Majonez - pytanie do grupowych specjalistów ;)

1. Data: 2014-01-14 19:58:22

Temat: Majonez - pytanie do grupowych specjalistów ;)
Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziecko zadanie domowe robi i przyjszło z takim oto pytaniem:
Co zrobić żeby rozwarstwić majonez, co i w jaki sposób za to
rozwarstwienie odpowiada?
Szczerze się przyznam, że nie wiem, nie mam czasu ani zbytniej ochoty
lecieć do sklepu żeby przeprowadzić próbę a gugiel daje jedynie
odpowiedź na pytanie jak już rozwarstwiony uratować.
Przypomniałam sobie na szczęście, że na pl.rec.kuchnia jest mnóstwo
wszelkiej maści specjalistów, co to pewnie niejeden majonez zrobili więc
pytam ;)

--
Pozdrówki
Anai

2. Data: 2014-01-14 20:49:34

Temat: Re: Majonez - pytanie do grupowych specjalistów ;)
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 14 Jan 2014 19:58:22 +0100, Anai napisał(a):

> [...]
> Przypomniałam sobie na szczęście, że na pl.rec.kuchnia jest mnóstwo
> wszelkiej maści specjalistów, co to pewnie niejeden majonez zrobili więc

Chodzi o kupny? - ja nie wiem jak rozwarstwić (bo i po co), używam
Kieleckiego, on mi się nie rozwarstwił nigdy, chyba ze za długo był w
lodówce moze raz i wtedy jakby warstewka oleju się zrobiła na wierzchu, ale
reszta była dobra.
Jedyne sensowne (ale nierealne w warunkach domowych) rozwiazanie to puścić
na wirówkę laboratoryjną czyli wykorzystać siłę odśrodkową i różne ciężary
właściwe składników :-)))
--
XL

3. Data: 2014-01-14 21:47:09

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 14 Jan 2014 20:49:34 +0100, Ikselka napisał(a):

> Jedyne sensowne (ale nierealne w warunkach domowych) rozwiazanie to puścić
> na wirówkę laboratoryjną czyli wykorzystać siłę odśrodkową i różne ciężary
> właściwe składników :-)))

Albo i nie, bo to emulsja trwała jest.
To może zamrażać i rozmrażać? - jakaś ilość wody się przynajmniej
oddzieli... Generalnie raczej trudno będzie tak na zawołanie.

--
XL

4. Data: 2014-01-14 22:05:41

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-01-14 19:58, Anai pisze:
> Dziecko zadanie domowe robi i przyjszło z takim oto pytaniem:
> Co zrobić żeby rozwarstwić majonez

Specjalistą nie jestem, ale spróbowałabym go podgrzać (o ile to domowy
majonez). Może żółtko się zetnie, a olej zostanie?
Jak majonez długo poleży w cieple, to olej (oliwa) na wierzch wypływa. ;)

Ewa

5. Data: 2014-01-14 22:33:01

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 14 Jan 2014 22:05:41 +0100, FEniks napisał(a):

> Specjalistą nie jestem, ale spróbowałabym go podgrzać (o ile to domowy
> majonez). Może żółtko się zetnie, a olej zostanie?

Piekłam paleczki z kurczaka w majonezie, nic się nie oddzieliło. Prawie.
--
XL

6. Data: 2014-01-15 20:58:13

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Piekłam paleczki z kurczaka w majonezie, nic się nie oddzieliło. Prawie.

Też bym powoli podgżała, pieczenie to co innego, bo jajo szybko się zetnie,
a jak powili podgżejesz to może się rozwarstwi nim się zetnie.

Jak się miesza musztardę, bez jaja z oliwą lub olejem, to wystarczy odczekać
dłużej (kilka godzin) i się rozwarstwi samo.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

7. Data: 2014-01-15 21:25:20

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 15 Jan 2014 20:58:13 +0100, Stokrotka napisał(a):

> [...]
>
> Jak się miesza musztardę, bez jaja z oliwą lub olejem, to wystarczy odczekać
> dłużej (kilka godzin) i się rozwarstwi samo.

Wiesz, emulsje trwałe trudno rozdzielić, niestety. Nie wiem, co to za pani
nauczycielka, co to dziecku w szkole zadała. Skłonna byłabym jednak
popróbować tego wirowania, bo nie wiem, JAK trwałą emulsją jest majonez,
być może wirówka laboratoryjna jednak da radę... Emulgatorem w PRAWDZIWYM
majonezie jest lecytyna zawarta w żółtkach jaj kurzych, działająca na olej
w towarzystwie wodnego roztworu octu lub kwasu cytrynowego. Teoretycznie
gdyby nagle usunąć kwas z emulsji albo lecytynę czyli emulgator, to olej
oddzieliłby się od wody i pozostałych składników...? No ale jak to zrobić
to ja nie wiem.
--
XL

8. Data: 2014-01-16 00:52:33

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 15.01.2014 21:25, Ikselka pisze:
> [...]

Akurat musztardy to nie trzeba z niczym mieszać, żeby się rozwarstwiła :D

> Wiesz, emulsje trwałe trudno rozdzielić, niestety. Nie wiem, co to za pani
> nauczycielka, co to dziecku w szkole zadała.

Pani nauczycielka od chemii w liceum :)

> Skłonna byłabym jednak popróbować tego wirowania, bo nie wiem, JAK trwałą emulsją
jest majonez,
> być może wirówka laboratoryjna jednak da radę...

Spytałam tutaj, bo odniosłam wrażenie, że chodzi o coś prostego, o
odpowiedź w stylu - dodaj wody, albo więcej oleju itd.itp - nie sądzę,
żeby wymagała odpowiedzi popartej zaawansowanym technicznie i raczej
niemożliwym do wykonania w warunkach domowych doświadczeniem ;)

9. Data: 2014-01-16 09:50:15

Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Anai <a...@a...pl> wrote:
> [...]
> lecieć do sklepu żeby przeprowadzić próbę a gugiel daje jedynie
> odpowiedź na pytanie jak już rozwarstwiony uratować.

To o gugielu, to nieprawda ;)
http://wedlinydomowe.pl/inne-wyroby-miesne/wyroby-ga
rmazeryjne/557-produkcja-majonezu-na-wieksza-skale

Wygląda na to, że wystarczy wstawić do zamrażarki.

A tu ciekawostka:
http://wedlinydomowe.pl/inne-wyroby-miesne/wyroby-ga
rmazeryjne/559-jak-zrobic-majonez-na-zasmazce

10. Data: 2014-01-16 10:04:43

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 16 Jan 2014 08:50:15 GMT, Mirosław Kwaśniak napisał(a):

> Wygląda na to, że wystarczy wstawić do zamrażarki.

O zamrażaniu pisałam na samym początku.

> A tu ciekawostka:
> http://wedlinydomowe.pl/inne-wyroby-miesne/wyroby-ga
rmazeryjne/559-jak-zrobic-majonez-na-zasmazce

I zasmażka. Ale nie majonez 3-)
--
XL

Re: Parowar-jakiej firmy?