Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Juz?

Grupy

Szukaj w grupach

 

Juz?

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 1


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2004-05-05 17:05:29

Temat: Re: Juz?
Od: "Veronika" <v...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora



Pyzol: Czyli powody sa zdrowotne. Nie sadzisz, ze tak powinno byc?

V-V: Nie kwestionuję słuszności tych zaleceń, zauważam jedynie ogromne koszty,
które się z tym wiążą, a na które budżetów wiejskich gmin zwyczajnie nie
stać.

Odpowiadasz zanim przeczytasz wypowiedź, na którą odpowiadasz :-)

V-V
--
============= P o l N E W S ==============
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


1. Data: 2004-05-05 17:20:50

Temat: Re: Juz?
Od: Marcin Maj <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pyzol wrote:

>>Za to moje pokolenie wzrastało w nieustających reformach i odnowach. Po
>>22 latach zycia mam wrażenie, że chciałbym aby wreszcie nic sie nie
>>zmieniało.
>
>
> Bedzie czy chcesz czy nie, z Unia czy bez. Lepiej sie z tym pogodz:)

Zdaje sobie z tego sprawę. nie jestem przeciwnikiem unijno-eurpejskich
rozwiązań, ale rozumiesz chyba, że nie czuję też, aby był to powód do
entuzjazmu.
>
>>A nas ciagle zapewniają, że będzie lepiej...khm..smieszne nie?
>
>
> Nie.
> Kto zapewnia? ( sic! z a p e w n i a). Tylko ty siebie mozesz rzeczywiscie
> "zapewnic" i to zachowujac realizm.

To rozumiem. prawdziwie dyplomatyczna odpowiedź. jeżeli będzie lepiej -
to nasza zasługa, a jeśli będzie gorzej... no przecież nikt niczego nie
gwarantował... prawda
>
> Poza tym, znam takich , co wlasnie zapewnmiaja przeciwnie - ze bedzie
> gorzej. Poczytaj Ich Dziennik ( czyli organ prasowy Radio Maryja:)

oni są równie śmieszni jak ci, którzy tryskają entuzjazmem (w tym zdaniu
nie było żadnych aluzji do Ciebie)

>
>>piąta reforma służby zdrowia też?
>
>
> Bedzie szosta i siodma, i dziesiata. Jedna gorsza, druga lepsza. Reformy
> wymusza m.in. wieksza skutecznosc ale i proporcjonalnie do niej wieksze
> koszty. Pan doktor z walizeczka kosztowal znacznie mniej niz pan doktor z
> plikiem wynikow testow w reku. Pan dokor z walizeczka mogl polegac tylko na
> sobie, ten z testami potrzebuje armii technologow ( miejsca pracy!).

Nie jestem takze przeciwnikiem ulepszania. jestem tylko przeciwnikiem
"reform".
>
>>rozwiń? kogo uważasz za świętego?
>
>
> Tych z mego pokolenia, ktorzy Byli i ktorzy sie nie zeszmacili.

co znaczy zeszmacić się? rozwiń.
>
>>To nawet kac może mieć europejski wymiar, ciekawe co jeszcze? Poza tym
>>ciekaw jestem jaki był nasz polski kac do tej pory... czyżby polska
>>leżała wcześniej w azji? ? ? ? ? ? ?
>
>
> Oficjalnie byla oddana obszarem silnym wplywom wiekiego euro-azjatyckiego
> kraju, wiec - w duzym stopniu jednak lezala.

a ja tam zawsze czułem się europejczykiem.
>
> Czym sie rozni polski kac od europejskiego? Na tym europejskim, nastepnego
> dnia idzie sie z usmiechem do pracy, albo rano na wycieczke, zamiast gnic w
> barlogu. :)

z usmiechem? ja nie gnije w barlogu, ale o ten usmiech to u mnie trudno :-)

przepraszam za ewentualne literówki, ale pisałem to bedąc bardzo zmęczonym.


--
_________________Linux_registred_user_#352462_______
_____________
|In the world without walls and fences | www.wikipedia.org |
|Who needs Windows and Gates? | :-) |
----------------------------------------------------
-------------

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2004-05-05 17:47:36

Temat: Re: Juz?
Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora


"Veronika" <v...@o...pl> wrote in message
news:04050519011525@polnews...
> Jeszcze tylko w kwestii formalnej, bo wydaje mi się, choć mogę się mylić,
że
> nadal nie rozumiesz. Czy gdybyś dostała 25 tysięcy dol. na kredyt -
> (oprocentowanie oczywiście 2%), a drugie 25 tys. dol. W PREZENCIE od np.
Unii
> Europejskiej to też nie chciałoby Ci się inwestować? Na tym właśnie polega
> SAPARD.


Chcialoby sie, ale bez madrego pomyslu, ktory przynioslby mi dochod, bym
kredytu nie brala. Te 25 tys, nawet na 2% trzeba splacic.

Warunki to sa, Veroniko, po prostu wspaniale. Nic tylko kombinowac, pisac
business plan i - skladac aplikacje. A ty mowies, ze ludzie nie maja
srodkow. To sa wlasnie te srodki. Boze - na taki procent! Przeciez to niemal
za darmo.

Ja tam bym ten traktor bez klimatyzacji wynegocjowala... wiesz, z bankiem
idzie sie dogadac, tylko trzeba c h c i e c.


