Jak rozmnożyć cis?

1. Data: 2001-08-21 08:11:18

Temat: Jak rozmnożyć cis?
Od: "Wojtek" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Drodzy grupowicze!
Proszę o informację czy komuś udało się rozmnożyć cis.
W ubiegłym roku zebrałem nasiona, umieściłem w ziemi... i nic.
Może łatwiej ukorzenić gałąź????????? (hehe)
Naprawdę nie wiem jak to zrobić.
Proszę o rady, z góry dziękuję
i pozdrawiam
Wojtek

2. Data: 2001-08-21 08:40:14

Temat: Re: Jak rozmnożyć cis?
Od: "Anula" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wojtek <w...@p...com> napisał:
> Drodzy grupowicze!
> Proszę o informację czy komuś udało się rozmnożyć cis.
> W ubiegłym roku zebrałem nasiona, umieściłem w ziemi... i nic.
> Może łatwiej ukorzenić gałąź????????? (hehe)
(...)

Nasionom daj poleżeć w ziemi ze 2-3 lata, może wzejdą. One tak mają,
wymagają długiej i skomplikowanej stratyfikacji. Łatwiej rzeczywiście będzie
z ukorzenianiem gałęzi, ponoć wcale nie musi być najmłodsza, nawet taka 2-3
letnia. Nie próbowałam sama, jutro mogę Ci podać więcej informacji z
literatury.
Pozdrawiam, Anula

3. Data: 2001-08-21 16:25:46

Od: "Wojtek" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

From: "Anula" <a...@p...onet.pl>
[ciach]
> Nasionom daj poleżeć w ziemi ze 2-3 lata, może wzejdą. One tak mają,
> wymagają długiej i skomplikowanej stratyfikacji.

Kiedyś natknąłem się już gdzieś na taką informację, ale nie uwierzyłem. Nie
wytrzymam tak długo. Ile można żyć nadzieją? Czekam już rok i nic. Mogę
poczekać jeszcze dwa, ale co będzie jak nie dożyję kiełkowania? Może zaczną
kiełkować jak wejdziemy do Unii Europejskiej. A ja chciałem mieć DUŻE
cisy...

> [...]
2-3
> letnia. Nie próbowałam sama, jutro mogę Ci podać więcej informacji z

Byłbym bardzo wdzięczny o za trochę informacji kiedy oraz jak najlepiej to
zrobić. Z niecierpliwością oczekuję więc jutra ...
Zdesperowany Wojtek

4. Data: 2001-08-21 20:17:43

Od: "Too old ....." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojtek" <w...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Byłbym bardzo wdzięczny o za trochę informacji kiedy oraz jak najlepiej to
> zrobić. Z niecierpliwością oczekuję więc jutra ...

Szczerze mówiąc ja mam czasem problem bo mi cis wyrasta jakiś ;-)))
A na poważnie chyba trzeba jednak poczekac.Mam olbrzymi cis tak powyżej 1
piętra i pod nim ciągle coś wyrasta ,ale ile leżą w ziemi nasiona to nie
wiem ,bo co roku pełno ich na ziemi .

--
pozdrawiam ja i moje muszlowce
j...@p...pl http://republika.pl/jkch1- troche o mnie, rekinach

5. Data: 2001-08-22 06:38:39

Od: "Anula" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wojtek<w...@p...com> napisał :
>Z niecierpliwością oczekuję więc jutra ...

Jutro nadeszło...Oto co znalazłam w książce: nasiona po zebraniu (VIII-X)
szybko rozgnieść, przemyć, krótko przesuszyć i stratyfikować w piasku do
wiosny (pewnie w lodówce), siać III/IV (nie takie to skomplikowane). Część
nasion przeleguje, zwłaszcza jeśli były źle stratyfikowane, mogą kiełkować
do 4 lat. Cieniować zasiewy i siewki.
A jeśli chodzi o sadzonki: pobierać VIII-XII lub III/IV, lepsze sadzonki
dłuższe (23-30cm) niż krótkie, nawet z 2-5 letnim drewnem. Traktować
ukorzeniaczem, ukorzeniają się powoli. Lepiej jeśli przed cięciem były
dwukrotnie wystawione na działanie mrozu (więc najlepszy termin to X-XI).
Autorzy wspominają też, że sadzonki pobierane wiosną dość szybko się
ukorzeniają, pH podłoża 5-6. Cisy na przesadzanie reagują często
zahamowaniem przyrostu na 1 rok, więc lepiej sadzonkować w małe doniczki.
Ale jeśli chcesz mieć duże rośliny, to lepiej nabyć niż wyhodować...
Natchnąłeś mnie, już wypatrzyłam na moim znajomym cisie czerwone osnówki z
nasionami, idę przetrenować w praktyce :-)) , nie można wierzyć książkom na
słowo ;-))
Pozdrawiam, Anula

6. Data: 2001-08-22 16:09:35

Od: "Wojtek" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anula" <a...@p...onet.pl> opisała w wiadomości jak
rozmnożyć cis.

Bardzo dziękuję za tak szczegółowe rady. Skorzystam z nich. Nasionom dam
jeszcze trochę czasu a z ukorzenianiem gałęzi też spróbuję.

> Natchnąłeś mnie, już wypatrzyłam na moim znajomym cisie czerwone osnówki z
> nasionami, idę przetrenować w praktyce :-)) (...)

Bardzo się cieszę i życzę Ci jak najlepszych wyników. Tymbardziej, że może
to potrwać latami ...
Wojtek

7. Data: 2001-08-22 16:34:18

Temat: Odp: Jak rozmnożyć cis?
Od: "Leszek Jankowski" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wojtek <w...@p...com> blaga o pomoc:
> Proszę o informację czy komuś udało się rozmnożyć cis.
> W ubiegłym roku zebrałem nasiona, umieściłem w ziemi... i nic.
Nie zbieraj nasion tylko pozwol im wykielkowac pod krzakiem, na ktorym
wyrosly. Jak znajdziesz malutkie sieweczki, to wtedy je delikatnie wykopiesz
i posadzisz w doniczce. Moznaby tez sprobowac poszukac takich wlasnie siewek
wokol krzakow cisa rosnacych gdzies w okolicy: moze jakis przyjazny i
sympatyczny hodowca pozwolilby Ci poszperac pod swoim cisem ;-) Czesto cisy
rosna na cmentarzach i w parkach...
I tak jednak musisz uzbroic sie w wielka cierpliwosc, bo cisy rosna
baaaaardzo powoli.

> Może łatwiej ukorzenić gałąź????????? (hehe)
Nie wiem, nie probowalem...

Pozdrowionka
--
````````````````````````````
Leszek Jankowski

`````````````````````````````

8. Data: 2001-08-29 18:58:03

Od: <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Wojtek
>
> Mam jedną uwagę. Z nasion można rozmnażać jedynie gatunki, nigdy odmiany.
Większość atrakcyjnych cisów to właśnie odmiany rozmnażane wyłącznie
wegetatywnie czyli z sadzonek. Dotyczy to np form złocistych czy kolumnowych.
To co wyrośnie z nasionka może zupełnie nie przypominać rośliny rodzicielskiej.

9. Data: 2001-08-30 00:47:54

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

<h...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> To co wyrośnie z nasionka może zupełnie nie przypominać rośliny rodzicielskiej.

Ale moze bedzie zdrowsze, silniejsze?
A dla niektorych i ladniejsze?

Pozdrowienia,
Michal