Nie pogubić się!

From: "eTaTa" <e...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Nie pogubić się!
Date: Tue, 8 Oct 2002 13:04:15 +0200
Sender: e...@p...onet.pl@pa55.uroczec.sdi.tpnet.pl

---"Siedzę przed panem jak przed mądrym rabinem i mówię: "Rebe, nie mam dużo
czasu i ty nie masz dużo czasu. Powiedz mi w kilku zdaniach, co mam robić,
żeby się nie pogubić i nie zmarnować życia"? Jak brzmiałaby odpowiedź?"

---LEM
"Zawsze starać się zachować intelektualną suwerenność i próbować wyrobić
sobie absolutnie własny pogląd na wszystkie rzeczy bliższego i dalszego
świata. Czytać wyłącznie pierwszorzędnych autorów i pierwszorzędne dzieła,
również w literaturze, by u kresu życia móc powiedzieć tak, jak słynny
matematyk Niels Abel, który w wieku dwudziestu paru lat wymyślił całki
eliptyczne: "Czytałem tylko mistrzów, nigdy uczniów". Iść w ślad za wielkimi
rozpoznaniami naukowymi i starać się znaleźć pośród nich, ale nie po to, by
wypełniać księgi bełkotem. Wreszcie, być racjonalistą krytycznym, który
połknął Poppera i Wittgensteina, więc nie dać się łatwo wziąć na haczyk
nowości, bo wszędzie są mody, nie tylko w strojach. One wszystkie jednak
przemijają i zostawiają za sobą wykołowanych, którzy za bardzo w nie
uwierzyli. Pamięta pan jak Gombrowicz próbował dogonić Sartre`a? A niech pan
zobaczy, dziś z Sartre`a nie zostało nic, zupełnie."

--------

Jak by brzmiała Wasza odpowiedź?

W pytaniu jest 'przyspieszacz".
Linka