Masło

1. Data: 2003-02-24 19:08:47

Temat: Masło
Od: "szama" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak zrobić dobre masło?

Aguś

1. Data: 2003-02-24 20:55:06

Temat: Re: Masło
Od: "aneta" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "szama" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:b3dqp7$on1$1@news.onet.pl...
> Jak zrobić dobre masło?
>
> Aguś

Cześć
musze się najpierw przedstawic, a wiec jestem Aneta.
nie wiem czy chodzi Ci o zwykłe masło czy jakieś wymyślane, ale ja robie to
tak:
Śmietanę wlewam do takiej maśniczki ze słoika(śmietana najlepiej taka
swojska , gesta ,kwaśna)robie dotąd aż się zrobi, potem tak lekko jakby
ubijam zeby powstała jednolita masa. Następnie odlewam maślankę wyjmuje
masło i je przerabiam łyżką drewnianą w zimnej wodzie dotąd aż woda wychodzi
czysta i od razu sole.
Nie wiem czy o to Ci chodziło. Ja tak robie zwykłe masło i jest pyszne nich
sie schowa to ze sklepu.
Smacznego.

1. Data: 2003-02-24 21:08:55

Od: "Iris" <i...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "aneta" <a...@w...pl> napisał

> Śmietanę wlewam do takiej maśniczki ze
słoika(śmietana najlepiej taka
> swojska , gesta ,kwaśna)robie dotąd aż się zrobi,
potem tak lekko jakby
> ubijam zeby powstała jednolita masa.

Nie gniewaj sie, ale nie zrozumialam poczatku:
Co to jest "masniczka ze sloika"?
Na czym polega "robienie"?
Co znaczy "lekko jakby ubijac"?

Iris

1. Data: 2003-02-24 21:29:59

Od: "aneta" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

ok, dlaczego miałabym sie gniewać?
a więc jak ci to wytłumaczyc jak wygląda to urzadzenie.
Jak chodzisz czasem na bazary to są takie stoiska gdzie mają różne artykuły
gospodarstwa domowego, tam sprzedają (nie bardzo wiem jak to fachowo
nazwać),jak widziałaś kiedykolwiek na wsi taką drewnianą maśniczke co się
robi masło, to teraz takie wymyślili tylko samą góre do tego jest
przykręcona pokrywka od słoika typu twist, to się nakręca na słoik 1l lub 3l
i już masz maśniczkę ze słoika. Jak upisz sobie to "urządzonko" to się ubija
śmietanę dotąd aż się zrobi masło, a żeby maślanka jeszcze była do np. picia
i nie zostały kawałki masła to poprostu mówiąc , że lekko ubijam miałam na
myśli "posklejanie" masła w jedną całość.
Strasznie ci to wytłumaczyłam. Przepraszam..
Jak czegoś będziesz chciała się dowiedzieć to pytaj.

GG1098130 Aneta

1. Data: 2003-02-24 22:03:08

Od: "Iris" <i...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "aneta" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> robi masło, to teraz takie wymyślili tylko samą góre
do tego jest
> przykręcona pokrywka od słoika typu twist, to się

Juz zrozumialam, dziekuje:)
Wprawdzie nigdy nie widzialam na wsi takiego
drewnianego urzadzenia do ubijania masla, ale potrafie
sobie wyobrazic. O ile pamietam moi znajomi wiesniacy
nazywali urzadzenie do ubijania masla centryfuga (czyli
wirowka). Ale sami wykorzystywali do tego celu stare
poczciwe pralki marki "Frania":)

Iris

1. Data: 2003-02-25 08:30:05

Od: "slonko" <slonk0[NIESPAMUJ]@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Następnie odlewam maślankę wyjmuje
> masło i je przerabiam łyżką drewnianą w zimnej wodzie dotąd aż woda
wychodzi
> czysta i od razu sole.

Witaj :)

Ja bym bardzo prosila o wytlumaczenie na czym polega to przerabianie lyzka w
zimnej wodzie? I dlaczego ta woda ma wychodzic czysta? Poczatkowo jest
brudna? I skad ma ta woda wychodzic, znaczy jak wychodzic? Ech, nic nie
rozumiem.

Jestem laikiem w sprawie wyrabiania masla, wiec wybacz te pytania :)

Pozdrawiam slonecznie

Magda-Slonko(Wroclaw)

1. Data: 2003-02-25 09:50:12

Od: "Anix" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "szama" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Jak zrobić dobre masło?
>
> Aguś

prosty sposob :)

gesta kwasna wiejska smietane wlewam do duzego sloja, jak mam smietany pol
litra, to do sloika litrowego i energicznie, mocnonim potrzasam (ubija sie)
zazwyczaj jakies 10-20 min (to zalezy od smietany) i w ten sposob zbija sie
maslo, najpierw w male grudki (tak jakby wazy sie) potem ma to coraz
bardziej jednolita konsystencje, jak juz maslo widac, to odlewam maslanke i
wlewam czysta, zimna woda i dalej mieszam slojem, zeby sie wyplukalo maslo,
odlewam wode brudna (zabielona od maslanki) i dalej plucze, tak dlugo, az
woda bedzie czysta, potem maslo wyciagam do pudelka po margarynach i lyzka
drewniana jeszcze "wyciskam" resztki wody. Sole troszke (szczypta) smietane,
przed ubiciem.
z 1 litra smietany wychodzi ok 400 g masla.
jest pyszne i w ciagu 1 dnia znika u nas :)
pamietaj koniecznie o dokladnym plukaniu, bo jak raz zapomnialam (spieszylo
mi sie) to maslo bylo bardzo kwasne, niezjadliwe ;-)

pozdrawiam, smacznego

gulasz sojowy
ser feta - fajne salatki...
Przepis na Gofry