??==KUCHNIA ŻYDOWSKA==??

1. Data: 2000-07-10 08:14:42

Temat: ??==KUCHNIA ŻYDOWSKA==??
Od: "Elwood" <r...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zna ktos moze adres na ciekawa strone poswiecona Kuchni Zydowskiej?
Ostatnio jadlem na zydowskim weselu kilka ich potraw i bardzo mi smakowały.
Byly przerozne salatki, zapiekanki itp. Mniam Mniam.
Proszę o info

--
_____________________
Elwood

1. Data: 2000-07-10 13:56:50

Temat: Re: ??==KUCHNIA ŻYDOWSKA==??
Od: Slavek <s...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

http://soar.berkeley.edu/recipes/ethnic/jewish/index
all.html

Slav

1. Data: 2000-07-10 20:08:41

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Slavek <s...@s...com> wrote:

> http://soar.berkeley.edu/recipes/ethnic/jewish/index
all.html

> Slav

Obawiam sie tylko, ze kuchnia ( a moze powino byc w pluralis: kuchnie)
zydow amerykanskich nie jest calkiem taka sama, jak wspolczesna kuchnia
zydow polskich, chociaz niewatpliwie po czesci wywodzi sie od
tradycyjnej polskiej kuchni zydowskiej.

Wladyslaw

1. Data: 2000-07-12 20:30:26

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> [...]
> zydow amerykanskich nie jest calkiem taka sama, jak wspolczesna kuchnia
> zydow polskich, chociaz niewatpliwie po czesci wywodzi sie od

Przypuszczam, ze 40 lat komuny wplynelo ujemnie na wspolczesna kuchnie
Zydow polskich, ktorzy musieli na pewno robic uniki zwiazane z brakiem
surowca, czy mozliwosci importu. Przypuszczam, ze Zydzi amerykanscy (ci
ortodoksyjni oczywiscie, bo zreformowani zwykle nie przestrzegaja zasad
diety) maja kuchnie bardziej zblizona do tego, co sie jadlo w gettach
europejskich 100 lat temu. W Nowym Jorku jest kilka roznych dzielnic
zydowskich, i jedzenie, ktore tam mozna znalezc jest tak rozbiezne, ze
prawie niemozliwe, ze wszystkie restauracje przestrzegaja tych samych
zasad. Niektore maja jedzenie prawie arabskie, inne
wschodnioeuropejskie, a inne to po prostu kawal gotowanego w przyprawach
miecha, pokrojonego w plastry, z zytnim chlebem i kiszonym ogorkiem.
Ludzie robia pielgrzymki do Katz's Deli w Nowym Jorku, gdzie te wolowe
sandwicze serwuja, a mozna tez zamowic od nich FedEx.

Jest tu wiele rodzin zydowskich przestrzegajacych zasad diety, wiec w
kazdym duzym sklepie jest dzial jedzenia zydowskiego, tak samo, jak jest
dzial chinszczyzny i meksykanskiego jedzenia. Ja czesto kupuje barszcz w
sloikach w zydowskim dziale, gdy chce mi sie zrobic szybki chlodnik, czy
proszek na kulki z macy, bo lubie do rosolu.
Chlodnik jest oczywiscie antyteza zydowskiego jedzenia, mieszajac mleko
i mieso, ale jak wspomnialam, z tych samych skladnikow mozna zrobic
mnostwo dan.

Bawimy sie tak czasem ze znajomymi, ze neutralna osoba kupuje 3
jednakowe torby zakupow, i trzy druzyny po dwie osoby gotuja ad hoc, nie
podgladajac, i kazda druzyna ma swoich kibicow oczywiscie. Wychodza
najciekawsze zeczy. Nigdy tak nie bylo, zeby to samo wymyslili z tych
samych skladnikow. To jest dla mnie jeden z najprzyjemniejszych aspektow
gotowania i pieczenia: jajka, cukier, maslo, maka - i tysiac roznych
smakow, ksztaltow, pomyslow.
Ach, tyle jajek, tak malo czasu.
Magdalena Bassett

1. Data: 2000-07-13 05:38:37

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett <m...@w...net> wrote:

> [...]
> ortodoksyjni oczywiscie, bo zreformowani zwykle nie przestrzegaja zasad
> diety) maja kuchnie bardziej zblizona do tego, co sie jadlo w gettach

Drobna uwaga -- 100 lat temu zydzi w Europi zyli nie tylko w gettach.
Trudno nazwac chyba gettami cale miasteczka zamieszkale wylacznie przez
zydow. W duzych miastach wielu zydow mieszkalo tez po prostu pomiedzy
gojami, nie tworzac odrebnych dzielnic. Wydaje mi sie nawet, ze
typowych gett bylo malo.

> W Nowym Jorku jest kilka roznych dzielnic
> zydowskich,

gett?

> [...]
> wschodnioeuropejskie, a inne to po prostu kawal gotowanego w przyprawach
> miecha, pokrojonego w plastry, z zytnim chlebem i kiszonym ogorkiem.

Wlasnie. To co laczy jedzenie zydow z roznych stron swiata, to wymog
koszernosci, zreszta w roznym stopniu przestrzeganej. Natomiast poza
tym kuchnia zydowska dostosowywala sie do lokalnego "nieba i zwyczaju".
Dlatewgo smieszy mnie, kiedy w roznych, zwykle zagranicznych ksiazkach,
pisze sie, ze kuchnia polska ulegla wpylywom kuchni zuydowskiej, kiedy
bylo raczej na odwrot.

Wladyslaw

Lodowki podblatowe.
Serwis Makaron i cotygodniowe zmiany i uzupelnienia.
gud ajdija
IRC
plotki???