Ida przymrozki - co przykryc?

41. Data: 2005-04-20 19:25:28

Temat: Re: Odp: Ida przymrozki - co przykryc?
Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 20 Apr 2005 08:16:17 +0200, Agnieszka Biernacka napisał(a):

> Moje watpliwosci mialy dwa zrodla. Pierwsze jest takie, ze moje hosty,
> serduszki i wiekszosc bylin jeszcze nie zaczela wychodzic. Tutaj jest o co
> najmniej dwa tygodnie opozniona wegetacja. Pewnie dlatego, ze dzialka jest
> lesna i jest zacieniona.

To tym lepiej, ze nie wyszły - korznie nie zmarzną, prymrozek mógłby ściać
liście. Akurat byliny, które wymieniłaś sa wrażliwsze na takie whania temp.

> Ale kupilam w tym roku juz sporo roslin i one byly
> znacznie bardziej rozwiniete. Szczegolnie hosty. Kombinowalam, ze one pewnie
> mialy cieplutko i moga zle zniesc przymrozki. Przysypalam je w koncu gorka
> mielonej kory, mysle, ze im sie spodoba ;)

Ja Ciebie Agnieszko doskonale rozumiem. Jak sadziłam swoje pierwsze byliny
też się martwiłam - teraz jest tyle tego, że nie mogę zapamiętać gdzie coś
rośnie:)
Jak napisał Michał - z czasem i ja będę mieć tylko mrozoodporne rośliny:)
Dodatkowa trudność to fakt, że ja mam do swojego ogrodu ponad 5 km...
Pozostaje mi wierzyć w siły natury i zdolnosć roślin do regeneracji:)

Pozdrawiam
Marta

42. Data: 2005-04-20 20:15:29

Temat: Re: Ida przymrozki - co przykryc?
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ta "temperatura odczuwalna" to czysta fikcja. Sluzy ona wylacznie
> do tego, zeby zapewnic odbiorcy prognozy pogody poczucie warunkow
> ekstremalnych, a wiec przyciagnac go dalszego czytania, sluchania
> lub ogladania tych prognoz. Dobitnie swiadczy o tym fakt, ze bierze
> sie pod uwage tylko ten czynnik, ktory pcha temperature w strone
> ekstremum. Zima jest to wiatr a latem slonce. Tego, ze zima na
> sloneczku czlowiekowi cieplej a latem wiaterek go chlodzi, nie
> bierze sie pod uwage.
>
> Pozdrowienia,
> Michal

W prognozie pogody dla szarego odbiorcy
podaje się temperaturę "na oko". Rzeczywistą
oblicza się wg określonych wzorów, a mierzy
wieloma termometrami oraz przyrządami tj. np.
termograf.

Pozdrawia boletus

43. Data: 2005-04-20 21:11:17

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

boletus wrote:

> W prognozie pogody dla szarego odbiorcy
> podaje się temperaturę "na oko".

To by bylo za trudne :-) Dane z odpowiednich przyrzadow ida
wprost do komputera, odpowiedni program (czesto kiepski)
buduje prognoze pogody, a przepowiadacz odczytuje ja z komputera,
nie bawiac sie w zadne myslenie czy zgadywanie i ignorujac
to, co widac za oknem, bo zreszta siedzi w pomieszczeniu bez okien.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

44. Data: 2005-04-20 23:33:40

Od: richo nazca <n...@n...nospam.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz napisał(a):

> a po drugie na swierzym powietrzu co chwila warunki sie zmieniaja

A to zalerzy, jak świerze ;-)))

--
richo

45. Data: 2005-04-21 16:05:43

Od: "Agnieszka Biernacka" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "skryba ogrodowy" napisał:

> Zastoisko mrozowe?

Zastoisko mrozowe kojarzy mi sie z takim wglebieniem, gdzie dlugo sie
utrzymuje zimne powietrze. Tutaj raczej tak nie jest - teren jest lekko
nachylony a w najnizszym punkcie mocno przewiewny. Tylko od poludnia jest
ocieniony lasem i dopiero w polowie kwietnia zaczyna tu porzadnie swiecic
slonko, wiec ziemia pozno rozmarza. Co jak napisalam nie jest takie zle -
wiekszosc roslin dopiero zaczyna wychodzic, tylko jej tawulce sie
spieszylo - ma juz ze 20 cm. One tak zawsze? Ale fakt, ze deren jadalny to
zaczal dwa dni temu kwitnac, cebulice i krokusy moze tydzien wczesniej.

Pozdrawiam
Agnieszka Biernacka

46. Data: 2005-04-21 16:08:53

Od: "Agnieszka Biernacka" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marta Góra" napisała:
> Ja Ciebie Agnieszko doskonale rozumiem. Jak sadziłam swoje pierwsze byliny
> też się martwiłam - teraz jest tyle tego, że nie mogę zapamiętać gdzie coś
> rośnie:)

Ciesze sie, ze mnie rozumiesz i dziekuje za rady :)

> Jak napisał Michał - z czasem i ja będę mieć tylko mrozoodporne rośliny:)
> Dodatkowa trudność to fakt, że ja mam do swojego ogrodu ponad 5 km...
> Pozostaje mi wierzyć w siły natury i zdolnosć roślin do regeneracji:)

Ja tu mieszkam, wiec przejscie sie wieczorem i przykrycie paru roslin to nie
problem, tym bardziej, ze i tak zbieram zabawki dzieci porozrzucane po
calym terenie ;)

Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Biernacka

47. Data: 2005-04-21 16:20:19

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka Biernacka wrote:

> To ja opisze co ja sobie wyobrazalam na temat mrozoodpornosci, a Ty mnie
> skoryguj, jesli sie myle. Kombinowalam sobie tak: [...]

