Ile winorośli na m2 pergoli?

1. Data: 2003-04-08 11:17:27

Temat: Ile winorośli na m2 pergoli?
Od: "Paweł L." <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ile metrów kwadratowych wysokiej na 3m pergoli,dokładnie poziomej ,jest w
stanie w miarę szczelnie (chodzi o cień) pokryć jeden krzew winorośli, np.
Alwood .Muszę zaplanować ilość roślin i miejsca ich posadzenia. Pergola po
południowej stronie budynku ,duża.
Może źle kombinuję, ale widziałbym wysokie pnie, każdy z kilkoma starymi
ramionami (wiszącymi pod konstukcją) ,z pozostawionymi czopami na pędach
jednorocznych (z których do góry, co roku wyrastałyby) nowe łozy.
???
Paweł L.

2. Data: 2003-04-08 11:39:50

Temat: Odp: Ile winorośli na m2 pergoli?
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Paweł L. <l...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:b6uavt$4v0$...@n...news.tpi.pl...
> [...]
> ramionami (wiszącymi pod konstukcją) ,z pozostawionymi czopami na pędach
> jednorocznych (z których do góry, co roku wyrastałyby) nowe łozy.
Dobrze kombinujesz. :-)
Rozumiem, że mniej zalezy ci na owocach, a bardziej na liściach.
Tzn. owoce też będą , ale gorszej jakości (mniejsze) bo "cała para" będzie
szła w liście.
Jednak ze względu na dość dużą wysokość tego ustrojstwa powinienes dobrac
odmiany bardzo silnie rosnące: Fredonia, Cascade, Swenson Red, Alden,
Schuyler, Isabella itp. (Alwood ma trochę słabszy od nich wzrost).
Każdy dorosły krzew tych odmian z pewnością pokryje Ci szczelnie więcej jak
5 m2. To kwestia rozprowadzenia na górze wieloletnich ramion i podwiązywania
latorośli.
Pozdrawiam :-)
Janusz

3. Data: 2003-04-08 11:47:04

Temat: Re: Ile winorośli na m2 pergoli?
Od: "Paweł L." <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki, oto właśnie mi chodziło.
Paweł L.

4. Data: 2003-04-08 11:48:58

Od: "Paweł L." <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

A dlaczego mniejsze owoce?
Byłoby to coś w rodzaju Mosera na bardzo wysokim pniu z cięciem na czopy.
Paweł L.

5. Data: 2003-04-08 12:13:30

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Paweł L. <l...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:b6ucr7$iia$...@a...news.tpi.pl...
> A dlaczego mniejsze owoce?
> Byłoby to coś w rodzaju Mosera na bardzo wysokim pniu z cięciem na czopy.

Albo rybka, albo gwóźdź! :-)
Chcąc mieć szczelne pokrycie i zacienienie nie będziesz regulowal obciążenia
krzewu owocami, nie będziesz wyłamywał niepłodnych latorośli, nie będziesz
ogławiał latorośli, nie zapewnisz gronom optymalnego doswietlenia itd., itd.
Na wysokości ponad 3m wydaje się to odrobinę kłopotliwe.
Oczywiście można to robić, ale wtedy będziesz miał mniej liści o które Ci
chodzi.
Pozdrawiam :-)
Janusz

6. Data: 2003-04-08 12:19:29

Od: "Paweł L." <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Teraz rozumiem. Trochę się przestraszyłem, bo mam zamiar całą winniczkę (36
krzewów) prowadzić właśnie Moserem na czopy.
Jeszcze raz dzięki.
Paweł L.

7. Data: 2003-04-08 12:24:16

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Paweł L. <l...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:b6ueka$kj1$...@n...news.tpi.pl...
> Teraz rozumiem. Trochę się przestraszyłem, bo mam zamiar całą winniczkę
(36
> krzewów) prowadzić właśnie Moserem na czopy.
Wszystko byłoby OK (można dac więcej krzewów) gdyby nie te 3 m wysokości.
A koniecznie musisz mieć pełne zacienienie???
Pozdrawiam :-)
Janusz

8. Data: 2003-04-08 14:18:10

Od: "Paweł L." <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Winniczka to inna sprawa,jest zupełnie gdzie indziej.
Na pergoli natomiast to wolałbym raczej mniej krzewów.
Będzie 5 słupów i jeden zaczep na domu.
Trzy słupy są oddalone od domu, czwarty przy tarasie, ok.2m od fundamentu
piwnicy, piąty ok 50 cm od fundamentu niepodpiwniczonej części domu.
Widzę miejsce dla 2+2+2+1+1=8 roślin (ta ostatnia jedynka już ze strachem).
Zadaszenie to 64m2 , podzielone przez 8 daje 8m2 dla krzewu. Może być?
Paweł L.

9. Data: 2003-04-09 07:33:16

Od: "krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł L." <l...@i...pl> napisał w wiadomości
> Winniczka to inna sprawa,jest zupełnie gdzie indziej.
(...)

To tutaj może lepiej posadzić wiciokrzewy i clematisy :-))
Osłoni i jeszcze będzie pachniało.
Pozdrawiam Krycha

10. Data: 2003-04-09 07:42:00

Temat: Re: Odp: Ile winorośli na m2 pergoli?
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"krycha" <k...@p...onet.pl> wrote in

> To tutaj może lepiej posadzić wiciokrzewy i clematisy :-))
> Osłoni i jeszcze będzie pachniało.

Krycha!
Gdzie Twoj instynkt samozachowawczy?
Moze nie zauwazylas, ale napisalas, ze wiciokrzew lepiej posadzic, niz
winorosl! Czy Ty wiesz, co to znaczy?
To juz lepiej jezyne puscic na pergole i codziennie sie umartwiac!
Pozdrowienia - Ewa Sz. w szoku

Marna choinka
Powitanie
Winogrona z nasionek?