Kaska


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2004-05-05 17:48:57

Temat: Re: Juz?
Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora


"Veronika" <v...@o...pl> wrote in message
news:04050519052918@polnews...
> Odpowiadasz zanim przeczytasz wypowiedź, na którą odpowiadasz :-)

Odpowiadam idac za tekstem.

Kaska


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2004-05-05 17:55:34

Temat: Re: Juz?
Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora


"Marcin Maj" <j...@o...pl> wrote in message
news:c7b7or$psg$1@news.onet.pl...
>
> To rozumiem. prawdziwie dyplomatyczna odpowiedź. jeżeli będzie lepiej -
> to nasza zasługa, a jeśli będzie gorzej... no przecież nikt niczego nie
> gwarantował... prawda

Niemowie o zadnych zaslugach, ani gwarancjach, ale o tym, ze im wiecej
mozliwosci, tym wieksza szansa na sukces. Nie uwazasz?
> co znaczy zeszmacić się? rozwiń.

Dostosowywanie sie do obecnie panujacego balaganu i bezprawia nabijajac
sobie z nich kabzy. Jawne okazywania braku szacunku dla drugiego czlowieka
( chyba,z e jest on "nasz"), zadzieranie nosa. Szajbeczka waaadzy.
To w duzym skrocie.
> a ja tam zawsze czułem się europejczykiem.

Opisz to. :)
> z usmiechem? ja nie gnije w barlogu, ale o ten usmiech to u mnie trudno
:-)

Nauczysz sie. Unia bedzie "kazala"!;););)

Kaska


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2004-05-05 18:32:57

Temat: Re: Juz?
Od: "Veronika" <v...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pyzol:

>Warunki to sa, Veroniko, po prostu wspaniale. Nic tylko kombinowac, pisac
>business plan i - skladac aplikacje.

>A ty mowies, ze ludzie nie maja
>srodkow. To sa wlasnie te srodki. Boze - na taki procent! Przeciez to niemal
>za darmo.

Owszem, warunki są. DLA ROLNICTWA.
Przedsiębiorstwa prywatne i instytucje państwowe (szkoły, przedszkola) nie
mają tyle szczęścia i takich możliwości.

No nie mogę, jak do ściany. :-)

V-V
--
============= P o l N E W S ==============
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2004-05-05 19:53:05

Temat: Re: Juz?
Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora


"Veronika" <v...@o...pl> wrote in message
news:04050520325758@polnews...
> No nie mogę, jak do ściany. :-)

A przeczytaj te swoje wyjasnienia i sie z nich sama d o m y s l a j. A za
domyslanie ( interpretacje) to juz mi ra z dopieprzylas.

Podalas mi przyklad z traktorem - to go pociagnelam.

Dlaczego twierdzisz,ze inni nie dostana kredytow?


Jest przeciez PHARE, nie tylko SAPARD

PHARE to największy program unijnej pomocy, skierowany do małych i średnich
przedsiębiorstw. Sprawdź, czy PHARE jest dla ciebie? Jeśli tak, przeczytaj
nasz poradnik PHARE krok po kroku - informator Wydawnictwa C.H. Beck i
"Gazety".

1. Dla kogo i na co

Pieniądze z PHARE kierowane do sektora małych i średnich przedsiębiorców
przeznaczone są na rozwój firm w większości poprzez współfinansowanie usług
szkoleniowo-doradczych. Jeden z wyjątków to Fundusz Dotacji Inwestycyjnych
(dofinansowanie na zakup nowych urządzeń i maszyn, w tym nowego sprzętu
komputerowego i oprogramowania).

PHARE obejmuje kilka programów dla małych i średnich firm. W ramach
poszczególnych programów dofinansowywane są np.:

Systemy zarządzania jakością. Usługi związane z podnoszeniem jakości
produktów i usług, w tym m.in.: uzyskanie certyfikatów zgodności dla
wyrobów, usług, surowców, maszyn i urządzeń, aparatury kontrolno-pomiarowej
i personelu (do 60 proc. kosztów netto),

Innowacje i nowe technologie. Usługi doradcze i szkoleniowe dla
przedsiębiorców, którzy rozwijają swoje firmy poprzez wdrażanie rozwiązań
innowacyjnych i nowych technologii. Doradcy np. ocenią technologię stosowaną
przez przedsiębiorcę (przeprowadzą tzw. audyt technologiczny) i przygotują
do wdrożenia nowych technologii (do 60 proc. kosztów netto),

Zarządzanie przedsiębiorstwem. Usługi doradcze związane z marketingiem i
rozwojem rynków, zarządzaniem, rozwojem zasobów ludzkich w firmie i
szkoleniem pracowników, zarządzaniem finansami i rachunkowością, systemami
jakości, planowaniem strategicznym, nowymi technologiami (do 60 proc.
kosztów netto),

Działania eksportowe. Usługi doradcze dla firm eksportujących i
potencjalnych eksporterów, związane z tworzeniem i wdrażaniem indywidualnych
planów rozwoju eksportu firmy (do 60 proc. kosztów netto). Możesz ubiegać
się o dotacje, m.in. na: badanie rynków, udział w targach i misjach
handlowych, opracowanie i wydanie materiałów promocyjnych, poszukiwanie
partnerów.

2. Jakie dotacje

Dotacje udzielane są na zasadzie refundacji kosztów. Przedsiębiorca najpierw
pokrywa w całości koszt projektu, a dopiero potem ubiega się o zwrot części
kosztów - najczęściej 60 proc.

