Kilka pytań od nowego

1. Data: 2005-03-20 20:37:09

Temat: Kilka pytań od nowego
Od: Zelazko <z...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie!

Jestem tu całkiem nowy więc zanim Was zarzucę pytaniami kilka słów o
sobie :) Ogród zanabyłem wraz z działką i domkiem ubiegłej jesieni do tej pory nie
mając wiele
z uprawami wspólnego. Od tego czasu myślę albo o tym jak usprawnić sam
domek, albo co by tu wyhodować przed nim. Od kilku miesięcy czytam sobie Was
i co tylko innego o ogrodnictwie wpadnie mi w ręce i w ten oto sposób
stałem się już nie najgorszym teoretykiem praktyki ogrodniczej :P

To teraz przejdźmy do meritum, czyli moich pierwszych pytań:

1. Czy krzewy malin należy przycinać? Przed zimą nasady krzewów
zostały zakryte kopczykami circa 30cm wysokości. Podczas dzisiejszej
wizyty lustracyjnej zauważyłem, że pędy wykazują oznaki przemarźnięcia
podobnie do róż. Mam rację, czy mi się zdaje :P ? I co z tym zrobić -
przyciąć tak jak róże?

2. No właśnie - róże. Chciałbym trochę przemeblować ogród po
poprzednich właścicielach. Czy mogę przesadzić róże pnące i inne
bliżej nieokreślone? Trudno mi stwierdzić jak stare są, ale na pewno
jakiś czas już tam są.

Hmmm, a myślałem, że mam więcej pytań...

Pozdrawiam,
Przemek

PS Ogród jest w Ociece koło Kamionki niedaleko Ropczyc w woj.
Podkarpackim.

2. Data: 2005-03-20 21:10:21

Temat: Re: Kilka pytań od nowego
Od: "Sylwia S." <m...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zelazko" <z...@...pl>
> Witajcie!
>
> Jestem tu całkiem nowy więc zanim Was zarzucę pytaniami kilka słów o
> sobie :)

Witaj, ja też jestem w teoretykiem ogrodniczym :-)) i od 3 lat staram sie
cos zrobić ze swoją działeczką. Niestety mam ograniczone mozliwości gdyż dom
na działeczce jest w fazie budowy więc nie ma sensu jeszcze zakładac ogród.
Choć to wcale nie oznacza że mnie nie korci aby cokolwik zrobić: naczytałam
sie co nieco literatury ogrodniczej, czytuję dośc systematycznie tę oto
grupę (choć sie praktycznie nie udzielam), zasiegam informację u znajomych
aby w przyszłości stworzyć ogród marzeń. Jak narazie od 2 lat walcze z
karczowaniem dżungli jaką zastałam na działce, posadziłam juz parę drzewek
owocowch, zaledwie kilka iglaków ale to i tak jest niewiele. Dobrze o tym
wiem żeby był efekt trzeba zaczynać od początku i tak jak pisałam na
początku że jeszcze za wcześnie na ogród to ja sie nie mogę powstrzymać i
tak po malutku wydzieram małe poletka chwastom i innym okropieństwom i
kształtuję to według swojej wizji ogrodniczej.

Niestety nie odpowiem Ci na pytania bo jeszcze ani malin i róz nie mam ale
napewno doswiadczeni ogrodnicy dadzą Ci wyczerpująca odpowiedź.

pozdrawiam

Sylwia

3. Data: 2005-03-20 21:47:30

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 20 Mar 2005 21:37:09 +0100, Zelazko napisał(a):

> [...]
> wizyty lustracyjnej zauważyłem, że pędy wykazują oznaki przemarźnięcia
> podobnie do róż. Mam rację, czy mi się zdaje :P ? I co z tym zrobić -

Ekspertem od malin to tutaj jest Janusz Czapski:)))

> [...]
> poprzednich właścicielach. Czy mogę przesadzić róże pnące i inne
> bliżej nieokreślone? Trudno mi stwierdzić jak stare są, ale na pewno

Jeśli zrobisz to starannie to powinny przeżyć, ale przesadzanie odłożyłabym
na jesień.

Starsze okazy jednak trudniej znoszą przesadzanie, pamiętaj że róze
korzenią się głęboko.

Pozdrawiam
Marta

4. Data: 2005-03-20 22:03:13

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zelazko" <z...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
| wizyty lustracyjnej zauważyłem, że pędy wykazują oznaki przemarźnięcia
| podobnie do róż. Mam rację, czy mi się zdaje :P ? I co z tym zrobić -

A jakie to są? spróbuj się dowiedzieć - owocujące na pędach tegorocznych czy
zeszłorocznych, od tego cięcie zależy.
Ale niezależnie od typu - na cięcie za wcześnie!

Pozdrawiam, Basia.

5. Data: 2005-03-20 22:43:59

Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ale niezależnie od typu - na cięcie za wcześnie!
>
> Pozdrawiam, Basia.

Naprawdę za wcześnie? Nawet na cięcie tych 2-letnich, które owocowały w
zeszłym roku i nie zostały wycięte jesienią. Chyba, że mają służyć
skutecznemu porażaniu pędów jednorocznych?
:-)
Pozdrawiam pogodnie
skryba

6. Data: 2005-03-21 00:00:50

Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wizyty lustracyjnej zauważyłem, że pędy wykazują oznaki przemarźnięcia
> podobnie do róż. Mam rację, czy mi się zdaje :P ? I co z tym zrobić -

Przycinanie malin

Gdy stałeś się właścicielem ogrodu to te maliny jeszcze owocowały?

