Jak wykorzystac do ogrzewania domu kuchnie na wegiel (plyta)? Rekuperator?

1. Data: 2011-04-12 15:04:37

Temat: Jak wykorzystac do ogrzewania domu kuchnie na wegiel (plyta)? Rekuperator?
Od: Piotr Molski <p...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
jest sobie dom z lat 50tych. Ocieplony z zewnatrz, nowe okna, nowe
kaloryfery, piec gazowy CO. Oprocz tego, przez cala zime uzywana jest
okafelkowana kuchnia weglowa - tzw. plyta. Stoi bezposrednio przy
scianie kominowej, przewod spalinowy wchodzi z tylu kuchni i po 20-30
cm trafia do komina.
W jaki sposob mozna ja wykorzystac do ogrzewania domu? Teraz grzeje,
hmm, biernie, cieplo z kuchni rozchodzi sie po pokojach. Mam
podejrzenie, ze mozna by tego ciepla odzyskac wiecej, tylko jak?
Znajomy grzeje swoj dom rozprowadzajac cieple powietrze ogrzane nad
kominkiem kanalami. Ale ten system byl zaprojektowany i zbudowany od
zera - duzo latwiej niz modernizacja w moim przypadku.
Kuchnia jest na parterze, jest jeszcze pietro - teraz na ogol
nieuzywane, trzeba je w zimie ogrzewac do 5-10 stopni.
Nie znam sie na budownictwie - ale wyobrazam sobie, ze gdybym chcial
ogrzewac kuchnia pokoje musialbym dobudowac komore powietrzna, przez
nia puscic przewod kominowy, i z tej komory odprowadzac cieple
powietrze kanalami. Jaka bylaby efektywnosc takiego ustrojstwa? Jak
duza powinna byc taka komora powietrzna? I jak bardzo jest to
poroniony pomysl? ;) ;)

Druga idea ktora sie pojawila to rekuperator ciepla zainstalowany na
strychu. Jaka jest efektywnosc takiej zabawki? Koszty?

prosze o opinie

pozdr
Piotr

2. Data: 2011-04-12 18:01:40

Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 12 Apr 2011 08:04:37 -0700 (PDT), Piotr Molski napisał(a):

> W jaki sposob mozna ja wykorzystac do ogrzewania domu? Teraz grzeje,

Zamontować tzw. podkowę. Czyli rury wokół paleniska.

--
___________ (R)
_______/ /_ GG: 3524356

3. Data: 2011-04-12 20:47:47

Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Piotr Molski" <p...@a...pl> napisal w wiadomosci
e.googlegroups.com...

> [...]
> cm trafia do komina.
> W jaki sposob mozna ja wykorzystac do ogrzewania domu?

Wstawic podkowe do kuchni i dopiac do istniejacego CO po odpowiednim
przystosowaniu.
Podkowa ok 200 zl
Zbiornik wyrównawczy ok 50 zl
Wymiennik plytowy ok 500 zl
dwie pompy ok 400 zl
do tego filtry, pare zaworów, troszke rurek
--
Jackare

4. Data: 2011-04-12 21:08:06

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 12 Apr 2011 20:01:40 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

> Zamontować tzw. podkowę. Czyli rury wokół paleniska.

A co z używalnością paleniska kuchni w porze ciepłej? - tzn wtedy, kiedy
ogrzewanie nie jest potrzebne. Wyłączyć podkowy z obiegu c.o. nie można,
wody spuścić też nie,bo się podkowa rozspawa.

5. Data: 2011-04-12 21:20:33

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jackare" <1...@1...tralala.com> wrote in message

Podkowa nie oplaca sie, zabiera za duzo ciepla i slabo sie gotuje na takiej
kuchni. Lepiej po drugiej stronie sciany zbudowac piec kaflowy ogrzewany
spalinami - sterowanie szybrami.

6. Data: 2011-04-12 21:42:22

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 12 Apr 2011 23:20:33 +0200, Panslavista napisał(a):

> "Jackare" <1...@1...tralala.com> wrote in message
>
> Podkowa nie oplaca sie, zabiera za duzo ciepla i slabo sie gotuje na takiej
> kuchni.

Wiem. To przecież logiczne: większy wydatek energii, to i więcej opału
trzeba spalić, a jeśli chciałoby się i grzać, i gotować na tej samej ilosci
opału, co bez grzania, no to efekty będą mierne.

Nie chciałam podkowy i nie mam - chociaż pan zdun namawiał i nie mógł
zrozumieć, po co mi sama kuchnia. Nie rozumiał, że ja nie do ogrzewania
chcę kuchnię, tylko dla gotowania i dla przyjemności.
Tak samo kominek w domu - mamy z otwartym paleniskiem, bez płaszcza wodnego
itp, bo chciałam patrzeć w ogień, a nie w zakopconą szybę.

> Lepiej po drugiej stronie sciany zbudowac piec kaflowy ogrzewany
> spalinami - sterowanie szybrami.

Akurat u mnie po drugiej stronie ściany "kominowej" jest przedpokój, wiec
nic z tego, ale gdyby tylko byo tam miejsce, na pewno byłby piec.

