Jak dobrze usmażyć steka?

1. Data: 2014-01-11 17:39:05

Temat: Jak dobrze usmażyć steka?
Od: pwz <p...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

No nie potrafię. Milion razy próbowałem i cały czas nie jestem
zadowolony z efektu moich patelnianych zmagań. Chodzi o proste usmażenie
steka. Wołowego. Zawsze jest, przynajmniej moim zdaniem, zbyt twardy.
Wiem, że po pierwsze należy dobrać dobre mięso, a z takim jest u nas
trudno (choćby ze względu na to, że nie ma odpowiedniego gatunku
"amerykańskiej" czy południowoamerykańskiej wołowiny). Ale bez względu
na to, czy jest to czysta polędwica, czy inny kawałek "stekowy", nawet
ze specjalnym przeznaczeniem do smażenia, gdzieś najwyraźniej popełniam
błąd. Próbowałem już: na b. rozgrzanej patelni, na średnio rozgrzanej
patelni, nieco rozbity (ręką) albo w ogóle nierozbity, wysmażony mocno,
średnio albo na krwisto. Nigdy też wcześniej go nie doprawiam (sól,
pieprz dopiero na talerzu). Zawsze jest zbyt twardy. Co robię nie tak?
Albo inaczej: jak smażycie steka wołowego, aby wyszedł miękki?

Pozdr
pwz

2. Data: 2014-01-11 19:04:37

Temat: Re: Jak dobrze usmażyć steka?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 11 Jan 2014 17:39:05 +0100, pwz napisał(a):

> [...]
> "amerykańskiej" czy południowoamerykańskiej wołowiny). Ale bez względu
> na to, czy jest to czysta polędwica, czy inny kawałek "stekowy",

Jeżeli jest to polędwica, nie ma siły, żeby była twarda. Chyba że ze starej
sztuki. A może Ci sprzedali "fałszywą" polędwicę - ligawę? Z niej robią
"tatara" w restauracjach, to może i w sklepie oszukują. No ale po kolorze
to łatwo wykryć, bo ligawa jest różowa, gruba i zwięzła (i twarda), a
polędwica ciemnoczerwona, cienka, i włókna rozłażą się pod naciskiem...
Jeżeli w polędwicy widać liczne białe przerośnięcia tluszczu, to może być
ze starszej sztuki.
Generalnie polska wołowina jest świetna, mam praktycznie same dobre
doświadczenia, aromacik argentyńskiej mi zdecydowanie nie pasuje.
--
XL

3. Data: 2014-01-11 19:10:13

Od: Qrczak <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Generalnie polska wołowina jest świetna, mam praktycznie same dobre
> doświadczenia, aromacik argentyńskiej mi zdecydowanie nie pasuje.

A jak z niej smażysz steki?

Kobieta została stworzona po to, by umilać życie mężczyźnie, a nie -
żeby cały dzień pracować, wieczorem zaś gotować mu mrożonki.

4. Data: 2014-01-11 19:28:36

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 11 Jan 2014 19:10:13 +0100, Qrczak napisał(a):

> Dnia 2014-01-11 19:04, obywatel Ikselka uprzejmie donosi:

> A jak z niej smażysz steki?

Kroję na 3-4-centymetrowe plastry, lekko rozpłaszczam krawędzią dosyć
grubej deski drewnianej (starając się w miarę miejsce przy miejscu, ale bez
przesady, chcę tylko rozluźnić włokna i "ścienkosić" plaster), daję do
miski, zalewam słabym winegretem (bez soli!!! , a octu o 2/3 mniej, plus
pieprz zielony grubo mielony), do tego cebula grubo krojona; delikatnie
mieszam dłonią zalewę z mięsem, lekko całość w misce ugniatam, zostawiam na
pół godzinki. Potem wyjmuję mięso zostawiając cebulę, cebulę podsmażam na
łyżce oliwy na ostrym ogniu do zeszklenia ze złotymi refleksami, dokłądnie
zdejmuję z patelni, dolewam kilka łyżek oliwy, rozgrzewam mocno, ostro
smażę plastry mięsa po 2 minuty z każdej strony, dokładam cebulę między
mięso, dosmażam pół minuty pod przykryciem.
Zdejmuję z ognia, posypuję na patelni solą (mało), natychmiast podaję razem
z cebulą wprost z patelni na talerze - na każdym plastrze mięsa kładąc
łyżeczkę masła.
--
XL

5. Data: 2014-01-11 19:42:08

Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Wołowina nie musi być amerykańska. Może być poczciwy angus. Chociaż też ma swoisty
zapach.

