Nienasycone kwasy są "be"?

1. Data: 2002-05-23 08:53:39

Temat: Nienasycone kwasy są "be"?
Od: "Krystyna*Opty*" <K...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Badania pokazujące korzystne skutki spożywania większej ilości tłuszczy
nasyconych.

Jeden z głównych problemów zajmujących środowisko dietetyków jest związany z
tym, czy ludzie spożywają wystarczającą ilość kwasów tłuszczowych omega 3 w
zjadanych pokarmach. Wydłużone kwasy tłuszczowe omega 3 stanowiące główny
przedmiot rozważań to kwas arachidynowy (chyba - tam jest jeszcze "penta"
(eicosapentaenoic), którego nie ma w polskim nazewnictwie - przyp. tłum.)
(EPA), oraz kwas (docosahexaneoic) DHA. Niektóre badania wykazały, ze
podstawowy kwas omega 3, kwas linolenowy, u ludzi i zwierząt nie jest zbyt
aktywnie przetwarzany na formy wydłużone, szczególnie, gdy spożywane są
kwasy tłuszczowe trans, na skutek czego zahamowane zostaje działanie enzymu
desaturazy delta 6. W jednym z ostatnich badań (Gerster, 1998), w którym
zastosowano oznakowany promieniotwórczo kwas linolenowy w celu zmierzenia
stopnia przetwarzania tego kwasu u dorosłych ludzi, wykazało, że jeśli
innymi kwasami tłuszczowymi w diecie były kwasy nasycone, to przemiana EPA
zachodziła w ok. 6%, a DHA w 3,8%, podczas gdy jeżeli duża ilość innych
kwasów tłuszczowych w diecie była kwasami wielonienasyconymi omega-6 (PUFA),
to przemiana była niższa o 40-50%.

Nanji wraz ze współpracownikami (1995) stwierdził, że dieta wzbogacona
nasyconymi kwasami tłuszczowymi (ale nie nienasyconymi) leczy u zwierząt
alkoholowe uszkodzenia wątroby spowodowane przez kwas linolowy. Badacze
wnioskują, że może to być wyjaśnione obniżeniem poziomu tworzenia grup
nadtlenowych w tłuszczach. Jest to kolejny przykład wskazujący na potrzebę
uwzględnienia odpowiedniej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie.

Cha i Sachan (1994) badali wpływ diet opartych na nasyconych kwasach
tłuszczowych i opartych na nienasyconych kwasów tłuszczowych na
farmakokinezę etanolu (etanolową). Pod uwagę wzięte były także enzym wątroby
(hepatic) dehydrogenaza alkoholowa oraz karnityny plazmy (?). Badacze
wnioskują, że zawarte w diecie nasycone kwasy tłuszczowe chronią wątrobę
przed uszkodzeniami powodowanymi przez alkohol poprzez spowalnianie
metabolizmu etanolu. Podejrzewa się także, że pewną rolę w tym procesie
odgrywa karnityna.

Hargrove wraz ze współpracownikami (1999) uwzględnił pracę Nanji oraz
postawił hipotezę, iż dieta bogata w kwas linolowy także spowodowałaby
uszkodzenia wątroby po wstrzyknięciu acetominofenu (acetominophen). W
pierwszym eksperymencie, zwierzęta karmiono dietą o zawartości tłuszczu
15g/100g białka i dietą o zawartości tłuszczu 20g/100g białka, stosując olej
kukurydziany oraz łój wołowy. Poziom enzymów wątroby, wskazujący na
istnienie uszkodzeń, był wyraźnie podniesiony o wszystkich zwierząt za
wyjątkiem tych, które były karmione dietą o wyższej zawartości łoju. Badacze
wyciągnęli następujący wniosek: "Diety o wysokiej zawartości [kwasy
linolowego] mogą zwiększać prawdopodobieństwo powstawania uszkodzeń wątroby
powodowanych acetaminofenem, w porównaniu z dietami zawierającymi większą
ilość nasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych".

A co z kwasami nienasyconymi?

Nienasycone kwasy tłuszczowe narażają na szwank także arterie serca. Po
zbadaniu tłuszczowego składnika płytki miażdżycowej okazało się, że kwasy
tłuszczowe w cholesterolu stanowią tylko 26% w porównaniu do nienasyconych
kwasów tłuszczowych, które stanowią pozostałe 74% (ze zdania nie wynika, czy
płytki, czy cholesterolu, ale chyba tego drugiego - przyp. tłum.). Po
zbadaniu zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych w estrach
cholesterolowych obecnych w płytce, okazało się, że 38% jest nienasyconych,
a 36% jest jednonienasyconych. Widać więc wyraźnie, że problem nie leży w
nasyconych kwasach tłuszczowych.

