-05-08 11:29:35

Od: "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zywoplot zaplatany to specjalna forma. Kiedy Julian Lukasz opisywal jak
zrobic zaplatany zywoplot z glogu. Tnie sie nisko juz rosnace sadzonki
(zatem gdyby AJ chcial zaplesc, to za rok), a potem zaplata wyrastajace
pedy. Poczatkowo na konstrukcji. Krzaki sadzi sie wowczas w jednym rzedzie!
W ogle graby raczej sadzie sie w jednym rzedzie, a nie w dwoch
naprzemiennie.
pik

4. Data: 2002-05-08 11:29:49

Od: "Anula" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Kieraciński napisał:
> W ogole graby raczej sadzie sie w jednym rzedzie, a nie w dwoch
> naprzemiennie.

O, proszę o potwierdzenie/sprostowanie. Wczoraj rozmawiałam z pracownikiem
szkółki leśnej, powiedziałam, że mam zamiar posadzić w dwóch rzędach, na co
odparł, że grab najlepiej " w piątkę". To jak to jest? Zresztą żywopłoty
grabowe,które widzę w swojej wsi są też raczej w 2 rzędach.
Pozdrawiam, Anula :)

5. Data: 2002-05-09 07:07:46

Od: "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oczywiscie mozna sadzic graby w dwoch, a nawet wiecej, rzedach. Jednak
klasyczny zywoplot grabowy jest "jednorzedowy". Szpalery to albo wysokie
drzewa blisko siebie sadzone (czesto fantazyjnie przystrzyzone korony), albo
geste zywoploty, czasami bardzo wysokie (4-5 m).
Zobacz stare szpalery grabowe w parkach dworskich lub zywoploty, np. w
Wersalu, Romanowie, Kozlowce, ogrodzie Jordana w Krakowie, itp.
pik
Użytkownik "Anula" <a...@p...onet.pl> > >O, proszę o

Re: Jak by tu zaczac ?
Re: Jak by tu zaczac ?