Kawa bezkofeinowa - czy wypłukuje magnez?

1. Data: 2009-03-27 23:30:49

Temat: Kawa bezkofeinowa - czy wypłukuje magnez?
Od: maciek kanski <n...@s...maila> szukaj wiadomości tego autora

Witam, chciałem się zapytać, czy pijąc kawę bez kofeiny (max 0.1% kofeiny)
również wypłukuję magnez z organizmu? Inaczej mówiąc, czy to kofeina
wypłukuje magnez, czy też jest za to odpowiedzialny inny składnik kawy?

Pijam tanie kawy bezkofeinowe czyli zapewne oczyszczane metodą chemiczną (bo
inne, zdrowsze metody odkofeinowania są po prostu kosztowne i takich
zresztą nie znalazłem w sklepach)

http://www.pajacyk.pl - czy już dzisiaj kliknąłeś dla dzieciaków?
( przypominacz: http://ds5.agh.edu.pl/~cysiek10/pajacyk/ )

2. Data: 2009-03-28 05:06:27

Temat: Re: Kawa bezkofeinowa - czy wypłukuje magnez?
Od: januszek <j...@p...irc.pl> szukaj wiadomości tego autora

maciek kanski napisał(a):

> Witam, chciałem się zapytać, czy pijąc kawę bez kofeiny (max 0.1% kofeiny)
> również wypłukuję magnez z organizmu? Inaczej mówiąc, czy to kofeina
> wypłukuje magnez, czy też jest za to odpowiedzialny inny składnik kawy?

Tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak "wypłukiwanie magnezu". To bardzo
potoczne i ogólne określenie z którego w zasadzie nic nie wynika. Rzecz
sprowadza się do dwóch spraw: wchłaniania magnezu i jego wydalania.

Magnez z natury swojej rzeczy ciężko się wchłania. Zwykle organizm
przyswaja ok 1/3 podaży. Istnieje zależność pomiędzy wchłanianiem a pH
środowiska jelitowego. W kwaśnym wchłania się lepiej a w zasadowym
gorzej. Jak to się przekłada na dietę? Otóż dieta zawierająca białko
zwierzęce, tłuszcze nienasycone, witaminy B i D sprzyjają wchłanianiu
magnezu. Odwrotnie wapń, tłuszcze nasycone, fluorki i fosforany łączą
się z magnezem w taki sposób że mocno ograniczają jego wchłanianie.
Czyli będą to: produkty zbożowe, szpinak, produkty mleczne, alkohol i
napoje typu cola etc.

Nasz organizm potrafi kompensować wchłanianie magnezu - ten mechanizm
zależy od sprawność nerek bo nadmiar magnezu jest wydalany wraz z moczem
- więc jego działanie będzie w jakimś stopniu zakłócać wszystko co jest
moczopędne (kawa, piwo etc).

j.

--
"Można wysnuć wniosek, że przyszłością gier są małe opalizujące krążki -
płyty kompaktowe. Głównym tego powodem jest nieopłacalność skopiowania

3. Data: 2009-04-19 19:12:18

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "januszek" <j...@p...irc.pl> napisał
> [...]
> się z magnezem w taki sposób że mocno ograniczają jego wchłanianie.
> Czyli będą to: produkty zbożowe, szpinak, produkty mleczne, alkohol i

A jak to właśnie jest z tym magnezem i wapniem? Pewne źródła podają, żeby
magnez przyjmować w innych porach niż wapń, bo to antagonisci i się
wypierają, utrudniając wzajemnie wchłanianie. Inne źródła, że magnez należy
przyjmować z wapniem w stosunku 1:2 i wtedy jest git. Nawet są takie
preparaty 2 w jednym. W co wierzyć?
Pozdrawiam
A.

4. Data: 2009-04-20 05:18:30

Od: januszek <j...@p...irc.pl> szukaj wiadomości tego autora

ffiona napisał(a):

> [...]
> wypierają, utrudniając wzajemnie wchłanianie. Inne źródła, że magnez należy
> przyjmować z wapniem w stosunku 1:2 i wtedy jest git. Nawet są takie

Czytać uważnie ;)

j.

5. Data: 2009-04-20 07:29:02

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "januszek" napisał w wiadomości

> Czytać uważnie ;)

Czytałam naprawdę z wielką uwagą. I tak mam wątpliwości. Pomożesz?
Pozdr.
A.

6. Data: 2009-04-20 08:03:22

Od: januszek <j...@p...irc.pl> szukaj wiadomości tego autora

ffiona napisał(a):

> Czytałam naprawdę z wielką uwagą. I tak mam wątpliwości. Pomożesz?

Dobrze, trzymam za Ciebie kciuki ;)

Przy czym mam jednak uwagę do tego co napisałaś na grupie o medycynie
gdzie pytasz "W co wierzyć?". Bo to nie jest sprawa wiary i prawda
objawiona tylko jest to bardzo zaawansowany mechanizm którego działanie
zalezy od bardzo wielu czynnikow. Nie ma tu wiec jedynej slusznej prawdy
sa tylko pewne prawdy statystyczne. I tu zapewne racje maja Ci, ktorzy
radza odstawic kawe ;)

j.

7. Data: 2009-04-20 20:30:00

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> zalezy od bardzo wielu czynnikow. Nie ma tu wiec jedynej slusznej prawdy
> sa tylko pewne prawdy statystyczne. I tu zapewne racje maja Ci, ktorzy

Tu również pytałam "w co wierzyć?". Nie chodziło o wiarę w sensie
afirmowania jakiejś teorii, lecz o racjonalne podejście do różnych teorii.
Dziękuję, bardzo mi (nie) pomogłeś.
Pozdr.
A.

8. Data: 2009-04-21 05:44:49

Od: januszek <j...@p...irc.pl> szukaj wiadomości tego autora

ffiona napisał(a):

> Tu również pytałam "w co wierzyć?". Nie chodziło o wiarę w sensie
> afirmowania jakiejś teorii, lecz o racjonalne podejście do różnych teorii.
> Dziękuję, bardzo mi (nie) pomogłeś.

Ok, ;) Mam pytanie, co konkretnie rozumiesz poprzez "racjonalne

9. Data: 2009-04-21 07:30:14

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "januszek"

> Ok, ;) Mam pytanie, co konkretnie rozumiesz poprzez "racjonalne
> podejście do różnych teorii"?

Rozumowe prześwietlenie podstaw obu teorii. Bo nadal nie wiem, czy w moim
wypadku należy brać magnez + wapń, czy magnez osobno, wapń osobno. Ale juz
mniejsza z tym.
Pozdr.
A.

10. Data: 2009-04-21 08:38:21

Od: januszek <j...@p...irc.pl> szukaj wiadomości tego autora

ffiona napisał(a):

> Rozumowe prześwietlenie podstaw obu teorii. Bo nadal nie wiem, czy w moim
> wypadku należy brać magnez + wapń, czy magnez osobno, wapń osobno. Ale juz
> mniejsza z tym.

Wydawało mi się, że właśnie "rozumowo" opisałem, że mechanizm
wchłaniania magnezu i jego wydalania jest skomplikowany i zależy od
wielu czynników, w tym od indywidualnego stanu danego organizmu
(sprawność nerek i całego układu moczowego). Z tego wynika, że nie da
się jednoznacznie okreslić czy magnez razem z wapniem i/lub potasem czy
też osobno.

j.

BMR
jedzenie a charakter człowieka