Krupnik Litewski

1. Data: 2007-04-19 12:07:26

Temat: Krupnik Litewski
Od: "JerryKeey" <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

ZA:
http://www.rkp.w.activ.pl/index.php?option=com_mambo
board&Itemid=58&func=view&id=4002

składniki:

1 szklanka spirytusu(1 szlanka=200ml), 1 szklanka miodu(ja dalem
wielokwiatowy),
1.5 szklanki przegotowanej wody(czesc sie wygotuje)
przyprawy:
7 gozdzikow, 7-10 owocow jalowca, po pol lyzeczki milelonego imbiru, galki
muszkatolowej i cynamonu(lepiej dac kore ale mialem tylko mielony), 1 cukier
waniliwy(powinno byc pol paleczki wanilii, ale nie mialem), ziele angielskie
4-5 sztuk

Przyprawy gotowac z polowa ilosci wody 15-20min, az wywar nabierze dosc
ciemnego koloru, a w calej kuchni bedzie czuc korzenny zapach, tylko trzeba
pilnowac zeby woda sie nie wygotowala, zeby nie plywaly farfocle z mielonych
przpraw wsypalem wszystkie w torebke po herbacie ktora wczesniej oproznilem,
torebke zawiazalem nitka i powstaly wywar byl prawie klarowny, pozostale
przyprawy moga sobie swobodnie plywac w garczku.powstaly wywar odcedzamy
przez geste sitko, wlewamy do szklanki i na razie zostawiamy.

Pozstala czesc wody gotujemy z miodem, pilnujemy zeby nie wykipialo i
zbieramy szumowiny ktore sie wytracaja tylko bez przesady bo nic nie
zostanie :]
Trzeba zagotowac i ostudzic troche - zrobic tak ze 2-3 razy(nie wiem
dlaczego tak w przepisie bylo) na koniec dodac wczesniej przygotowany wywar
i razem zagotowac. Na koniec ostudzic do temperatury pokojowej, wlac
spirytus, wymieszac(wywar do krotego wlewasz spirytus nie moze byc goracy bo
nam procenty wyparuja),na koniec mozna jeszcze dolac przgotowanej wody gdyby
wyszlo za slodkie/mocne, wlac do butelek i zostawic w chlodnym miejscu(ale
raczej nie w lodowce,za zimno) na conajmniej jedna dobe zeby sie
przegryzlo...smacznego

2. Data: 2007-04-20 02:26:50

Temat: Re: Krupnik Litewski
Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 19 Apr 2007 14:07:26 +0200, "JerryKeey" <n...@s...pl> wrote:

[...]
>smacznego

A na koniec, przed podaniem podgrzac i troche maselka na wierch dac
zeby nam procenty nie uciekaly - pamietac nalezy ze krupnik pijalo sie
na cieplo.

--
Darek

3. Data: 2007-04-20 04:41:57

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <4...@n...tpi.pl>,
l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) wrote:

> [...]
>
> A na koniec, przed podaniem podgrzac i troche maselka na wierch dac
> zeby nam procenty nie uciekaly - pamietac nalezy ze krupnik pijalo sie

A tu przypominam coś, co napisałem na tej grupie o prawdziwym litewskim
krupniku:

<http://tinyurl.com/yv3g6j>

Władysław

4. Data: 2007-04-20 13:25:38

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> A tu przypominam coś, co napisałem na tej grupie o prawdziwym litewskim
> krupniku:
>
> <http://tinyurl.com/yv3g6j>

Jeszcze dorzucę, ze pod koniec XIX wieku istniał też sposób robienia
krupniku na krupach, czyli kaszy jęczmiennnej, oczywiście ze słonikną.
Polecam Ćwierczakiewiczową.

DJD

hej:
czy to się uda - kolacja rocznicowa