Informacje nt. tetnic kregowych

1. Data: 2006-10-01 12:00:34

Temat: Informacje nt. tetnic kregowych
Od: "stayheavy" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

byc moze pisze na nieodpowiednia grupe, niemniej jednak nie znalazlem
lepszej do zobrazowania problemu ktory mnie interesuje. Mam do wykonania
projekt na studia ktorego celem jest zbadanie wplywu kata pod jakim
zbiegaja
2 tetnice kregowe na to co dzieje sie w tetnicy szyjnej. Poniewaz
kierunkiem
moich studiow jest mechatronika, o czesci medycznej nie mam zbyt duzego
pojecia, natomiast zanim cokolwiek zasymuluje chcialbym poczytac troche na
ten temat, zeby miec jakis konkretny obraz calego ukladu. Pytalem pana
googla, przebilem sie rowniez przez kilka artykulow udostepnianych online
przez biblioteke PL i wszystko fajnie, tylko dochodze do wniosku ze jesli
ktos nie wie gdzie dokladnie szukac, to informacji jest taka masa ze jeden
semestr to za malo zeby to ogarnac. Moze ktos z grupowiczow potrafilby
polecic jakies dobre artykuly powszechnie dostepne lub serwisy internetowe
gdzie mozna zyskac na poczatku jakas generalna wiedze z tego zakresu.
Niekoniecznie musi byc po polsku, ale dobrze by bylo gdyby to bylo pisane
jakims ludzkim jezykiem. Ewentualnie moze ktos zna lepsza grupe na ktorej
mozna sie popytac o interesujace mnie rzeczy?

Bede wdzieczny za okazana pomoc.

Pozdrawiam,

stayheavy

I'm protected by SpamBrave
http://www.spambrave.com/

2. Data: 2006-10-01 12:01:50

Temat: Re: Informacje nt. tetnic kregowych
Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Niebardzo wiem, jakiej pomocy potrzebujesz, ale na początek chyba
powinieneś dowiedzieć się czegoś nt. przebiegu tętnic i połączeń między
nimi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vertebral_artery

http://www.meddean.luc.edu/lumen/meded/Neuro/neurova
sc/navigation/vertbas.htm

S. Konturek - Fizjologia człowieka tom II, Układ krążenia

A może udałoby Ci się zrobić z tego pracę naukową wspólnie z jakimś
studentem medycyny?

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2006-10-01 13:35:02

Od: "stayheavy" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <e...@t...pl> napisał w wiadomości
> cut

Dziekuje za linki, niestety trafilem juz na nie wczesniej. Wikipedia byla
pierwszym oczywistym strzalem, niestety druga podana strona jest w trakcie
tworzenia i niewiele mozna tam znalezc. Co do ew. pracy naukowej to moja
praca jest czescia takiej wlasnie pracy mozna powiedziec, poniewaz wyniki
mojej analizy, zakladajac ze przyniosa cos ciekawego, beda czescia pracy
doktoranckiej czlowieka ktory jest opiekunem projektu.

Poniewaz na poczatku postu napisales ze nie bardzo wiesz jakiej pomocy
potrzebuje to moze opisze na czym dokladnie polagac ma moja praca, moze
komus wpadnie do glowy przydatny link.

Tak jak powiedzialem na samym poczatku watku, moim zadaniem jest zbadanie
jaki wplyw ma kat pod ktorym lacza sie tetnice kregowe na to co dzieje sie
tetnicy podstawnej, czyli ogolnie mowiac musze rozpatrzyc kilka przypadkow
takich katow od najwiekszego znanego z literatury (bodajze cos kolo 130
stopni) do minimalnego, wliczajac kilka posrednich. Procedura takiej
analizy
obejmuje:
1. zbudowanie parametrycznego modelu ukladu krazenia w programie Pro/E
(bllleeee...ale rzekomo wildfire jest bardziej user friendly od 2001 z
ktorym mialem do czynienia)
2. zaimportowanie gotowego modelu do jakiegos programy w ktorym utworzona
zostanie siatka, np. Ansys CFX
3. zasymulowanie przeplywu krwi przez uklad w Ansys TASCflow
4. wyciagniecie sensownych wnioskow :-)

Powiedzmy ze wykonanie tego od strony technicznej jest dla mnie
rzecza...wykonalna :), natomiast gorzej z wiedza na ktorej moglbym bazowac
zeby w ogole cos wykonac od tej technicznej strony, dlatego tez napisalem
na
grupe. Co prawda na zrobienie tego mam caly semestr, ale rzecz nie jest
latwa wiec chcialem zaczac od poczatku semestru i robic to w miare
systematycznie. Jesli komus przyszlaby do glowy jakas pomocna informacja
bede wdzieczy za podzielenie sie :).

pozdrawiam,

stayheavy

I'm protected by SpamBrave
http://www.spambrave.com/

4. Data: 2006-10-01 13:43:46

Od: "stayheavy" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "stayheavy" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
> cut

przepraszam ze w kilku postach, ale zapomnialem zapytac: czy ktos orientuje
sie czy istnieje jakis portal udostepniajacy artykuly naukowe w naszym
pieknym jezyku? Znalazlem kilka takich portali udostepniajacych artykuly
naukowe w jezyku angielskim, ale co tu duzo gadac, medycyna to nie jest moj
swiat i czesto gesto zrozumienie tych artykulow to droga przez meke :/.

Moze ktos z grupowiczow zna polski odpowiednik?

pozdrawiam,

stayheavy

5. Data: 2006-10-01 14:54:42

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

No to już sprawa jest nieco jaśniejsza, bo przynajmniej wiemy, że chodzi
o tt. kręgowe i t. podstawną, a nie szyjną (jak napisałeś w pierwszym
poście).

Myślę, że z tego punktu widzenia najważniejsze będą parametry fizyczne
krwi, ciśnienie, prędkości, średnice naczyń itp. Niestety nie znam z
pamięci takich danych. Jak mi coś wpadnie, to podeślę.

Jednym z wniosków końcowych tej pracy będzie pewnie to, że kąt
połączenia wpływa na turbulencje, turbulencje na uszkodzenie śródbłonka
naczyń, a uszkodzenie na szybszy rozwój blaszki miażdżycowej.

Pozdrawiam
Piotr

6. Data: 2006-10-01 19:52:18

Od: "stayheavy" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No to już sprawa jest nieco jaśniejsza, bo przynajmniej wiemy, że chodzi o
> tt. kręgowe i t. podstawną, a nie szyjną (jak napisałeś w pierwszym
> poście).
Moj blad, przepraszam :-)

> Myślę, że z tego punktu widzenia najważniejsze będą parametry fizyczne
> krwi, ciśnienie, prędkości, średnice naczyń itp. Niestety nie znam z
> pamięci takich danych. Jak mi coś wpadnie, to podeślę.

Najlepszym rozwiazaniem byloby zdjecie z tomografu, ktore podobno jest
trudno zdobyc, ale mozna w miare dokladnie odczytac srednice naczyn. Nigdy
co prawda takiego zdjecia nie widzialem, ale to informacja od prowadzacego
projekt, wiec raczej pewna.

> Jednym z wniosków końcowych tej pracy będzie pewnie to, że kąt połączenia
> wpływa na turbulencje, turbulencje na uszkodzenie śródbłonka naczyń, a
> uszkodzenie na szybszy rozwój blaszki miażdżycowej.

O! Kilka slow kluczowych padlo, moze google dopowie reszte :). Dzieki!

pozdrawiam,

staheavy

Cholestaza?
Jak dlugo Witamina C w organizmie ?