Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Nowy człowiek Nowy człowiek

Grupy

Szukaj w grupach

 

Nowy człowiek

Data: 2000-02-18 20:57:46
Temat: Nowy człowiek
Od: "Janusz H." <h...@p...onet.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki

Dla wszystkich tych, którzy nie wiedzą jak sobie poradzić z własnym
życiem, tych którzy się zagubili i tych, którzy wyszli 'na prostą' i
chcą rozwijać się pełniej, realizować jako istota ludzka - fragment
książki "Mieć czy Być?" Ericha Fromma. Cechy charakteryzujące nowego
człowieka - wolnego (spontanicznego), kochającego i twórczego:

<< [...]
- Wola porzucenia wszystkich form posiadania, aby w pełni _BYĆ_.
- Bezpieczeństwo, poczucie tożsamości oraz zaufanie oparte na wierze w
to, czym się _JEST_, na potrzebie wchodzenia w związki,
zainteresowaniu, miłości, solidarności z otaczającym światem -
zastępujące pragnienie posiadania, zawłaszczania, kontroli świata,
które w rezultacie prowadzą do stania się niewolnikiem własności.
- Akceptacja faktu, że nikt i nic z zewnątrz nie nadaje sensu życiu, a
ta radykalna niezależność i nicość [w oryg.: no-thingness - tłum.] są
warunkami pełniejszej aktywności nastawionej na troskę i dzielenie
się.
- Pełnia obecności w danej sytuacji.
- Radość, która wywodzi się z dawania i dzielenia, nie zaś z gromadzenia
i wyzysku.
- Miłość i szacunek dla życia we wszystkich jego manifestacjach,
wyrażające się wiedzą, iż rzeczy, władza, wszystko to jest martwe,
natomiast życie i wszystko co przyczynia się do jego rozwoju są
świętością.
- Nastawienie na redukcję zazdrości, nienawiści i złudzeń w takim
stopniu, w jakim jest to dla danej jednostki możliwe.
- Życie bez czci dla bożków i bez iluzji, ponieważ osiągnęło się stan, w
którym żadne iluzje nie są potrzebne.
- Rozwijanie zdolności kochania wraz ze zdolnością do krytycznego,
pozbawionego sentymentalizmu myślenia.
- Porzucenie narcyzmu i zgoda na tragiczne ograniczenia właściwe
ludzkiej egzystencji.
- Uczynienie pełni rozwoju, zarówno swego, jak i bliźnich, nadrzędnym
celem życia.
- Wiedza, że do osiągnięcia tego celu niezbędne są dyscyplina i szacunek
dla rzeczywistości.
- Wiedza nadto, że żaden wzrost nie jest zdrowy, jeśli nie odbywa się w
ramach określonej struktury, połączona jednak ze zrozumieniem różnicy
między strukturą stanowiącą atrybut życia a "porządkiem", który jest
atrybutem nie-życia, czyli śmierci.
- Rozwój własnej wyobraźni, jednak nie w funkcji ucieczki od nieznośnych
okoliczności, ale jako dźwigni antycypacji realnych możliwości, jako
środka zniesienia nieznośnych warunków.
- Uczciwość wobec innych, połączona jednak z dbałością o to, by samemu
nie być oszukiwanym; można być nazywanym niewinnym, lecz nie naiwnym.
- Wiedza o sobie, nie tylko o tym 'ja', które się zna, lecz również o
tym nieznanym - nawet jeśli o tym, czego się nie wie, ma się wiedzę
wyłącznie letalną.
- Odczuwanie jedności z wszelkim życiem, co pociąga za sobą rezygnację z
pragnienia podbicia przyrody, podporządkowania sobie, wyzyskiwania,
gwałcenia i niszczenia jej. W miejsce tego zaś usiłowanie zrozumienia
jej i współpracy.
- Wolność, która nie jest arbitralnością, lecz możliwością bycia sobą,
nie w postaci pożądliwych pragnień, lecz delikatnie zrównoważonej
struktury, która w każdej chwili stoi wobec alternatywy: rozwój lub
rozpad, życie lub śmierć.
- Wiedza o tym, że zło i destrukcyjność są koniecznymi konsekwencjami
porażki rozwoju.
- Wiedza, iż jedynie kilku udało się osiągnąć doskonałość w
urzeczywistnieniu wszystkich tych jakości, której to wiedzy towarzyszy
brak ambicji "osiągnięcia celu", gdyż ambicja taka rozpoznana zostaje
jako jeszcze jedna forma chciwości i posiadania.
- Szczęście osiąga się w procesie nieustannie realizowanej pełni życia i
jest ono niezależne od celu, jaki pozwolił zrealizować los; a tam
gdzie życie pełne, na miarę możliwości, daje dostateczną satysfakcję,
nie ma miejsca dla troski o to, co możliwe, a co niemożliwe do
osiągnięcia. [...] >>

Pozdrawiam serdecznie
Janusz Harasimowicz

----------------------------------------------------
--------------------
Pokochaj siebie - reszta nie będzie problemem.
----------------------------------------------------
--------------------

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
18.02 Arris
19.02 Kawul
20.02 Bartosz Kaminski
21.02 Arris
21.02 Adam Jarosz
21.02 Janusz H.
22.02 Janusz H.
22.02 Bartosz Kaminski
23.02 Bartosz Kaminski
23.02 Arris
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem