Strona główna Grupy pl.rec.kuchnia NETYKIETA - czyli sieciowy Savoir - Vivre

Grupy

Szukaj w grupach

 

NETYKIETA - czyli sieciowy Savoir - Vivre

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 1


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2001-02-06 01:23:04

Temat: NETYKIETA - czyli sieciowy Savoir - Vivre
Od: "pablo" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Mam nadzieje ze sie przyda.

Netykieta czyli sieciowy Savoir-Vivre -- tresc:

Zasady Internetowego dobrego wychowania. Pamiętaj o nich zawsze, kiedy
wysyłasz jakikolwiek list do grup dyskusyjnych i grup usenet'owych a nawet
wiadomość prywatną.

Forma zwracania się do innych
W sieci ogólnie przyjętą formą jest "per ty". Nie obrażajmy się więc, gdy
ktoś się tak do nas odezwie.

Cytowany tekst
Cytatów nie powinno być więcej niż własnego tekstu. Cytaty powinny być
wyraźnie zaznaczone - najczęściej stosowaną konwencją jest znak '>' przed
cytowanym tekstem. Kiedy odpowiadasz na inna wiadomość, staraj się nie
cytować całego listu, a jedynie te część, której dotyczy twoja odpowiedz. W
złym tonie jest w cytowanej części pozostawianie sygnatury nadawcy. Równie
naganne jest zacytowanie całego listu tylko po to aby dodać pod nim tekst w
stylu: "zgadzam się", "tak tez myślę".

Szerokość tekstu
"standardowa" linia to 80 znaków. Żaden tekst nie powinien być szerszy niż
80 znaków, a najlepiej ok. 70-76 znaków, by po zacytowaniu nie wyglądał on
na poszarpany. Dłuższe linie mogą sprawiać problemy niektórym systemom
pocztowym.

Sygnaturka czyli coś w rodzaju podpisu.
Zawiera zwykle podstawowe informacje, takie jak adres e-mail, adres strony
WWW, telefon, fax, organizację, czasem niewielką grafikę typu ASCII.
Sygnatura NIGDY nie powinna być dłuższa niż 4-5 linijek (optymalna ilość to
TRZY), ani zawierać jakichkolwiek znaków kontrolnych itp. Długa sygnatura
może być początkowo zabawna, lecz bardzo szybko się starzeje. Należy również
pamiętać, ze duża część użytkowników musi zapłacić za każdy przesłany im
bajt informacji.

Język i styl wypowiedzi
Elektroniczna wymiana myśli nie pozwala przekazać w pełni emocji - ironii,
sarkazmu, śmiechu... Te same słowa można różnie zrozumieć, co bardzo często
prowadzi do nieporozumień i "świętych wojen". Aby zasygnalizować
humorystyczne intencje wypowiedzi używaj "uśmiechów" , takich jak :). Żart i
sarkazm mogą być blednie zrozumiane w swojej elektronicznej postaci.
W rozładowaniu emocji pomagają "smileye":
:-) - uśmiech
:-( - smutek
:) - skrócona wersja uśmiechu
;-) - "traktuj to z przymrużeniem oka"
:-O - zdziwienie
:-/ - kwaśna mina
:-E - złość
(-: - użytkownik jest leworęczny ;)

Unikaj pisania całego tekstu dużymi literami, jest to znacznie mniej
czytelne. Innym problemem z dużymi literami jest to, ze często używa się ich
aby nadać fragmentowi tekstu jakieś szczególne zabarwienie emocjonalne.
Elektroniczna forma przekazu nie jest w stanie oddać naszych emocji i tonu
głosu - do tego właśnie przeznaczono tekst pisany dużymi literami.

Reklamy w sieci
Wywołane pocztą lub na listy (niechciane) spotykają się z ogólnym
potępieniem. Nie rozsyłaj żadnych reklam bądź informacji do użytkowników,
którzy wcześniej nie wyrazili zgody na taka korespondencje. Takie masowe
wysyłanie listów często przynosi efekt odwrotny od zamierzonego. Najczęściej
odbiorcy są zdenerwowani zapychaniem ich skrzynki pocztowejJak najbardziej
wskazane jest natomiast umieszczanie wszelakich informacji reklamowych na
własnym serwerze WWW/gopher itp. (lub "podnajem" stron WWW na serwerze
dostarczyciela internetu), gdyż w ten sposób na reklamy trafia tylko ten,
kto tego rzeczywiście chce.
.
"Dobro sieci"
"Sieć jest wspólnym dobrem, które należy chronić" - tak można wyrazić
nadrzędną regułę panującą w sieci. Oznacza to po pierwsze rozsądne
wykorzystanie zasobów sieci - np. niedokonywanie transferów plików przez
Atlantyk (i obciążanie tych i tak przeładowanych łącz), jeśli te same pliki
można znaleźć znacznie bliżej. Ale także chwilę zastanowienia nad każdą
rzeczą wykonywaną w sieci oraz ochronę sieci przez ochronę poszczególnych
jej komputerów (i np. nie zdradzanie własnego hasła)