W wielu programach określone są przedziały minimalnej i maksymalnej kwoty
dotacji. Uwaga! Przedsiębiorca nie może starać się ani o niższą kwotę
dotacji niż kwota minimalna, ani o wyższą kwotę niż kwota maksymalna, która
jest określona przy każdym programie. Wniosek przedsiębiorcy o udzielenie
niższej kwoty niż minimalna zostanie odrzucony.

3. Kto może się starać o pieniądze

Przedsiębiorca, który:

jest małym lub średnim przedsiębiorcą (w rozumieniu ustawy z 19.11.1999 r. -
Prawo działalności gospodarczej; Dz.U. Nr 101, poz. 1178 ze zm. zobacz
www.gazeta.pl/firma), ma siedzibę na terenie Polski (w niektórych programach
na terenie województwa gdzie będzie składał wniosek), bezpośrednio odpowiada
za przygotowanie i nadzór nad realizacją projektu; ma odpowiednie środki
finansowe zapewniające płynną i terminową realizację działań.

Przedsiębiorca nie może otrzymać dotacji, jeżeli: ogłoszona została jego
upadłość lub jest w trakcie likwidacji, znajduje się pod zarządem
komisarycznym, przystąpił do postępowania układowego z wierzycielami,
zawiesił prowadzenie działalności gospodarczej, zostało wszczęte wobec niego
postępowanie upadłościowe, został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za
przestępstwo związane z działalnością zawodową, jest winny poważnego
wykroczenia w zakresie działalności zawodowej, zalega z opłacaniem składek
na ubezpieczenia społeczne, zalega z opłacaniem podatków i opłat, na
realizację działań objętych wnioskiem otrzymał pomoc z innych środków
publicznych, np. z PFRON lub ze środków Ministerstwa Gospodarki, Pracy i
Polityki Społecznej.

Przykład. Przedsiębiorstwo KARMEX sp. z o.o. z Białegostoku produkujące
karnisze okienne zamierza wziąć udział w targach na Ukrainie. Zarząd spółki
złożył wniosek o dofinansowanie udziału w targach ze środków Ministerstwa
Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej i otrzymał dofinansowanie udziału
swoich przedstawicieli w targach. Nie może zatem ubiegać się o kolejne
dofinansowanie ze środków PHARE przyznawanych przez PARP.

Przedsiębiorca nie może otrzymać dotacji, jeżeli instytucja odpowiedzialna
za udzielenie dotacji stwierdzi: nieprawidłowości w udzielaniu przez niego
wymaganych informacji warunkujących uczestnictwo w programie, że w istotny
sposób nie spełnił zobowiązań wynikających z umów zawartych w ramach innych
programów dotacji PHARE lub SAPARD, że próbował uzyskać poufne informacje
lub wpłynąć na decyzję komisji lub jednostki kontraktującej w trakcie
procesu oceny wniosków w bieżącym lub poprzednich zaproszeniach do składania
wniosków o dotacje.

Jeśli spełniasz te warunki - przeczytaj koniecznie poradnik "PHARE krok po
kroku"

A tu pisza jeszcze o dodatkowych pienaidzach:


http://www.biznes.xq.pl/unia.php?id=332

Komisja Europejska zgodziła się na przesunięcie 26 mln euro dla Funduszu
Dotacji Inwestycyjnych.

Wiceminister w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Tadeusz Kozek
poinformował, że Komisja Europejska zgodziła się na przesunięcie 26 mln euro
z innych pozycji na Fundusz Dotacji Inwestycyjnych (FDI), który wspiera
rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w ramach programu PHARE 2001 -
podaje "Rzeczpospolita". Wcześniej Fundusz ten dysponował kwotą ok. 33 mln
euro ze środków UE. Zainteresowanie było olbrzymie i środki zostały szybko
wykorzystane. Teraz uzyskaliśmy zgodę KE na powiększenie tego Funduszu o 75
proc. pierwotnej wielkości, do ok. 26 mln euro - stwierdził wiceminister.
Kozek podkreślił, że dodatkowe 26 mln euro pochodzić będzie z części środków
na inne projekty, których nie wykorzystano z powodu oszczędności uzyskanych
dzięki niższym niż zakładano cenom ustalonym w przetargach.

Maksymalna kwota dotacji z FDI, zgodnie z wcześniejszymi informacjami, może
sięgnąć 50 tysięcy euro, a minimalna 2 tysiące euro. Dotacja może pokryć do
25 procent tzw. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Przedsiębiorstwa mogą
liczyć na fundusze na zakup m.in. nowych maszyn i urządzeń z
oprzyrządowaniem (m.in. komputery i programy), samochodów, mebli (w
przypadku hoteli i restauracji), a także na pokrycie innych wydatków
związanych bezpośrednio z instalacją i uruchomieniem zakupionego sprzętu.

....................................................
...................



Kaska



P.S. Czy nie uwazasz, ze to zabawne, abym ja ci poprzez Kanade przekazywala
informacje o tym co sie dzieje u ciebie? To tez nazwiesz "politycznym
patriotyzmem"? :)





› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2004-05-05 20:06:38

Temat: Re: Juz?
Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora


"Veronika" <v...@o...pl> wrote in message
news:04050520325758@polnews...
> No nie mogę, jak do ściany. :-)

A przeczytaj te swoje wyjasnienia i sie z nich sama d o m y s l a j. A za
domyslanie ( interpretacje) to juz mi raz dopieprzylas.

