Krem do tortu

1. Data: 2004-04-13 16:01:38

Temat: Re: Krem do tortu
Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mardi 13 avril 2004 ŕ 17:38:15, Nessie a écrit :

> Otóż to! Popieram w 100%.

A od kiedy to o slodyczy kremu decyduje ilosc *masla i jaj* ?:-)

> Nie pamiętam, jakie kremy robiła moja mama,
> nie żyje już od dawna, ale ja sama po prostu nie lubię słodyczy zbyt
> tłustych. Brr! Mnie nie smakuje nawet bita śmietana zrobiona ze
> śmietanki 36% - wolę z 30%. Torty z klasycznym kremem jawią mi się jako
> pocisk artyleryjski ciężkiego kalibru.

Krem maslany musi byc przede wszystkim uzywany do niezbyt slodkiego i
lekkiego biszkoptu, nasaczonego czym o wyrazistym smaku (u mnie albo
gorzka kawa lub gorzka mocna herbata, albo sok z cytryny, itd). Nie
musi go byc duzo (wrecz przeciwnie), wtedy uzyskuje sie przyjemny
kontrast smakow i konsystencji.

Imho kremy budyniowe, o wiele "lzejsze" nadaja sie pardziej do
przekladania ciast ciezszych niz biszkopt (i slodszych)

> A krem budyniowy - u mnie w domu mówi się o nim "karpatkowy" - lubię i
> tyle :) Zwłaszcza z płatkami migdałowymi.

Kazdy krem ma swoj sens... jak widac na zalaczonym obrazku ;-)

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2004-04-13 16:48:28

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In <c5g6gt$47m$1@atlantis.news.tpi.pl> batory wrote:
> Tak sobie czytam to tu, to tam i często widzę krem do tortu z udziałem
> budyniu. Jakieś to takie plebejskie, żeby nie powiedzieć "ordynarne".
> Kiedyś, dawno, dawno temu, gdy jeszcze zdarzało mi sie robić torty,
> krem zawsze był robiony na jajach i maśle. Krem z budyniem to mi sie
> kojarzy z tzw. majonezem "na kulu" - widziałam coś takiego w
> podręczniku dla szkoły gastronomicznej - jest to majonez na zasmażce (
> sic!). Czy już się nie robi prawdziwych kremów tortowych? Pozdrowionka -
> Agnieszka

Istnieją trzy podstawowe rodzaje kremów cukierniczych, używanych do
ciasz użyciem mąki zwane tu budyniowymi i kremy maślane. Z tych odmian
kremów do tortów tradycyjnie stosuje się raczej kremy maślane, a
"budyniowe" jako nadzienie do mniejszych ciastek. Nie ma chyba jednak
żadnej przeszkody, by próbować robić torty z kremami budyniowymi.
Osobiście też uważam kremy "budyniowe" za pośledniejsze wobec maślanych
i śmietanowych. Między innymi dlatego, że są łatwiejsze do wykonania,
ale też ze względu na to, że są jednak mniej subtelne i pospolitsze;
najlepszy taki krem nie dorówna według mnie nigdy dobremu kremowi
maślanemu.
Co do niechęci, jaką wiele osób ma obecnie do tortów z takimi kremami,
uważam, że wynika ona po części z uprzedzeń współczesnej dietetyki,
która wpaja nam, że to co tłuste, słodkie i z jajkami to wręcz zabójcze.
Jednak równie ważne jest tu to, że w życiu, w praktyce, bardzo rzadko
spotkać można torty z takimi kremami, które są dobrze zrobione, tzn.
właściwie skomponowane, wykonane bez oszczędzania na składnikach i na
pracy.
Sam też zwykle, jako osoba mogąca się obejść bez słodyczy, ale bardzo
wybredna kiedy już je je, kiedy mam do wyboru między "bogatym" maślanym
tortem a skromniejszym ciastem z kremem "budyniowym", obu nieznanego mi
pochodzenia, wybiorę raczej to ciasto skromniejsze, po takim torcie
spodziewając się wszystkiego najgorszego.

Władysław

1. Data: 2004-04-13 18:25:50

Od: Nessie <n...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. wrote:
> A od kiedy to o slodyczy kremu decyduje ilosc *masla i jaj* ?:-)

Ja się odnosiłam raczej do tej części o "za tłustym" :) Poza tym muszę
się przyznać, że torty z kremem maślanym jadłam w ogóle tylko
cukierniane, i nie były one smaczne, po prostu. Twarda, tłusta, mdława
albo za słodka masa, zlepiająca smętny biszkopt.

> [...]
> gorzka kawa lub gorzka mocna herbata, albo sok z cytryny, itd). Nie
> musi go byc duzo (wrecz przeciwnie), wtedy uzyskuje sie przyjemny

Aaa, no to dochodzimy do sedna: ja od tortu oczekuję lekkości całkowitej
i nie chcę żadnego kontrastu :) Dlatego jadam tylko torty z bitą
śmietaną. Jak (kaloryczna niestety) chmurka.