I do kiedy? A może znasz ich nazwy?

Maliny owocują: w zależności od odmiany na pędach tegorocznych lub na pędach
zeszłorocznych. Są też odmiany powtarzające (kwitnące i owocujące wiosną a
często także jesienią, ale wtedy bywa, że nie wszystkie owoce zdążą
dojrzeć).

Przyjrzyj się swoim jeszcze raz uważnie. Czy mają pędy jednakowe,
identycznie zabarwione? Czy są też wybarwione zgoła różnie? Np.:

Pierwsze (takie wyglądające właśnie na przemarzniętelub zaschnięte,
zazwyczaj popielato-brązowe) są z pozostałościami szypułek po zeszłorocznych
owocach malin i cieniuteńką korą popękaną i lekko odstającą od łodyg. Jeśli
tak to są to dwuletnie pędy malin owocujących na pędach jednorocznych, które
wyrosły w 2003 r. i owocowały w 2004 r. Te należy bezwzględnie wyciąć i
spalić, bo są siedliskiem chorób i szkodników malin.

Drugie zielono-jasnobrązowe lub brązowe, młode pędy ze zdrową korą i
wyłącznie nowymi pąkami bez żadnych szypułek (czyli suchych ogonków
zbliżonych wyglądem do zaschniętych szypułek po zerwanych w ubiegłym roku
wiśniach lub czereśniach). Są to pędy, które wyrosły w 2004 roku i w tym
roku dadzą Tobie plon. Tych nie wycinaj, ale możesz je skrócić, jeśli mają
powyżej 150 - 160 cm, lub, jeśli widać uszkodzone, bądź przemarznięte
wierzchołki pędów.

W razie potrzeby dodatkowych wyjaśnień pytaj na grupie lub napisz do mnie na
priv albo szukaj informacji w 'google'. Jest tego bardzo dużo w sieci.

Ale wystarczy Ci troszkę ogrodowej praktyki przy malinach i świetnie sobie
będziesz radził.

:-))

Pozdrawiam pogodnie

skryba

7. Data: 2005-03-21 07:26:35

Od: "Zelazko" <z...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

> Przycinanie malin
>
> Gdy stałe? się wła?cicielem ogrodu to te maliny jeszcze owocowały?
> I do kiedy? A może znasz ich nazwy?

Nazwy niestety nie znam :( Maliny owocowały do samego końca :) tzn. na
początku grudnia jeszcze uzbierałem garstkę bardzo smacznych. Podobno są to
takie krzaczoy, które owocują bardzo długo. Owoce są dosyć duże.

> Przyjrzyj się swoim jeszcze raz uważnie. Czy maj? pędy jednakowe,
> identycznie zabarwione? Czy s? też wybarwione zgoła różnie? Np.:

Kiedy będę tam następnym razem wszystko jeszcze raz dokładnie pooglądam. Na
razie zauważyłem właśnie takie pędy w jasnym kolorze beżowo-szarym, które
wyglądają na uschłe/zmarznięte. Część z nich ma szypułki po ubiegłorocznych
owocach. Kora się nie złuszcza i nie odchodzi. Nie zauważyłem natomiast
pędów brązowo-zielonych, ani takich z pąkami. Właściwie wszystkie pędy na
jakiejś dłuości są takie szare, a od dołu już brązowe.

Czy w takim razie wysuwam prawidłowy wniosek, że moje krzaczki owocują na
pędach tegorocznych?

Dzięki wielkie za fachową odpowiedź!

Pozdrawiam,
Przemek

8. Data: 2005-03-21 09:51:44

Od: "Rafał Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> 1. Czy krzewy malin należy przycinać?

Witaj we frakcji malinowej! i koniecznie przytnij maliny. Lepiej rosną i
owocują (jeśli maliny mogą lepiej rosnąć :-)) )

> 2. No właśnie - róże. Chciałbym trochę przemeblować ogród po

Przesadzaj śmiało, tylko podlewania i nawożenia pilnuj!

--
Pozdrawiam, Rafał Wolski
http://wrzosowisko.pl/sklep/ - sklep z wrzosami

9. Data: 2005-03-21 09:55:17

Od: "Rafał Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> Maliny owocują: w zależności od odmiany na pędach tegorocznych lub na
pędach
> zeszłorocznych. Są też odmiany powtarzające (kwitnące i owocujące wiosną a

Bez wzgklędu na to, czy owocuję na dwuletnich, czy jednorocznych pędach,
jeśli nie były do tej pory przycinane a wygląda na to, że nie i nie są
prowadzone w sposób świadomy to trzeba je przyciąć. A w następnym roku
przycinać selektywnie...

10. Data: 2005-03-21 18:20:45

Temat: Re[2]: Kilka pytań od nowego
Od: Zelazko <z...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hello Marta,

Sunday, March 20, 2005, 10:47:30 PM, you wrote:

MG> Ekspertem od malin to tutaj jest Janusz Czapski:)))

> Jeśli zrobisz to starannie to powinny przeżyć, ale przesadzanie odłożyłabym
> na jesień.

Jasne, że zrobie to starannie! Na poczatku kazdy chce byc bardziej
swiety niz sam Papież :) Myślę, że jesień będzie całkiem dobrym
terminem, bo zdążę się zorientować jak te róże wyglądają kiedy nie są
sterczącymi badylami :P

Przemek

Dynia
winorosl czy ciac ??