Podalas mi przyklad z traktorem - to go pociagnelam.

Dlaczego twierdzisz,ze inni nie dostana kredytow? O PHARE slyszalas?



Nie tylko SAPARD zajmuje sie dofinansowywaniem:
Europejski Fundusz Społeczny jest najwcześniej utworzonym funduszem
strukturalnym UE. Powołano go do życia na podstawie art. 123 Traktatu
Rzymskiego w 1957 roku jako narzędzie realizacji wspólnotowej polityki
społecznej. Finansuje on działania państw członkowskich w zakresie
przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich. Od lat
sześćdziesiątych aż do dnia dzisiejszego ewoluował on wraz z całokształtem
polityki spójności społeczno-gospodarczej (polityki strukturalnej) i
polityki zatrudnienia UE. Ewolucja tego funduszu zmierzała w dwóch
zasadniczych kierunkach. Po pierwsze, stopniowo zmniejszała się
"niezależność" funkcjonowania funduszu od pozostałych funduszy
strukturalnych, zwłaszcza Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Sekcja Orientacji)
oraz zasad realizacji europejskiej polityki regionalnej. Kolejne reformy
funkcjonowania EFS kładły nacisk na integrację działań pomiędzy funduszami -
zarówno na poziomie celów (uzupełnianie działań pozostałych funduszy) jak i
administracji (decentralizacja, regionalizacja). Po drugie, EFS stawał się
narzędziem realizacji wspólnotowej polityki zatrudnienia, w miarę postępów
jej rozwoju - w coraz większym stopniu jego działania służyły celom
ponadnarodowym w tym zakresie, celom uznawanym przez wszystkie państwa
członkowskie i określanych mianem Europejskiej Strategii Zatrudnienia.
Efektem tej ewolucji było przyjęcie pakietu aktów prawnych zmieniających i
upraszczających zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych określanego
mianem Agendy 2000. Stanowi on punkt odniesienia dla krajów kandydujących do
UE w ich wysiłkach na rzecz budowania potencjału absorpcyjnego EFS.

1.2. Stan obecny - ogólne zasady funkcjonowania

Zasady funkcjonowania EFS określa obecnie Rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady z 12 lipca 1999 roku w sprawie Europejskiego Funduszu
Społecznego (1784/1999/WE) oraz tzw. rozporządzenie ramowe, dotyczące
wszystkich funduszy strukturalnych, czyli Rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 21 czerwca 1999 roku wprowadzające ogólne
przepisy dotyczące Funduszy Strukturalnych (1260/99/WE). EFS, tak jak inne
fundusze strukturalne finansuje następujące ogólne cele polityki
strukturalnej:


ˇ Cel 1 - promocja rozwoju regionów zacofanych (PKB per capita niższe od
75% średniej UE). Cel ten finansuje EFRR, EFS i EFGiOR (Sekcja Orientacji)
działające w zintegrowany sposób na poziomie NUTS 2. Dofinansowanie ze
środków funduszy może stanowić 75% całkowitego, kwalifikującego się kosztu
i, generalnie, przynajmniej 50% kwalifikujących się wydatków publicznych na
konkretne działania.
ˇ Cel 2 - restrukturyzacja obszarów charakteryzujących się upadkiem
tradycyjnego przemysłu. Cel ten finansuje EFRR i EFS działające w
zintegrowany sposób na poziomie NUTS 3. Dofinansowanie ze środków funduszy
to maksymalnie 50% całkowitego, kwalifikującego się kosztu i przynajmniej
25% kwalifikujących się wydatków publicznych
ˇ Cel 3 - walka z długotrwałym bezrobociem. Jest to cel horyzontalny
(obejmujący cały obszar UE) finansowany wyłącznie z EFS. Dofinansowanie ze
środków funduszu to maksymalnie 50% całkowitego, kwalifikującego się kosztu
i przynajmniej 25% kwalifikujących się wydatków publicznych

Funkcjonowanie EFS określają także 4 ogólne zasady dotyczące wszystkich
funduszy strukturalnych:


ˇ Zasada programowania - nakłada obowiązek realizacji działań na podstawie
wieloletnich, strategicznych programów rozwoju. Fundusze nie wspierają
bezpośrednio konkretnych, wskazanych projektów lecz projekty ujęte w ramy
długofalowych strategii. Programowanie i realizacja działań funduszu
strukturalnych dokonuje się w okresach siedmioletnich. Środki przekazywane
są krajom członkowskich na podstawie Podstaw Wsparcia Wspólnoty (Community
Support Framework) - siedmioletnich umów finansowych przygotowanych na
podstawie Narodowych Planów Rozwoju. Realizacja wydatków dokonuje się na
podstawie wynikających z Podstaw Wsparcia Programów Operacyjnych (PO) .
Każdy PO musi posiadać wyznaczoną instytucję zarządzającą (managing
authority) oraz instytucję płatniczą (paying authority). W ramach programów
określa się poszczególne typy działań (ang. measures) przyporządkowując im
konkretne alokacje finansowe. Dopiero z tychże działań (measures) wynikają
konkretne projekty finansowane w okresie realizacji PO (np. budowa drogi,
cykl szkoleń itp.). W przypadku regionów objętych Celem 1 programy
operacyjne powinny obejmować swym zasięgiem dany region Celu 1 oraz muszą
mieć charakter zintegrowany - oznacza to, iż PO musi przewidywać wsparcie ze
strony więcej niż jednego funduszu strukturalnego (a więc także ze strony
EFS). W wypadku uznania wszystkich regionów Polski za regiony Celu 1 nie
oznacza to jednak, że wszystkie środki EFS zostaną ujęte w ramy regionalnych
PO. Mogą bowiem nadal istnieć programy (lub program) o charakterze
ogólnokrajowym finansowane wyłącznie ze środków EFS.

