Jabłka obrodziły!

1. Data: 2018-10-12 00:46:08

Temat: Jabłka obrodziły!
Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Z JEDNEJ jabłoneczki (o wysokości 2,5 m) zebrałam dziś (ja sama - bo drabina
niepotrzebna) 4 skrzynki owoców! Prawie 90 kg!

2. Data: 2018-10-12 15:30:51

Temat: Re: Jabka obrodziy!
Od: "abn140" <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> Prawie 90 kg!
1,5 ale metra szesciennego!
wiem bo komposty przestaly wyrabiac. a tu jeszcze liscie....
5 starych drzew.

3. Data: 2018-10-12 16:41:41

Temat: Re: Jabłka obrodziły!
Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 12.10.2018 00:46, i...@g...pl pisze:

> Z JEDNEJ jabłoneczki (o wysokości 2,5 m) zebrałam dziś (ja sama - bo drabina
niepotrzebna) 4 skrzynki owoców! Prawie 90 kg!

Przepędzić, by się nie zmarnowały. I do dębowej beczki.
Liściasto-buraczany expierd Ci doradzi jak.

4. Data: 2018-10-14 10:03:56

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Wino zrobię. Będzie pyszny, własny jabłecznik - bez grama ,,chemii", samo zdrowie :-)

5. Data: 2018-10-14 10:51:28

Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 14.10.2018 o 10:03, i...@g...pl pisze:
> Wino zrobię. Będzie pyszny, własny jabłecznik - bez grama ,,chemii", samo zdrowie
:-)

Mam 3 pytania:
1. który raz robisz wino z jabłek?
2. jakich drożdży używasz?
3. jak przerabiasz jabłka na moszcz?
Jacek

6. Data: 2018-10-14 14:28:39

Od: Kris <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu niedziela, 14 października 2018 10:51:30 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

> Mam 3 pytania:
> 1. który raz robisz wino z jabłek?
> 2. jakich drożdży używasz?
> 3. jak przerabiasz jabłka na moszcz?

Powiem jak ja to robie od lat
Jabłka mielę w maszynce do mięsa tyle że zakładam przystawkę do cięcia warzyw:
https://www.google.pl/search?q=przystawka+do+maszynk
i+zelmer&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwje8bLe
9oXeAhWyiIsKHQCCCQMQ_AUIDigB&biw=853&bih=406#imgrc=Z
C_rPqaAiqWiNM:

Mam 120litrową beczke:
https://www.google.pl/search?q=beczka+120l&source=ln
ms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj-m_b69oXeAhXqwYsKHSRpCx
wQ_AUIDigB&biw=853&bih=406#imgrc=mROqDeeIia5cOM:

I wino w niej robię
W pokrywce wywiercłem otwór na rurke fermentacyjną

7. Data: 2018-10-14 14:32:13

Od: Kris <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu piątek, 12 października 2018 00:46:09 UTC+2 użytkownik i...@g...pl
napisał:
> Z JEDNEJ jabłoneczki (o wysokości 2,5 m) zebrałam dziś (ja sama - bo drabina
niepotrzebna) 4 skrzynki owoców! Prawie 90 kg!

jabłek w tym roku mnóstwo ale cos nie tak z nimi
W ubiegłym tygodniu zerwałem 12 skrzynek(takich z wytłoczkami jak w marketach jabłka
sprzedają) i wczraj ajk przejrzałłem je to 1/3 nadgnita
A zrywałem i magazynowałem je dokładnie tak samo jak co roku
w tym roku zreszta soro już na drzewie zaczynało gnić i spadały
Nie mam pojęcia co jest przyczyną.

8. Data: 2018-10-14 15:05:19

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

U mnie było podobnie z jabłkami - dużo gniło jeszcze wisząc na drzewie, po czym
spadały.
Nie wiem, czemu.
Ale zdrowych i tak zostało tyle, że gałęzie i owoce sięgały ziemi. Musiałam doraźnie
podpierać.

9. Data: 2018-10-14 15:15:51

Od: i...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Hmmm, od trzydziestu pięciu lat robię wina, a jabłkowe to gdzieś tak piętnasty raz.
Jabłka myję, bez obierania przekrawam na ćwiartki, usuwam gniazda nasienne i
przepuszczam przez tutti-frutti, co je mamy po Teściu-winiarzu. To taka maszynka
ręczna podobna do maszynki do mięsa, ale zamiast noża i sitka ma przedłużenie, mające
w ściance wycięcie, w środku ślimak, a na końcu dziurę ze śrubą do regulacji siły
wyciskania. Tędy wychodzą też wytłoki. W wycięciu w ścianie bocznej korpusu umieszcza
się perforowaną wkładkę dopasowaną kształtem do korpusu.
Ślimak obraca się, gniecie jabłka, sok spływa przez perforację (jest tam też taki
dziobek do tego), a wytłoki popycha dalej, aż wychodzą końcem z dziurą.
RAZ użyłam sokowirówki, ale mam taką zwykłą, która przepuszcza dużo miękiszu, który
na powierzchni tworzy potem kożuch i jest trudny do oddzielenia. Przez te rozbite
komórki miękiszu no kiepsko się potem klarowało.
Używam drożdży Tokay.

10. Data: 2018-10-14 18:15:02

Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 14.10.2018 o 15:15, i...@g...pl pisze:
> Hmmm, od trzydziestu pięciu lat robię wina, a jabłkowe to gdzieś tak piętnasty raz.
No to szacun.
Mogę dodać tylko tyle, że odkryłem drożdże Fermiwin PDM, które w
porównaniu z drożdżami od Zamojskich są jak 10 do 3.
Jacek

propozycje nalewek...
Pytanie o kompost
jakie to drzewo ?