Ilość zdjęć RTG?

1. Data: 2001-11-18 18:45:08

Temat: Ilość zdjęć RTG?
Od: "Jaradath" <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

W ciągu ostatniego roku (z powodu urazu dłoni ) miałem robionych 10 zdjęć RT
G. Chciałbym się dowiedzieć jaka jest bezpieczna ilość takich zabiegów, prze
cież naświetlanie organizmu promieniami X nie jest, że tak powiem nieszkodli
we.

Moje drugie pytanie dotyczy SCYNTOGRAFII, bo takie badanie diagnostyczne zal
ecił mi lekarz. Jaka jest szkodliwość takiego badania dla organizmu, pytanie
to dotyczy podanego środka i samego badania?

2. Data: 2001-11-18 21:17:24

Temat: Re: Ilość zdjęć RTG?
Od: Przemek Borys <P...@p...f47.n484.z2.fidonet.org> szukaj wiadomości tego autora

EHLO Jaradath!

[18 Nov 01][Stardate [-30]7569.1] Jaradath->All
>Moje drugie pytanie dotyczy SCYNTOGRAFII, bo takie badanie
>diagnostyczne zalecił mi lekarz. Jaka jest szkodliwość takiego badania dla
>organizmu, pytanie to dotyczy podanego środka i samego badania?

Metody medycyny nuklearnej są mniej szkodliwe niż RTG.

--
____\___\___
(_(\|,|_|,|_ [ /o)\ | GCS/S/TW/P d? s+:- a21 UL++++/H L++(++++) PGP- ]

3. Data: 2001-11-18 22:08:35

Od: "Tomasz Bandurski" <d...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jaradath" <j...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
prze
> cież naświetlanie organizmu promieniami X nie jest, że tak powiem

10 zdjec rtg dloni to znikoma dawka. Nie okresla sie tzw. bezpiecznych dawek
jesli chodzi o uzasadnione badania diagnostyczne. Poczytaj sobie o zasadzie
ALARA. Pojecie dawek granicznych dotyczy tylko osob zawodowo lub z racji
zamieszkania narazonych na prom. jonizujace.

> [...]
pytanie
> to dotyczy podanego środka i samego badania?

Scynt_Y_grafia jest zupelnie bezpieczna - podaje sie nie kontrast a zwiazek
naturalnie wystepujacy w kosciach (difosfonian) znakowany promieniotworczym
technetem. Dawka promieniowania jest znikoma mimo iz technet pozostaje w
organizmie w ilosci mierzalnej przez ok. dobe .

T. Bandurski

polpasiec
czy mozna cokolwiek
objawy chorobowe