ˇ Zasada Koncentracji - określa, że interwencja funduszy nie powinna być
rozproszona lecz powinna koncentrować się na ograniczonych, precyzyjnie
określonych celach. Zasada ta znajduje swoje odzwierciedlenie w podziale
środków funduszy strukturalnych pomiędzy poszczególne Cele. I tak 69,7%
środków funduszy skierowana jest do obszarów objętych Celem 1, 11,5% na
obszary Celu 2 a 12,3% środków funduszy alokowana jest na działania Celu 3

ˇ Zasada Dodatkowości - oznacza, że środki funduszy mają uzupełniać środki
przeznaczane na dany cel przez kraj członkowski. Nie możliwe jest więc
ograniczanie dotychczasowych wydatków publicznych na dany cel (np. na
politykę zatrudnienia) w związku z napływem środków UE.

ˇ Zasada Partnerstwa - nakłada obowiązek ścisłej współpracy wszystkich
partnerów zaangażowanych w proces programowania i wdrażania działań funduszy
(Komisja Europejska, władze kraju członkowskiego, władze regionalne i
lokalne, partnerzy społeczni i gospodarczy, organizacje pozarządowe,
środowiska opiniotwórcze). Praktycznym przejawem realizacji tej zasady jest
funkcja powierzona Komitetom Monitorującym poszczególne PO. Komitet, w skład
którego wchodzić muszą przedstawiciele wszystkich istotnych parterów
realizacji programu, posiada najwyższą władzę w ramach realizacji programu a
urząd pełniący funkcję instytucji zarządzającej (managing authority) pełni
de iure funkcję sekretariatu tegoż Komitetu.


Realizacja działań EFS, tak jak innych funduszy strukturalnych, podlega
także prawnie określonym procedurom monitoringu i ewaluacji. Przewiduje się
ewaluację ex-ante (na etapie programowania), ewaluację okresową oraz
ewaluację końcową.

1.3. Stan obecny - szczegółowe priorytety EFS oraz praktyczne aspekty
funkcjonowania

Powyżej opisane zasady i praktyka działania dotyczą wszystkich funduszy
strukturalnych. W przypadku EFS mamy jednak do czynienia z cechami
specyficznymi związanymi z przeznaczeniem środków (priorytetami) jak i
sposobem realizacji tych priorytetów (naturą stosowanych instrumentów). Jak
już wcześniej wspomniano EFS jest narzędziem realizacji Europejskiej
Strategii Zatrudnienia. W latach dziewięćdziesiątych, w związku z
nasilającym się zjawiskiem bezrobocia strukturalnego, Strategia ta przyjęła
bardzo konkretną i umocowaną prawnie formę. Traktat Amsterdamski włączył
"promocję zatrudnienia" do listy celów Wspólnot Europejskich (tytuł VIII,
art. 125-130) a w sferze operacyjnej dał uprawnienia Radzie Europejskiej do
wydawania tzw. wytycznych w sprawie zatrudnienia obowiązujących wszystkie
kraje członkowskie. Wydawane corocznie wytyczne dotyczą intensyfikacji
działań w ramach tzw. czterech filarów polityki zatrudnienia (employment
pillars):

1. Poprawa zatrudnialności - działania na rzecz zwiększenia szans obywateli
do znalezienia i utrzymania pracy
2. Rozwój przedsiębiorczości - działania na rzecz powstawania i ułatwienia
warunków prowadzenia przedsiębiorstw
3. Promocja potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw - ułatwienie warunków
prowadzenia przedsiębiorstw i działania na rzecz rozwoju potencjału
przedsiębiorstw do tworzenia miejsc pracy, uelastycznienie rynku pracy
4. Promocja równości szans - działania na rzecz zapewnienia równego dostępu
obywateli do rozwoju osobistego na rynku pracy - zwłaszcza na rzecz
zapewnienia równości kobiet i mężczyzn.

Wytyczne obejmują swym zakresem wiele form oddziaływania na rynek pracy -
zwłaszcza instrumenty prawne, podatkowe i finansowe. Mają one jednak
stanowić także punkt odniesienia dla programowania działań EFS. EFS ma stać
się operacjonalizacją wytycznych w zakresie działań inwestycyjnych,
instrumentów bezpośredniego oddziaływania na uczestników rynku pracy -
potencjalnych i obecnych pracowników oraz przedsiębiorstwa Związek pomiędzy
Strategią a działaniami EFS został szczególnie wyeksponowany przez Komisję
Europejską w obecnie trwającym okresie programowym (2000-2006). Przejawem
takiego podejścia są wprowadzone zmiany prawne, wytyczne programowe
kierowane do krajów członkowskich, strategia negocjacyjna Komisji w ramach
uzgadniania treści programów operacyjnych a także wprowadzenie zmian w
strukturze organizacyjnej samej Komisji - zniesienie wyraźnego podziału w
Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia na jednostki zajmujące się polityką
zatrudnienia i jednostki ds. EFS.