Adres listy i adres listserwera
Są różne. Kto o tym nie wie, pokazuje wszystkim, że jeszcze o sieci nic nie
wie i sporo się musi nauczyć.

Pisanie listów
Wypełniaj zawsze pole "subject" ("temat") listu.
W liście nie powinno być linii zawierających jedynie znak "=". Może to
sprawiać problemy z akceptacja takich listów ponieważ niektóre systemy
pocztowe automatycznie wstawiają taka linie po nagłówku listu a przed jego
treścią.
Listy powinny być zawsze podpisane prawdziwym imieniem i nazwiskiem ich
autora. Zadbaj o to aby oprócz twojego imienia i nazwiska w sygnaturze
znalazł się również twój adres e-mail'owy.
Bądź szczególnie ostrożny kiedy odpowiadasz nadawcy listu. W większości
przypadków program pocztowy automatycznie kieruje odpowiedz na listę
dyskusyjna czy tez grupę usenet'owa z której pochodzi wiadomość.
Każda lista dyskusyjna i grupa usenet'owa ma swój własny charakter. Zanim
wyślesz list, zapoznaj się z opisem tematów poruszanych na danej liście czy
grupie (każda lista dyskusyjna i grupa usenetowa ma krotka adnotacje
określająca charakter grupy). Nie wysyłaj listów na grupę która nie jest
związana tematycznie z treścią listu. Staraj się nie wysyłać tego samego
listu na kilka rożnych list dyskusyjnych czy grup usenetowych.
Pomyśl zanim wyślesz list. Czy aby na pewno jest to co chciałem powiedzieć
światu? Przeczytaj ponownie to co napisałeś. Czy jest to na pewno to co
zamierzałeś napisać? Pamiętaj - wysłanego listu nie da się już zawrócić.

Stosunki międzyludzkie
Bądź wyrozumiały dla innych. Każdy kiedyś stawiał swoje pierwsze kroki w
Internecie. Jeśli uważasz, że musisz zwrócić komuś uwagę - zrób to w liście
prywatnym, jest to znacznie rozsądniejsze niż próba publicznego
napiętnowania początkującego użytkownika. W bardzo złym tonie jest zwracanie
dyskutantom uwagi na literówki, błędy ortograficzne i gramatyczne, a
szczególnie robienie tego na forum publicznym.
Zwracaj szczególną uwagę na słownictwo którego używasz. Słowa i zwroty które
stosujesz tobie mogą wydawać się zupełnie naturalne, natomiast innym mogą
wydawać się obraźliwe. Pamiętaj, ze słowo pisane ma zupełnie inna sile
wyrazu niż słowo mówione.

Kilka skrótów często pojawiających się w listach:

AFAIK - As far as I know = z tego co wiem, na ile mi wiadomo
AFAIR - As far as I remember = o ile pamiętam, na ile pamiętam
BTW - By the way = swoja droga, poza tym ...
EOD - End of discussion = kończę rozmowę na ten temat
FYI - For your information = do Twojej wiadomości
GOK - God only knows = Bóg jeden raczy wiedzieć
HHOK - ha, ha - only kidding = ha, ha żartowałem
IMHO - in my humble opinion = moim skromnym zdaniem
IMO - in my opinion = moim zdaniem
OTOH - on the other hand = z drugiej strony
TIA - Thanks in advance = dziękuję z góry

--
pablo
________________________________________
podlacz myszke do taboreta, bedziesz mial peceta.


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


 

strony : [ 1 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

potrawa chinska
Likier Benedyktyn
smakowite adresy w intenrecie
Babka ananasowa
cykoria

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Saturator do wody gazowanej CO2.
Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5

zobacz wszyskie »