> Imho kremy budyniowe, o wiele "lzejsze" nadaja sie pardziej do
> przekladania ciast ciezszych niz biszkopt (i slodszych)

Szczerze mówiąc tortu z kremem budyniowym akurat nie jadłam - używam
tego kremu do smarowania ciasta parzonego (jak w karpatce), na
krakersach, albo na waflu.

Nessie

1. Data: 2004-04-13 18:55:17

Od: Katarzyna Kulpa <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 13 Apr 2004 20:25:50 +0200, Nessie <n...@b...com>
wrote:
:
:
: Ewa (siostra Ani) N. wrote:
[...]

o wlasnie - czy da sie w domu uniknac tego efektu cukiernianego kremu?
(tlusty, ciezki, bez smaku innego niz potwornie slodki - buee)

kasica
--
"Lepsza w domu swiekra z zezem, niz tu jajko z majonezem"
- W.Szymborska

1. Data: 2004-04-13 18:57:54

Od: Katarzyna Kulpa <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

On 13 Apr 2004 16:48:28 GMT, Wladyslaw Los <w...@o...pl> wrote:

: Co do niechęci, jaką wiele osób ma obecnie do tortów z takimi kremami,
: uważam, że wynika ona po części z uprzedzeń współczesnej dietetyki,
: która wpaja nam, że to co tłuste, słodkie i z jajkami to wręcz zabójcze.

ja akurat nie przejmuje sie zadnymi dietetykami, a te kremy w cukiernianych
tortach naprawde strasznie mi nie smakuja. 100 razy lepszy jest chocby
kajmak, ktory jest i tlusty, i slodki, a taki smaczny i delikatny.

kasica

1. Data: 2004-04-13 20:00:07

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In <s...@o...slodki.domek> Katarzyna Kulpa wrote:
> [...]
> cukiernianych tortach naprawde strasznie mi nie smakuja. 100 razy
> lepszy jest chocby kajmak, ktory jest i tlusty, i slodki, a taki

Podejrzewam, że po prostu nie jadłaś dobrego tortu z maślanym kremem.
Kajmaku, jak go lubię, nie nazwałbym "delikatnym". To dość prymitywny
przysmak.

Władysław

1. Data: 2004-04-13 20:58:13

Od: Katarzyna Kulpa <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

On 13 Apr 2004 20:00:07 GMT, Wladyslaw Los <w...@o...pl> wrote:
: In <s...@o...slodki.domek> Katarzyna Kulpa wrote:
: >
[...]

to jest bardzo mozliwe. jak siegne pamiecia, niewiele jadlam w zyciu dobrych
tortow.

: Kajmaku, jak go lubię, nie nazwałbym "delikatnym". To dość prymitywny
: przysmak.

phi. kajmak prymitywny? prymitywny to jest schaboszczak :)

kasica

1. Data: 2004-04-13 20:59:41

Od: Katarzyna Kulpa <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 13 Apr 2004 23:54:05 +0200, Ewa (siostra Ani) N. <n...@y...com> wrote:
: Le mardi 13 avril 2004 ŕ 20:55:17, Katarzyna Kulpa a écrit :
:
: > o wlasnie - czy da sie w domu uniknac tego efektu cukiernianego kremu?
: > (tlusty, ciezki, bez smaku innego niz potwornie slodki - buee)
:
: Prawdopodobnie malo masla a duzo cukru (i pewnie margaryny) w tych
: kremach. Moje proporcje to 250 g masla + 4 zoltka + 100 g cukru (krem
: cytrynowy) lub 80 g cukru (krem waniliowy lub czekoladowy).

podejrzewam, ze "oni" to robia tylko z margaryny i cukru. nie wierze, ze
wykosztowuja sie na maslo i zoltka :)

kasica

1. Data: 2004-04-13 21:54:05

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2004-04-14 07:06:13

Od: "batory" <b...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nessie" <n...@b...com> napisał w
wiadomości >

> [...]
> cukierniane, i nie były one smaczne, po prostu. Twarda, tłusta, mdława
> albo za słodka masa, zlepiająca smętny biszkopt.

Mi się jeszcze nie zdarzyło trafić nawet w najlepszej cukierni na dobry krem
maślany. Moja masa maślana prawie nie sprawia wrażenia tłustej. Daję tam 4
całe jajka, 15 deko masła i 10 deko cukru + dodatki smakowe (kawa, sok z
cytryny). Krem rzeczywiście jest pracochłonny i może nie wyjść. Ale warto.
Pozdrówka - Agnieszka

Re: chrupicy chlebek
Co zrobić z nadmiarem wędliny?
Lody "Pascha"