Grupa krwi

1. Data: 2004-08-21 18:48:48

Temat: Grupa krwi
Od: "Nadir" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam grupowiczów.
Interesuje mnie czy lekarzowi udzielającemu pomocy ofiarze wypadku przydatna
jest informacja o grupie krwi znaleziona np. w dowodzie osobistym lub innym
dokumencie.
Czy taka informacja przyspieszy podanie krwi?
Czy grupę krwi ustala się kolejno, tzn. sprawdza po kolei aż trafi na
właściwą czy jest to wynik bezpośredni po jednorazowym sprawdzeniu?
Może jakieś szczegóły jak to się robi?

2. Data: 2004-08-21 20:19:51

Temat: Re: Grupa krwi
Od: Łukasz Pawliński <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 21 Aug 2004 20:48:48 +0200, Nadir napisał(a):

> [...]
> dokumencie.
> Czy taka informacja przyspieszy podanie krwi?

IMHo tak, jeśli jest podana w dokumencie o uznanej wartości, a nie na
kartce, którą ktoś nosi w kieszeni w spodniach...

> Czy grupę krwi ustala się kolejno, tzn. sprawdza po kolei aż trafi na
> właściwą czy jest to wynik bezpośredni po jednorazowym sprawdzeniu?
> Może jakieś szczegóły jak to się robi?

Na odpowiedniej płytce w zagłębieniach miesza się krwinki badane ze
wzorcowymi surowicami oraz badaną surowicę ze wzorcowymi krwinkami. Po
pewnym czasie sprawdza się gdzie doszło do zlepienia, a gdzie nie.

Aby zapisać grupę w dowodzie należy próbę tę przeprowadzić dwukrotnie.

Łukasz Pawliński [student]

3. Data: 2004-08-22 07:32:37

Od: "Nadir" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wzorcowymi surowicami oraz badaną surowicę ze wzorcowymi krwinkami. Po
> pewnym czasie sprawdza się gdzie doszło do zlepienia, a gdzie nie.

Czy znając grupę robi się test tylko pod jej kątem, czy z automatu test dla
wszystkich a porównanie zaczyna od podejrzewanej?
Jak długo trwa proces przygotowania testu i porównywania i ile czasu można
zaoszczędzić znając grupę krwi?

4. Data: 2004-08-22 08:18:27

Od: "WOJO" <wojo1.@.@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak długo trwa proces przygotowania testu i porównywania i ile czasu można
> zaoszczędzić znając grupę krwi?

Można zaoszczędzić teoretycznie ok. 15 minut, ponieważ tyle
właśnie trwa tzw. "próba krzyżowa" .
Jest to teoria - lekarz podczas wypadku zawsze robi kilka czynności
równolegle i
dzięki temu oszczędza sporo czasu.
Więcej na temat badania:
http://www.zdrowie.med.pl/bad_labor/badania/p_krzyzo
wa.html

Pozdrawiam.
WOJO

5. Data: 2004-08-22 09:37:03

Od: Łukasz Pawliński <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy znając grupę robi się test tylko pod jej kątem, czy z automatu test dla
> wszystkich a porównanie zaczyna od podejrzewanej?

Nie, test jest prosty, szybki, a wynik odczytuje się całościowo. Nie
sprawdza się poszczególnych grup, na jednej płytce zawiarte się od razu
wszystkie możliwości.

Jest chyba 6 studzienek na płytce i z podstawową wiedzą za 5s wiesz jaka to
grupa krwi.

Łukasz Pawliński [student]

6. Data: 2004-08-22 10:24:26

Od: "Gregor" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oszczędność czasu jest taka, że znając grupę krwi można w nagłych
przypadkach od razu zamawiać preparat bez określania grupy. Próbę krzyżową
wykonuje się przed każdym przetoczeniem krwi (KKCz).

7. Data: 2004-08-22 11:20:10

Od: "Nadir" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Oszczędność czasu jest taka, że znając grupę krwi można w nagłych
> przypadkach od razu zamawiać preparat bez określania grupy. Próbę krzyżową
> wykonuje się przed każdym przetoczeniem krwi (KKCz).

A czy każdy szpital ma własny bank krwi, czy różnie z tym bywa? Bo jak
wszystko jest na miejscu to mniejszy problem.

8. Data: 2004-08-22 11:23:40

Od: "Nadir" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeszcze jedno pytanko: czy test wykonuje się już na miejscu wypadku czy
dopiero w szpitalu i czy zespoły ratownicze mają ze sobą krew czy tez podają
wyłącznie jakieś płyny fizjologiczne uzupełniające ubytek krwi?

9. Data: 2004-08-22 19:20:02

Od: "Krzysiek" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nadir" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
podają
> wyłącznie jakieś płyny fizjologiczne uzupełniające ubytek krwi?

Zespoly ratownicze podaja tylko plyny fizjiologiczne uzupelniajace lozysko
naczyniowe, nieslyszalem i jest to chyba nie realne do wykonania zeby w
karetce byla krew.

Pozdrawiam
Krzysiek

10. Data: 2004-08-22 20:42:07

Od: "Gregor" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Szpital nie ma banku krwi, krew jest dostarczana ze stacji krwiodawstwa.

zespół Marfana - "taka uroda" , czy problem zdrowotny ?
wybielanie zebow
leczenie porażenia nerwu twarzowego za granicą
Sposób na zaparcia
Obfite miesiaczki, infekcje, terapia antybiotykowa..infekcje. ..co dalej???