Jako uzupełnienie, należy wyjaśnić, że główną rolą jaką cholesterol odgrywa
w chorobach serca i raku jest działanie jako substancja naprawiająca
organizmu, a także, że cholesterol jest głównym związkiem wspierającym
działanie systemu immunologicznego, jest ważnym przeciwutleniaczem oraz
niezbędnym składnikiem receptorów neuroprzekaźników. Nasze mózgi nie pracują
zbyt sprawnie bez odpowiedniej ilości cholesterolu. Dla naukowców powinno
więc być jasne, że obecne podejście do cholesterolu jest złe.

Droga do syntezy cholesterolu zaczyna się przy związku zwanym
acetylokoenzymem A, który powstaje z metabolizmu nadwyżki ketogenicznych
kwasów aminowych tworzących białka, a także z metabolizmu nadwyżki
węglowodanów, oraz z oksydacji nadwyżki kwasów tłuszczowych. W 1978 Grundy
stwierdził, że stopień nasycenia tłuszczy zawartych w diecie nie ma wpływu
na poziom syntetyzowania cholesterolu. Jednakże badania Jonesa z 1997 roku
pokazały, że wielonienasycone kwasy tłuszczowe zwiększają poziom
syntetyzowania cholesterolu bardziej niż inne kwasy tłuszczowe. Co więcej,
badania z 1993 roku (Hodsons i in.) wykazały, że podaż w diecie
wielonienasyconego kwasu omega 6, kwasu linolowego, ma wpływ na rozwój
choroby wieńcowej serca.

W związku z tym, oświadczenia złożone przez aktywistów żywieniowych w
Stanach Zjednoczonych, a dotyczące zwiększania przez nasycone kwasy
tłuszczowe syntezy cholesterolu, są bezpodstawne.

To, co dzieje się podczas spadku i wzrostu poziomu cholesterolu w surowicy
krwi przypomina bardziej przenoszenie czegoś z jednego przedziału pociągu do
drugiego, kiedy organizm próbuje naprawić potencjalne szkody wyrządzone
przez nadmiar wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Badania przeprowadzone
przez dr Hansa Kaunitza (1978) bardzo wyraźnie pokazały potencjalne
zagrożenia ze strony nadmiaru wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

2. Data: 2002-05-23 10:09:48

Temat: Re: Nienasycone kwasy są "be"?
Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy mogłabyś przypomnieć nam przy okazji tego artykułu
w jakich produktach są te dobre tluszcze a w których złe.
Bez takiego wyjaśnienia cały ten artykól można o kant D.. rozbic.

3. Data: 2002-05-23 11:06:08

Od: "Jazz" <b...@j...NIESPAMUJ.prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz <t...@p...onet.pl> wrote:
> Czy mogłabyś przypomnieć nam przy okazji tego artykułu
> w jakich produktach są te dobre tłuszcze a w których złe.
> Bez takiego wyjaśnienia cały ten artykuł można o kant D.. rozbić.
>
> Przepraszam za błąd ortograficzny, poprawiłem się.

To zrób jeszcze cancela poprzedniego posta, to może nikt więcej nie zauważy
;-)

--
Jazz http://jazz.prv.pl
"No cóż, życie nie jest łatwe, ale za to strasznie śmieszne" - Mysz i Potwór

5. Data: 2002-05-23 11:24:04

Od: "Krystyna*Opty*" <K...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Czy mogłabyś przypomnieć nam przy okazji tego artykułu
> w jakich produktach są te dobre tluszcze a w których złe.
> Bez takiego wyjaśnienia cały ten artykól można o kant D.. rozbic.

Ostatnio ukazało się najnowsze wydanie Wydawnictwa Lekarskiego PZWL
"Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw".
Opracowanie jest firmowane przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie.

Wszystkie produkty mają wyszczególnione bardzo różne wartości, a między
innymi także kwasy tłuszczowe z rozbiciem na nasycone, jednonienasycone i
wielonienasycone a nawet zawartość cholesterolu. Autorzy zawartością
cholesterolu chcieli chyba czytelników postraszyć... ;))))

Mam to wszystko Ci przepisywać? Chyba nie ma sensu, ale może jest gdzieś w
inecie jakaś mądra strona z tymi wartościami produktów? Spróbuj poszukać.

6. Data: 2002-05-23 11:36:36

Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

A nie ma tego gdzieś w postaci elektronicznej?

7. Data: 2002-05-27 20:02:50

Od: "J'an W'erbinski - hello from kill file :-\)" <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna*Opty*" <K...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:aciasg$4m8$1@news.onet.pl...

> Badania pokazujące korzystne skutki spożywania większej ilości tłuszczy
> nasyconych.

Szkoda, że nie napisałaś o tym, że pewne zdrowe tłuszcze nienasycone są
zdrowe pod warunkiem obecności innych zdrowych tłuszczy nienasyconych. W
przypadku ich braku są szkodliwe. O tym wie każdy, kto się na tym zna (nie
mylić z optymalnymi misjonarzami).

Rozpatrywanie np omega 6 w oderwaniu od reszty nie ma wartości naukowej.

--
Jan Werbinski +48 68 3630000 606269777 j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl
Strona prywatna w trakcie budowy http://pa54.zgora.sdi.tpnet.pl/jw/

Żelazo