Natomiast - poza stekiem z polędwicy - każdy inny stek będzie stawiał mniejszy czy
większy opór zębom. Po prostu - nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Mity o
rozpływaniu się steku w ustach są tylko mitami. Nie bez powodu noże do steków
wyglądają jak wyglądają.

Ania

6. Data: 2014-01-11 20:14:59

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wołowina jest twarda i suhawa, taką ma naturę.
Z wołowiny smacze wyjdą bitki w sosie własnym:
kroisz na plastry, bijesz tłuczkiem nie za dokładnie, obsmażasz, aż krew
pszestanie wypływać (około 3min na stronę, razem 6min), wkładasz do wżącej
wody z pszyprawami, do małej ilości, nie pamiętam ilości pszypraw, zresztą
zalezy od ilości mięsa (zdaje się liść bobkowy, ziele angielskie, piepsz -
całe nie mielone, troszkę soli) potem cebulkę pokrojoną i dusisz do
miękkości.

Można też robić zrazy zawijane z czymś w środku (pieczarki, albo papryka
czerwona, albo ogurek kiszony, albo śliwka itp) , kroisz , bijesz, zwijasz z
czymś w środku, zapinasz wykałaczką, obsmażasz zawinięte, podlewasz wodą,
wstawiasz do piekarnika, pieczesz na granicy z duszeniem.

Dobre są też mielone, ja lubię "słabe", gdzieś 1/3 do 1/2 bułki, moczonej w
mleku, jajo, piepsz.ewentualnie inne pszyprawy.

No i klops wołowo - wiepszowy też może być.

Pieczenia wołowiny nie polecam, nawet nadziewanej słoniną, wyłazi i tak
suhawa.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

7. Data: 2014-01-11 21:08:44

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 11 Jan 2014 20:14:59 +0100, Stokrotka napisał(a):

> Pieczenia wołowiny nie polecam, nawet nadziewanej słoniną, wyłazi i tak
> suhawa.

Jeśli się ją piecze tak ordynarnie bez przykrycia i przed obróbką nie
rozluźni włókien poprzez porządne zbicie mięsa w kawałku krawędzią
porządnej dechy. Wskazane jest też bejcowanie, ja rzadko to robię, ale
różnica jest monstrualna. I nie piekę, lecz "piekoduszę". I jest jak
masełko. Przepis podawałam.
--
XL

8. Data: 2014-01-11 23:18:52

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 11.01.2014 17:39, pwz pisze:
> [...]
> zadowolony z efektu moich patelnianych zmagań. Chodzi o proste usmażenie
> steka. Wołowego. Zawsze jest, przynajmniej moim zdaniem, zbyt twardy.

Musze się przyznać, że miałam podobny problem i na jakiś czas nawet się
zniechęciłam - po czym niedawno podjęłam kolejna próbę - tym razem w/g
wskazówek Joasi Duszczyńskiej (która swoją szosą baaardzo daaawno temu
też tu pisywała) i wyszła i d e a l n a :D

Tu masz adres: www.mojedania.pl/jak-dobrze-usmazyc-stek-wolowy/

--
Pozdrówki
Anai

9. Data: 2014-01-11 23:20:58

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 11.01.2014 23:18, Anai pisze:
> ... i wyszła i d e a l n a :D
wołowina w sensie :)

10. Data: 2014-01-11 23:25:19

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 11 Jan 2014 23:18:52 +0100, Anai napisał(a):

> [...]
> wskazówek Joasi Duszczyńskiej (która swoją szosą baaardzo daaawno temu
> też tu pisywała) i wyszła i d e a l n a :D

Do smażenia tylko masło klarowane, jeśli już. Takie zwykłe się przypala, a
nawet jeśli tego nie poczujesz, to jest przypalone, tj zawiera trujące
substancje, ne ma przeproś. No ale mąka do steków??? - profanacja
absolutna. To kotlety, nie steki.
--
XL

test