Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mail
From: "C.Jola" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Jak wybieramy leki....
Date: Tue, 23 Sep 2003 20:07:42 +0200
Organization: news.onet.pl
Lines: 62
Sender: j...@p...onet.pl@inet3.piasta.pl
Message-ID: <bkq26g$dv$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: inet3.piasta.pl
X-Trace: news.onet.pl 1064340496 447 217.98.234.4 (23 Sep 2003 18:08:16 GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 23 Sep 2003 18:08:16 GMT
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1106
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1106
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.medycyna:119971
Ukryj nagłówki
z portalu www.esculap.pl :
Z kraju; 2003-09-19 [PAP]
Jak wybieramy leki
90 proc. Polaków kupuje medykamenty dostępne bez recepty - wynika z badania
TNS OBOP, w którym respondenci odpowiadali na pytanie "Jak wybierają leki
bez recepty?".
Jednocześnie spośród 1.000 osób, które wzięły udział w badaniach, 64
proc. deklaruje, że przy zakupie konkretnej marki korzysta przede wszystkim
z własnego doświadczenia, wynikającego z wcześniejszego użytkowania danego
produktu. W ten sposób częściej postępują kobiety oraz mieszkańcy regionu
wschodniego i pomorskiego Polski.
Wskazówki lekarza bierze pod uwagę 39 proc. respondentów.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nieco mniejszą wagę przywiązują Polacy do ceny leku. Na ten czynnik
determinujący wybór wskazało 35 proc. badanych.
Na czwartym miejscu, z wynikiem 32 proc., znalazły się porady
farmaceuty, wyprzedziwszy o 1 punkt procentowy sugestie znajomych i rodziny.
Większą wagę do wskazówek lekarza i/lub farmaceuty przywiązują
kobiety oraz osoby z wykształceniem średnim i wyższym, a ponadto mieszkańcy
regionu małopolskiego, centralnego, katowickiego (tylko farmaceuty) i
wielkopolskiego (tylko lekarza).
Co czwarty Polak, wybierając lek, kieruje się przyzwyczajeniem. Nieco
większe znaczenie (27 proc.) ma wysoka skuteczność i szybkość działania (26
proc.) farmaceutyku. Mniej istotne dla Polaków jest to, czy lek
charakteryzuje się długotrwałym działaniem. Twierdząco odpowiedziało 12
proc. badanych.
Renoma producenta lub marki w równym stopniu wpływa na wybór leku, co
atrakcyjna reklama (8 proc.). Polska marka znajduje uznanie u 6 proc.
respondentów. Podobny wynik uzyskano zadając pytania, czy istotne jest, aby
lek tej marki miał odpowiednią postać oraz był wygodny w stosowaniu.
Dla Polaków praktycznie nie ma znaczenia ładne opakowanie leku,
zagraniczne pochodzenie producenta oraz to, czy lek jest nowością.
Przywiązanie do tych czynników potwierdził 1 proc. badanych.
Raport "Zwyczaje zakupowe Polaków dotyczące nabywania leków" został
przygotowany w ramach badania OTC Track, zrealizowanego w okresie
26.05-22.06.2003r. na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku powyżej
15 lat.(PAP)
Zacytowałam cały artykuł, ale chyba najistoniejsze to, co podkreśliłam.
Czasami tak się zastanawiam, po co się trudzić, czytać, kształcić, skoro gro
pacjentów ma potem zalecenia w głębokim poważaniu, ale psioczyć na lekarzy
to wszyscy potrafią.... eh życie....
Pozdrawiam lekko przygaszona...
--
Jola
Nakarm głodne dziecko
www.pajacyk.pl
|