Rozporządzenie Rady i Parlamentu w sprawie EFS (1784/99) ujmuje priorytety
EFS w ramy tzw. pięciu obszarów wsparcia. Określają one szczegółowe cele
tego funduszu a więc tym samym zakres działań mogących otrzymać wsparcie ze
strony funduszu. Poniżej opisano te priorytety odnosząc się jednocześnie do
sposobu ich praktycznej realizacji w państwach członkowskich:

1. Aktywne formy walki z bezrobociem

Aktywizacja zawodowa bezrobotnych i osób zagrożonych bezrobociem.
Przeciwdziałanie bezrobociu, zwłaszcza bezrobociu długoookresowemu i
bezrobociu wśród młodzieży. Projekty w tej dziedzinie mogą obejmować takie
formy usług jak: szkolenie i przekwalifikowanie, poradnictwo zawodowe i
pośrednictwo pracy, informacja zawodowa, staże i praktyki zawodowe,
subsydiowane zatrudnienie. Praktyka funkcjonowania EFS wskazuje, iż
największy sukces osiągały projekty o zintegrowanym (realizacja spójnych
pakietów usług obejmujących różne instrumenty) i zindywidualizowanym
(nastawionych na określoną grupę beneficjentów) charakterze. Przeważająca
część środków EFS, w ramach tego priorytetu, wspiera narodowe programy rynku
pracy realizowane przez publiczne służby zatrudnienia krajów członkowskich -
głównie programy służące walce z bezrobociem wśród młodzieży i
przeciwdziałaniu bezrobociu długookresowemu (zgodnie z priorytetami
Europejskiej Strategii Zatrudnienia).

2. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu

Promowanie równości szans dostępu do rynku pracy dla wszystkich - zwłaszcza
dla osób najbardziej zagrożonych na wykluczenie z tego rynku. Projekty w
ramach tego priorytetu dotyczą zazwyczaj takich grup jak niepełnosprawni,
imigranci, byli więźniowie, tzw. młodzież trudna (np. ze środowisk
zagrożonych degradacją społeczną)

3. Rozwój powszechnego kształcenia ustawicznego

Promocja i doskonalenie szkoleń zawodowych. Doskonalenie umiejętności
zawodowych i podnoszenie kwalifikacji. Uzupełnianie braków w edukacji. Celem
projektów powinno być podwyższanie i utrzymanie potencjału zatrudnieniowego
osób oraz promocja mobilności zawodowej. W ramach tego priorytetu w krajach
członkowskich realizowane są także projekty w ramach systemu edukacji
szkolnej służące silniejszemu powiązaniu systemu kształcenia z potrzebami
rynku pracy.

4. Doskonalenie kadr gospodarki (promocja potencjału adaptacyjnego) oraz
rozwój przedsiębiorczości

Priorytet ten to w zasadzie dwa oddzielne priorytety: pierwszy, zaadresowany
do firm już działających oraz drugi, nastawiony na osoby rozpoczynające
działalność gospodarczą. Instrumenty realizacji są zbliżone do priorytetu 3
(szkolenie zawodowe) ale punktem wyjścia są potrzeby przedsiębiorstw a celem
wzmocnienie ich konkurencyjności - a tym samym utrzymanie miejsc pracy.
Projekty mają służyć promocji wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji kadry
pracowniczej, rozwijaniu potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw (transfer
technologii).

Inwestycje EFS w ramach tego priorytetu z natury rzeczy powinny być ściśle
powiązane z działaniami finansowanymi z EFRR w zakresie wsparcia dla
przedsiębiorstw. Tego typu podejście zaznacza się wyraźnie w propozycjach
programów operacyjnych na lata 2000-2006 w poszczególnych państwach
członkowskich.

W zakresie rozwoju przedsiębiorczości finansowane są usługi
doradczo-szkoleniowe dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą i
małych przedsiębiorstw. Przewidziano także pomoc finansową (małe granty
inwestycyjne) na tzw. "rozruch".

Należy pamiętać, iż jedną z przesłanek dokonania podziału pomiędzy
priorytetem 3 a 4 był fakt, iż do działań podejmowanych w ramach priorytetu
4 mają zastosowanie przepisy o warunkach dopuszczalności pomocy publicznej.

5. Aktywizacja zawodowa kobiet (Pozytywne działania na rzecz kobiet)

Działania nakierowane na zwiększenie uczestnictwa i dostępu kobiet do rynku
pracy. Finansowane mogą być przedsięwzięcia na rzecz zmniejszenia
dysproporcji, których podstawą jest dyskryminacja w ramach pionowych i
poziomych struktur rynku pracy. Poza projektami doradczo-szkoleniowymi
dopuszczalną formą wsparcia są także tzw. usługi dodatkowe (accompaning
measures) - np. zapewnienie opieki nad dziećmi, pomoc w godzeniu życia
rodzinnego i zawodowego.