ALE! ALE! ALE! (do Wątkodawcy)- można zrobić kuchnię z opuszczanym rusztem,
który ma 2 położenia: letnie i zimowe. W letnim ruszt (czyli ogień) jest
NAD podkową, która wtedy nie jest grzana. W razie potrzeby (niekoniecznie
zimą) ruszt opuszcza się w tzw połozenie zimowe - wtedy ogień ogrzewa
podkowę.
Do tego jednak musi być dobry specjalista-zdun, no i palenisko jako całość
musi być głębokie.

I jeszcze ku przestrodze mała dygresja: moi sąsiedzi, zachęceni moją
kuchnią, też zamarzyli o takiej.
Ponieważ jednak koszt budowy mojej wydał im się za wysoki, znaleźli zduna,
który im wybudował kuchnię za połowę ceny mojej.
I cóż sie potem okazało: sąsiedzi nie znając się na rzeczy, ani nie wiedząc
o właściwościach technicznych mojej kuchni, nie zaznaczyli, co chcą mieć,
więc mają minimum - zdun nie zrobił kanałów powietrznych w tzw ogrzewaczu
(czyli kaflowej ściance nad blachą kuchni), siłą rzeczy ogrzewacz nie jest
ogrzewaczem, tylko zwykłą, pełną, zimną ścianką kaflową. Ponadto nie zrobił
SZYBRÓW, które powinny być absolutnie koniecznie - do regulacji przepływu
powietrza, a więc do regulacji siły spalania pod fajerkami. Pisze RUSZTY,
bo ja mam dwa - jeden otwierający "dłuższy" obieg powietrza w kanałach
prowadzących przez ogrzewacz, aby ten był gorący zimą, a drugi szyber,
skraca ten obieg tak, aby ogrzewacz się nie nagrzewał - korzysta się z tego
szybra wtedy, kiedy jest ciepło i nie chce się nagrzewać ogrzewacza, a
tylko ugotować jedzenie.
No i - piekarnik w kuchni moich sąsiadów to raczej ozdoba - wcale nie
piecze, tylko lekko podgrzewa. Bo jak ma piec, skoro nie można regulować
obiegu ciepłego powietrza i ono szoruje prosto w komin.
Tyle tytułem przestrogi.
Mogę z czystym sumieniem zatem polecić zakład zduński Tetelewskich w
Kielcach, którzy to panowie budowali u mnie i kominek (laaaata temu), i
kuchnię (kilka lat temu) - jestem do dziś z ich roboty prze-zadowolona i
wychwalać ich będę pod niebiosa do końca dni moich :-)

7. Data: 2011-04-12 21:47:26

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 12 Apr 2011 23:42:22 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
> powietrza, a więc do regulacji siły spalania pod fajerkami. Pisze RUSZTY,

SZYBRY oczywiście!

> [...]
> kuchnię (kilka lat temu) - jestem do dziś z ich roboty prze-zadowolona i
> wychwalać ich będę pod niebiosa do końca dni moich :-)

j.w.

8. Data: 2011-04-12 22:00:28

Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 12 Apr 2011 23:08:06 +0200, Ikselka napisał(a):

> A co z używalnością paleniska kuchni w porze ciepłej? - tzn wtedy, kiedy
> ogrzewanie nie jest potrzebne. Wyłączyć podkowy z obiegu c.o. nie można,
> wody spuścić też nie,bo się podkowa rozspawa.

Przełaczyć na CWU?

--
___________ (R)
_______/ /_ GG: 3524356

9. Data: 2011-04-13 00:13:20

Od: "kogutek" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Molski <p...@a...pl> napisał(a):

> [...]
>
> Druga idea ktora sie pojawila to rekuperator ciepla zainstalowany na
> strychu. Jaka jest efektywnosc takiej zabawki? Koszty?

Skuteczność rekuperatora moglą by być i na poziomie 50%. Czyli bardzo wysoka.
Jednak typowy rekuperator się nie będzie nadawał. Spaliny są agresywne
chemicznie. Pomimo dużej sprawnośći koszt specjalnie zbudowanego rekuperatora
bęzdie wysoki. Da to niską opłacalność. Poza tym jak go czyścić. Normalnie to
przychodzi kominiarz i słychać jak wrzeszczy że kula idzie. Rekuperatora tak
nie wyczyści. Można by kombinować jak ścianę wykorzystać w roli pieca
akumulacyjnego. Ale tez problem z czyszczeniem. W piecu kaflowym jest w srodku
taka wysoka temperatura ze sadzę się wypalają. W cienkiej ścianie bylby
problem natury technicznej. Nie da się w logiczny sposob wykorzystać ciepla
jakim grzejesz planetę przez komin. Taka uroda kuchni węglowej, bo to
prymitywne urzadzenie.

10. Data: 2011-04-13 08:03:36

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Panslavista" <p...@i...pl> wrote in message
> [...]
> takiej kuchni. Lepiej po drugiej stronie sciany zbudowac piec kaflowy
> ogrzewany spalinami - sterowanie szybrami.
Jest jeszcze dawny wynalazek do kuchn i murowanej - przypiecek oraz od Braci
Słowian - ruska pieczka.

Jak ulokować dom na działce budowlnanej jesli obok jest rolna tego samego właściciela.
Drewno na zewnatrz
Cheap Wholesale Nike shoes jordan shoes dunk shoes Nike RLFT <http://www.24hours-onli ne.com/> <free shipping paypal payment>
ogrzanie pokoju
Pic na wodę, fotomontaż?