Usilujesz dojsc rozumowo do pewnych kryteriow, aby je potem zastosowac.
Jest to metoda dobrta, jesli w gre wchodza duze wydatki, duze naklady
pracy itp. Problem polega na tym, ze organizmy zywe, a wiec i rosliny,
wykazuja wielka i nieprzewidywalna zmiennosc. Dlatego na skale ogrodka
znacznie lepsze wyniki przynosi podejscie eksperymentalne. Po pierwsze
nie nalezy kupowac drogich roslin, bo potem szkoda machnac reka, jesli
okaze sie to niewypalem, wiec czlowiek dlugo i beznadziejnie walczy. Po
drugie nalezy siac czy sadzic roznorodne rosliny, nie nastawiajac sie
na to, ze wszystkie przetrwaja. Po trzecie nie nalezy niszczyc samosiejek,
one na ogol sa najsilniejsze.

Trzeba tez pamietac, ze duzo zalezy od przypadku. Jednego roku paczki
przemarzna, innego nie. W jednym miejscu w ogrodzie cos rosnie dobrze,
a w innym zle.

Pozdrowienia,
Michal

48. Data: 2005-04-21 16:41:46

Od: "Agnieszka Biernacka" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" napisał:

> [...]

To ja opisze co ja sobie wyobrazalam na temat mrozoodpornosci, a Ty mnie
skoryguj, jesli sie myle. Kombinowalam sobie tak:

- Jedna sprawa to jak niskie temperatury znosi roslina. Wydaje mi sie, ze to
powinno wynikac z rejonu w ktorym naturalnie rosnie (do jakich minimalnych
temperatur sie przystosowala) i sposobem w jaki radzi sobie z zamarzaniem
wody w komorkach (jest tu jakis biolog, ratunku?). Rozumiem, ze to jest to,
co jest oznaczane jako "odporna do -20". Czyli jak przyjdzie -30 to mam
spora szanse, ze mi ja szlag trafi, bo fizycznie zostana uszkodzone tkanki?

- Druga rzecz to odpornosc rosliny na wysychanie podczas zimy - IMHO rosliny
o duzej powierzchni lisci moga sobie pozwolic na zostawienie lisci na zime
tam gdzie jest wilgotno - np. w Himalajach. Tutaj jak rozumiem przykrycie
rosliny na zime i pozadne podlanie jesienia moze pomoc?

- Trzecia sprawa, to odpornosc rosliny na poznowiosenne przymrozki. Czyli
tak - roslinka jako taka jest odporna na niskie temperatury dopoki siedzi
sobie w ziemi (bylina) lub jest do niej odpowiednio przygotowana (zdrewniale
galazki itp). Ale jak juz zacznie rosnac, to nie potrafi sobie poradzic z
niskimi temperaturami i jak przyjdzie mroz to mlode przyrosty zostana
uszkodzone. Czy takie rosliny pochodza z klimatu bardziej kontynentalnego?
Czy tam jak juz sie zrobi cieplo, to nie bedzie zimno, czy tez z klimatu
morskiego, gdzie nie ma takich duzych wachan? Bo sa takie, co ich nic nie
rusza - cebulice, miodunki, bergenie. Znaczy, tam gdzie rosna naturalnie
przymrozki czesto wystepowaly i byla selekcja na odpornosc kwiatow i mlodych
przyrostow na niskie temperatury. Zas u tych delikatnych chyba jej nie bylo
(selskcji), czyli przymrozkow nie bylo albo zdarzaly sie rzadko. W takim
wypadku, jesli juz zdecydowalismy sie hodowac rosliny z rejonow o innej
charakterystyce rozkladu temperatury w ciagu roku, to przykrycie rosliny na
noc, kiedy sa spodziewane przymrozki powinno przynosic dobre rezultaty.
Rozumiem, ze wiekszosc tych roslin, gdyby ich nie chronic i jesli je
przymrozi, to daje sobie z tym rade, odbijajac pozniej? Czy tez jak
przymrozi taka serduszke to juz na amen?

Pozdrawiam teoretycznie liczac na odpowiedz, bo mnie to gnebi :)
Agnieszka Biernacka

49. Data: 2005-04-21 19:35:32

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Po pierwsze
> nie nalezy kupowac drogich roslin, bo potem szkoda machnac reka, jesli
> okaze sie to niewypalem, wiec czlowiek dlugo i beznadziejnie walczy.

Jak Mirzan z kretami.

> W jednym miejscu w ogrodzie cos rosnie dobrze,
> a w innym zle.

Hmm, myślisz, że u niego coś rośnie źle ?

> Pozdrowienia,
> Michal

Pozdrawia przed pogrzebem boletus

50. Data: 2005-04-22 02:39:40