Jak zabezpieczyć się przed impulsem elektrycznym

1. Data: 2007-03-20 19:04:51

Temat: Jak zabezpieczyć się przed impulsem elektrycznym
Od: "Jacek" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W łazience mam świetlówki - 3 szt. Zdarza się, że przy wyłączaniu ich
powstaje przepięcie, które czasami powoduje szkodę, np. spowodowało
"uwalenie" diod w oświetleniu na choinkę, albo "zabiło" świetlówkę
energooszczędną. Czy ktoś mna pomysł, jak się przed tym zabezpieczyć?
Podłączyć świetlówki przez jakiś dławik albo kondensator przepustowy - jaki?
JAcek

2. Data: 2007-03-20 20:16:05

Od: "ZbyszekZ" <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 20 Mar, 20:04, "Jacek" <m...@w...pl> wrote:
> [...]
> Podłączyć świetlówki przez jakiś dławik albo kondensator przepustowy - jaki?

Wymienić starter, świetlówki nie powodują ze swojej natury takich
przepięć.

--
ZZ@private

3. Data: 2007-03-20 21:13:23

Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

Jacek napisał(a):
> świetlówki nie, ale dławik w ich obwodzie - z cała pewnościa
> Jacek
Ale to przepiecie nie ma prawa "wychodzic" w instalacje, cala natura
tego "przepiecia" jest po to by "zapalic" swietlowke, po to starter
zwieksza prad plynacy przez indukcyjnosc i go przerywa, co daje
przepiecie - ale po stronie "za dlawikiem" a nie przed!
Dodaj kondensator od strony sieci, miedzy L i N (czesc opraw go ma,
czesc nie, czesto w starych oprawach bywa uszkodzony) 1uF/400v mkse lub
lepszy

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

4. Data: 2007-03-20 21:16:05

Od: "Jacek" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2007-03-21 11:28:55

Od: "." <...@...org> szukaj wiadomości tego autora

Wygląda mi to na jakąś wadę instalacji tej świetlówki. Tak czy inaczej na
wszystkie kłpoty tego typu bardzo dobrze działają włączniki na tyrystorze.
Po prostu podłącz świetlówkę przez ściemniacz. Każdy odbiornik prądu, za
zasadzie "reguły przekory" powoduje powstanie silnego napięcia wstecznego w
momencie wyłączania go. Ściemniacz nie ma zwykłego mechanicznego wyłącznika,
tylko wyłącznik na tyrystorze, który pochłoni udar. W przypadku świetlówki
co prawda funkcji ściemniania nie można używać, ale włączanie i wyłączanie
będzie działało z powodzeniem. Ściemniacz zabezpiecza też przed zbyt szybkim
przepalaniem. Żarówka założona przez ściemniacz działa jakieś dziesięć razy
dłużej.

6. Data: 2007-03-22 08:41:31

Od: "ZbyszekZ" <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 21 Mar, 12:28, "." <a...@...org> wrote:
> [...]
> przepalaniem. Żarówka założona przez ściemniacz działa jakieś dziesięć razy

A gdzie Ty widziałeś ściemniacz który można połączyć ze świetlówką?
Może coś się zmieniło, ale na tych które ja mam wyraźnie jest zakazane
takie łączenie.
Z resztą ściemniacz jest droższy niż świetlówka razem z oprawą ;-)

--
ZZ@private

Re: Zmywarka - temat wraca
Eurodom plus łodz czy ktos mial z nimi takie akcje to norma?
Żelazko Rowenty - najwyższy model....warto?
piekarnik off :(
plytki do lazienki