Większość projektów EFS to projekty o charakterze usługowym dla osób (tzw.
support to persons). Finansowane są także działania w zakresie prac nad
rozwiązaniami systemowymi (tzw. support to systems) - tworzenie programów
szkoleniowych, doskonalenie instytucji i kadr obsługi bezrobotnych i innych
grup beneficjentów. Programy operacyjne wspierane przez EFS muszą
przewidywać działania odwołujące się do wszystkich pięciu priorytetów
funduszu. Dodatkowo EFS finansuje tzw. inicjatywę wspólnotową EQUAL.
Inicjatywa ta służy przeciwdziałaniu wszelkim formom dyskryminacji i
nierówności na rynku pracy. Projekty w ramach EQUAL muszą posiadać
ponadnarodowy charakter (opierać się na współpracy organizacji z różnych
państw członkowskich przy realizacji projektu) oraz charakteryzować się
wysokim poziomem innowacyjności podejścia. Ponadto, niewielka część środków
EFS może zostać przeznaczona na pomoc techniczną oraz promocję projektów
współfinansowanych przez Fundusz.

Za programowanie, koordynację, zarządzanie i monitoring działań
współfinansowanych przez EFS we wszystkich krajach UE odpowiadają
ministerstwa pracy - a w ich strukturach specjalne jednostki ds. EFS
(departamenty ds. EFS). Sposób ujęcia wydatków funduszu w ramach
poszczególnych programów operacyjnych zależy od struktury administracyjnej
kraju, specyficznego układu kompetencji w zakresie polityki rynku pracy,
kształtu narodowych programów rynku pracy oraz tego, który Cel polityki
strukturalnej (1,2 lub 3) dotyczy danego kraju. Analizując przypadki krajów
o zbliżonej do Polski wielkości i strukturze administracyjnej (Hiszpania,
Włochy) oraz krajów objętych Celem 1 w największym zakresie (Hiszpania,
Grecja) można wyłonić następujący model podejścia do zagadnienia wdrażania
operacyjnego: Środki EFS rozdysponowane są pomiędzy dwa typy programów
operacyjnych wynikających z Podstaw Wsparcia:

- programy horyzontalne, o zasięgu krajowym - ujęte w nich działania
(measures) dotyczą terytorium całego kraju, nacisk położony jest na
działania w ramach priorytetu pierwszego, drugiego i trzeciego; programy
zarządzane są centralnie
- zintegrowane (multifund) regionalne programy operacyjne - dotyczące
różnych wymiarów rozwoju regionalnego; działania EFS są wówczas ważnym
dopełnieniem działań finansowanych z innych funduszy strukturalnych
(zwłaszcza EFRR); nacisk kładziony jest na priorytet czwarty; programy
zarządzane są regionalnie

Poszczególne projekty wynikające z działań (measures) programu realizowane
są zarówno przez instytucje publiczne jak i instytucje spoza sektora
finansów publicznych. Jak wcześniej wspomniano znaczna część EFS
przeznaczana jest na współfinansowanie dużych, narodowych programów rynku
pracy. W takich wypadkach zarządzanie danymi działaniami (measures)
powierzane jest dużym operatorom takim jak krajowe urzędy pracy, rządowe
agencje ds. kształcenia ustawicznego czy też rozwoju przedsiębiorczości.
Instytucją zarządzającą na poziomie danego działania (measure) w ramach
programu operacyjnego może być także jednostka samorządu regionalnego, jak
to ma miejsce np. w ramach obecnie realizowanego horyzontalnego programu EFS
we Francji. Zarządzanie działaniami dotyczącymi systemu szkolnego leży, w
większości wypadków, w kompetencjach ministerstw edukacji. Należy jednak
pamiętać, iż EFS finansuje konkretne, czasowo i osobowo określone projekty a
nie statutowe działania urzędów i innych służb publicznych. Programy EFS
finansują zakup konkretnych usług. Nie możliwe jest więc np. udzielenie
dotacji na pozbawione szczegółowego ukierunkowania, precyzyjnych wskaźników
efektywności i wyznaczonych rezultatów końcowych poradnictwo czy też
pośrednictwo lub też proste zwiększanie budżetów szkół.

W większości krajów projektodawcy (końcowi beneficjenci, instytucje
wdrażające projekty) mogą otrzymać zaliczkę a następnie, po zakończeniu
realizacji projektu, dokonuje się tzw. final claim - płatność ze strony
instytucji zarządzającej dokonywana jest na podstawie faktycznie
poniesionych przez projektodawcę wydatków. Wszystkie działania EFS podlegają
skrupulatnej kontroli finansowej - zarówno ze strony instytucji
zarządzającej jak i Komisji Europejskiej. System księgowy, oparty o
księgowość analityczną, musi umożliwić śledzenie drogi płatności od Komisji
Europejskiej po ostatecznego beneficjenta (wykonawcy projektu).



Tu masz wiecej:

http://www.europa.edu.pl/topics/ue/



Kaska




P.S. Czy nie uwazasz, ze to zabawne, abym ja ci poprzez Kanade przekazywala
informacje o tym co sie dzieje u ciebie? To tez nazwiesz "politycznym
patriotyzmem"? :)






› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2004-05-05 22:43:07

Temat: Re: Juz?
Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Veronika" <v...@o...pl> napisała w wiadomości
news:04050422202040@polnews...

> Wiesz, ja jestem prosta dziewucha ze wsi. Jeżdżę często na te moje wsie i
> widzę.
> No i co z tego, że bogaty (BOGATY!) sadownik spod Grójca dostał od Unii 50
> tys. zł w prezencie, z tzw. SAPARDU i dzięki temu mógł wziąć kredyt w
> wysokości następnych 50 tys?
> Wiesz co za to mógł kupić? To, co mu Europa kazała. Na przykład nowy traktor.
> Prawdziwą limuzynę z klimą i radiem. Lamborgini się nazywa takie cudo. Ładne
> jest, srebrne.
> [...]


