Jak przechować matiasy?

1. Data: 2013-12-20 15:29:39

Temat: Jak przechować matiasy?
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Kupiłam już dzisiaj matiasy solone, bo nie będzie mi się chciało później
stać w kilometrowych kolejkach w rybnym. Jak je najlepiej przechować,
żeby do świąt zachowały świeżość? Zamrozić? Zalać solanką? W jakich
proporcjach?

Ewa

2. Data: 2013-12-20 18:46:32

Temat: Re: Jak przechować matiasy?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 20 Dec 2013 15:29:39 +0100, FEniks napisał(a):

> [...]
> stać w kilometrowych kolejkach w rybnym. Jak je najlepiej przechować,
> żeby do świąt zachowały świeżość? Zamrozić? Zalać solanką? W jakich

Święta już za 3 dni, nie wiem, w czym kłopot zatem. Przyprawić/przyrządzić
jak lubisz (cebula, pieprz itp), zalać olejem, zapakować w słoik i do
lodówki. To wszystko. Śledzie w oleju spokojnie przechowuje się min. 2
tygodnie w lodówce, a już na 3 dni przed świętami to się je planowo
przygotowuje, bo musza mieć czas, żeby się "przegryzły", przecież chyba nie
przyrządzasz ich w dniu podania? - byłyby wtedy "żywe" i wstrętne, muszą
wczesniej ze 3 dni przejść smakiem cebuli i przypraw, cebulka musi się
zmacerować/zmiękczyć w przyprawach i oleju itd.

Na dłuższe niż kilkudniowe przechowywanie śledzi warto pokrojoną cebulę
sparzyć w rondlu wrzątkiem (kilkanaście semund), odcedzić i szybko ostudzić
(balkon!). Przyrządzić śledzie jak zwykle. Cebula będzie miękka lecz jędrna
i o wiele smaczniejsza.
--
XL

3. Data: 2013-12-20 21:35:08

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-12-20 18:46, Ikselka pisze:
> [...]
> w lodówce, a już na 3 dni przed świętami to się je planowo
> przygotowuje, bo musza mieć czas, żeby się "przegryzły"

O, to wspaniała wiadomość dla mnie, dzięki! :)

> , przecież chyba nie przyrządzasz ich w dniu podania? - byłyby wtedy
> "żywe" i wstrętne

Zwykle kupowałam śledzie już w oleju, więc przygotowywałam je tylko
dzień wcześniej. Takie typowe solone matiasy chyba pierwszy raz kupiłam.

> [...]
> rondlu wrzątkiem (kilkanaście semund), odcedzić i szybko ostudzić
> (balkon!). Przyrządzić śledzie jak zwykle. Cebula będzie miękka lecz

Cebulę zawsze parzę. Jeszcze raz dziękuję!

Ewa

4. Data: 2013-12-20 21:40:08

Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-12-20 15:29, FEniks pisze:
> [...]
> stać w kilometrowych kolejkach w rybnym. Jak je najlepiej przechować,
> żeby do świąt zachowały świeżość? Zamrozić? Zalać solanką? W jakich

Ja bym się bardziej zastanawiał nad tym, czy nie za późno je kupiłaś i
czy się zdążą przegryźć z cebulą :)

Pozdrawiam,
MW

5. Data: 2013-12-20 22:13:40

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-12-20 21:40, wolim pisze:

> Ja bym się bardziej zastanawiał nad tym, czy nie za późno je kupiłaś i
> czy się zdążą przegryźć z cebulą :)

No i masz babo placek. ;)

Ewa

6. Data: 2013-12-20 22:53:22

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 20 Dec 2013 22:13:40 +0100, FEniks napisał(a):

> No i masz babo placek. ;)

Śledzia :-D
--
XL

7. Data: 2013-12-20 22:54:30

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 20 Dec 2013 21:35:08 +0100, FEniks napisał(a):

> [...]
> dzień wcześniej. Takie typowe solone matiasy chyba pierwszy raz kupiłam.

> Cebulę zawsze parzę. Jeszcze raz dziękuję!

Nie ma za co :-)

--
XL

8. Data: 2013-12-20 23:00:56

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 20 Dec 2013 15:29:39 +0100, FEniks napisał(a):

> Jak je najlepiej przechować,
> żeby do świąt zachowały świeżość? Zamrozić? Zalać solanką?

Na przyszłość jeśli kupisz solone śledzie za wczesnie, na przechowanie
wystarczy je ułożyć w słoju przesypując solą, ucisnąć szczelnie, zakręcić i
schować do lodówki. Przed użyciem należy je jednak wymoczyć w wodzie
(najlepiej gotowsnej zimnej), żeby usunąć sól - i dobrze odcedzić.
--
XL

9. Data: 2013-12-20 23:53:57

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> stać w kilometrowych kolejkach w rybnym. Jak je najlepiej przechować, żeby
> do świąt zachowały świeżość? Zamrozić? Zalać solanką? W jakich

Gdy jeszcze watpia a szczególnie wątróbka była w najlepszym stanie.
preferowałem tzw. śledzie otrząsane. Brało się śledzia solonego z beczki,
zgrabnym i pewnym ruchem jednoczesne otrzepywało go się o tzw rant czyli
krawedź, potem chwytało się palcem wskazujacym (pazurkiem vel paznokciem) za
skórę za łbem sciągając ją do ogona, wnętrzem dłoni sprawdzając czy mleczak
czy ikrzak ( to miało pwpływ na dalsze postępowanie. Jeśli ikrzak, wyciągało
się te cudownie słone ziarenka i od razu łykało przepijając należytym płynem
np CCK (Cysta cerwona kabzlowana). Mleczaka się odstawiało dla ukochanej,
aby mlecz dodała do maceratu. Słoną (jak skurczybyk) tuszkę z namaszeniem
odkręgosłupiało się i spożywało natychmiast z nieodzownym dodatkiem CCK lub
innego zajzajeru. Spożywanie śledzia otrząsanego z Visulą groziło
odwracalnymi konsekf(!)encjami jak mawiał tow Edward G. Śledź wracał
szybciej niż się go łyknęło...
Ot, takie bajanie starego...
pozdr
Stefan
PS./ Synuś na Wigilię zażyczył sobie coby Tatus zrobił steki z tuńczyka na
parze z sosem holenderskim (bo podobno karp jest demode. TFUUU)

---
ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

10. Data: 2013-12-21 00:19:16

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 20 Dec 2013 23:53:57 +0100, Stefan napisał(a):

> PS./ Synuś na Wigilię zażyczył sobie coby Tatus zrobił steki z tuńczyka na
> parze z sosem holenderskim

To se można na niedzielny lub piątkowy obiad zjeść, a nie na tradycyjną
Wigilię.

> (bo podobno karp jest demode. TFUUU)

Pierwsze słyszę. Karp na Wigilię jest dla mnie jak obrączka przy ślubie.
Na Wigilie smażę karpia otoczonego tylko w mące - małmazja. Żadne tam buły.
Plus karp w galarecie. I jak świat światem u mnie nigdy inaczej nie będzie.
--
XL

Prace ręczne za miast kuchni, bo nie ma grupy
do czego zlać nalewkę, uzupełnienie.
Nalot na grzybach
Re: Aga! - TVN, Mam Talent, godz. 20:00