Jak posługiwać się dalmierzem przy inwentaryzacji zieleni?

1. Data: 2011-07-13 22:00:08

Temat: Jak posługiwać się dalmierzem przy inwentaryzacji zieleni?
Od: "Robbo" <y...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Chciałem zapytać, w jaki sposób dokonuje się pomiarów dalmierzem laserowym
przy inwentaryzacji zieleni. Zakładamy, że mamy działkę o dowolnym kształcie
np. prostokąta, a na niej kilkanaście drzew. Należałoby sporządzić mapę, na
którą te drzewa byłyby naniesione. Niemniej nie wiem, jaka metoda pomiaru
jest najłatwiejsza i daje najdokładniejsze wyniki. Mam tu swoje
przemyślenia, ale chciałbym poznać zdanie praktyków.

Z góry dziękuję za pomoc.

Ja (nie wiem, czy to jest poprawne i zdaje egzamin w praktyce) wpadłem na
trzy metody pomiaru: http://imageshack.us/photo/my-images/190/dalmierz.jp
g/
W metodzie 1 wyznaczamy długość jednego boku działki (dalmierzem albo taśmą
mierniczą). Potem z dwóch rogów tego boku działki robimy dalmierzem pomiar
odległości do drzewa.
W metodzie 2 rozkładamy wzdłuż jednego boku działki taśmę mierniczą. Z
dalmierzem podchodzimy do drzewa i mierzymy odległość od drzewa do
ogrodzenia, wzdłuż którego rozłożona jest taśma miernicza. Osoba stojąca
przy taśmie, na podstawie plamki lasera odczytuje współrzędną X z taśmy
mierniczej; z dalmierza odczytujemy współrzędną Y. Tu pojawia się problem z
zachowaniem kąta prostego między promieniem lasera dalmierza, a ogrodzeniem
działki. Dlatego dalmierzem wykonuje się wiele pomiarów i wybiera ten, który
pokaże najmniejszą wartość. Zdaje się, że niektóre dalmierze mają pomiar
ciągły i potrafią też same wybrać minimum -- niemniej nie wiem, czy tak jest
naprawdę(?). Wadą tej metody jest to, że potrzeba dwóch osób, poza tym nie
wiem, czy nie będzie problemów z tym kątem prostym, a tym samym
niedokładnością.
Metoda 3 polega na wykorzystaniu twierdzenia Pitagorasa. Mierzymy odległość
od drzewa do rogu działki, potem odległość od drzewa do ogrodzenia (to
pojawia się problem kąta prostego, zatem wykonuje się szereg pomiarów albo,
jeśli działa zgodnie z tym, co mi się wydaje, korzystamy z funkcji minimum).
Współrzędną Y możemy odczytać z dalmierza, X obliczamy z twierdzenia
Pitagorasa.

Pozdrawiam,
Robbo

2. Data: 2011-07-14 04:45:53

Od: "SJS" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Można inaczej
Wchodzisz na geoportal. Wpisujesz nazwe miejscowosci. Sprawdzasz czy to ta.
Robisz zbliżenie
Używasz zamieszczonego tam narzędzia które z dokładnościa większa niż 5cm
daje możliwość pomiarów i już
SJS

3. Data: 2011-07-14 08:24:37

Od: "Robbo" <y...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

Jest tam możliwość pomiarów położenia pni drzew na działce? Czasem korzystam
z geoportalu, dziś sprawdzałem, ale nie mogę znaleźć takiej opcji.

R.

4. Data: 2011-07-14 13:09:36

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 14 Jul 2011 10:24:37 +0200, Robbo napisał(a):

> Jest tam możliwość pomiarów położenia pni drzew na działce? Czasem korzystam
> z geoportalu, dziś sprawdzałem, ale nie mogę znaleźć takiej opcji.

To bzdura, przeciez tam sa zwykle zdjecia lotnicze. Niczego dokladnie nie
pomierzysz na ich podstawie.

--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Ratuwsianku Maciuwsio

Kora (nie torf) odkwaszona?
Czy u Was też na pomidorach jest zaraza?
grzyby
tuje w donicach - czy jest sens?
Będę podnosił grunt .. jak się zachowają drzewa jeżeli je częściowo "pogrzebie" ?