Piknie, ładnie. Jestem pod wrażeniem. Jeszcze niedokładnie sobie
sprecyzowałem - w jakim. Pozwolę sobie w tym miejscu wyrazić swoje
zdanie na temat UE, współgrające co nieco z Twoim tekstem. Najbardziej
nie podoba mi się to, że UE jest chyba w największym stopniu Unią Rolniczą.
To zaś jest efektem tyranizowania większości przez mniejszość - niezwykłej
uległości społeczeństw w państwach "prawdziwej" Europy wobec lobby
rolniczego. Takie marnotrawstwo i absurdy ekonomiczne (kontyngenty,
limity, normy, dopłaty, przymusy, itp.) można było znaleźć chyba tylko w krajach
(nie)realnego socjalizmu. Dawało to pośrednio w kość rolnikom we wszystkich
biedniejszych krajach. Jak widać, również w Polsce - i jeszcze przez lata będzie
dawać. Inna sprawa, że polskie rolnictwo było i ciągle jest zapyziałe i zacofane.
Nie sądzę, że jest to wynik jakiegoś zbrodniczego spisku, jak sugerują działacze
Samoobrony. To tylko dobrze zakonserwowana bieda. Nieracjonalna
gospodarka z marną wydajnością, rozdrobnione gospodarstwa, ukryte czy
jawne bezrobocie.

Co się zmieni na polskiej wsi po wejściu do Unii? Chyba nastąpią zmiany.
Biedni jeszcze bardziej zbiednieją, bogaci wprost przeciwnie. Agonia rolnictwa
w znanej nam, swojskiej formie potrwa dużo krócej, niż gdybyśmy do Unii
nie weszli.

Można pocieszać się tylko tym, że inni mają o wiele gorzej. Czy ktoś zdaje sobie
sprawę, jak gigantyczny problem narasta w Chinach? Osiemset milionów ludzi
żyje na wsi, mając średnie przychody bodaj pięciokrotnie niższe niż mieszkańcy
miast. Komunistyczne władze nakazami i restrykcjami jako tako utrzymują
sytuację pod kontrolą, ale w pewnym momencie i ta bomba rolnicza wybuchnie,
a eksplozję odczuje prawdopodobnie cały świat. Lekko licząc, w pogotowiu
stoi rzesza blisko pół miliarda bezrobotnych.

Zatem cieszmy się chociaż z tego, że przynajmniej nie jesteśmy drugimi Chinami.
U nas, w Polsce, te głupie dziesięć milionów ludzi jakoś się poupycha.


> >Podobno kosmetyki kolorowe i pachnące trochę stanieją. Nie cieszysz się,
> >Veroniko?
>
> Polskie? To super, bo głównie takie kupuję.


No nie, polskie to wprost przeciwnie. Ale za to nasze pensje wzrosną. ;-)


> A te Twoje płytki. Cieszę się, że miałeś je za co kupić.


Też się cieszę. Kto wie, czy nie bardziej, niż Ty. ;-) I na klej do płytek jeszcze
starczyło, i spoiny. Nie bez kozery o tym wspominam (czy ktoś wie, co to
jest kozera?), bo kupiłem baaardzo drogi klej i spoiny. Te materiały
kosztowały mnie ponad dwukrotnie więcej, niż jakieś tam płytki. Jestem
jednak skrajnie zdeterminowany, bo układam je po raz trzeci w ciągu czterech
lat. Mam nadzieję, że robię to po raz ostatni w swoim życiu.

--
Sławek

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2004-05-06 03:52:11

Temat: Re: Juz?
Od: Marcin Maj <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pyzol wrote:

>>To rozumiem. prawdziwie dyplomatyczna odpowiedź. jeżeli będzie lepiej -
>>to nasza zasługa, a jeśli będzie gorzej... no przecież nikt niczego nie
>>gwarantował... prawda
>
>
> Niemowie o zadnych zaslugach, ani gwarancjach, ale o tym, ze im wiecej
> mozliwosci, tym wieksza szansa na sukces. Nie uwazasz?
>

Możliwosci sa zawsze. unia jest tylko jedna z nich.


>>co znaczy zeszmacić się? rozwiń.
>
>
> Dostosowywanie sie do obecnie panujacego balaganu i bezprawia nabijajac
> sobie z nich kabzy. Jawne okazywania braku szacunku dla drugiego czlowieka
> ( chyba,z e jest on "nasz"), zadzieranie nosa. Szajbeczka waaadzy.
> To w duzym skrocie.

I takie wlasnie zachowania nie maja miejsca w strukturach unijnych i
kulturze zachodniej. :->

>
>>a ja tam zawsze czułem się europejczykiem.
>
>
> Opisz to. :)

Tak poważnie - zawsze czułem sie kulturowo bliżej związany z niemcami,
czechami, czy nawet austrią niż z tybetem, taiwanem i resztą azjii. Co
sie tyczy rosji to musimy przyznać, ze duża część miszkańców tego kraju,
to także europejczycy.



--
_________________Linux_registred_user_#352462_______
_____________
|In the world without walls and fences | www.wikipedia.org |
|Who needs Windows and Gates? | :-) |
----------------------------------------------------
-------------

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 9


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

Kobiet są co najmniej dziwne.
nieuświadomione emocje
nieuświadomione emocje
autodestrukcja
autodestrukcja

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?

zobacz wszyskie »