Noze japonskie - gdzie?

1. Data: 2004-10-18 14:17:21

Temat: Noze japonskie - gdzie?
Od: "plitkin" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ludziska - gdzie w Wa-wie albo w internecie bede mogl kupic japonskie noze
kuchenne znanych dobrych firm? Bo z dobrych europejskich znalazlem tylko
Victorinox
i Zwilling. Czy poska jest tak biednym rynkiem, ze dobrych nozy sie nie
kupi?

1. Data: 2004-10-18 16:43:59

Temat: Re: Noze japonskie - gdzie?
Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

plitkin wrote:
> [...]
> Victorinox
> i Zwilling. Czy poska jest tak biednym rynkiem, ze dobrych nozy sie nie

W Warszawie nawet gdzies widizalem, nie pomne teraz gdzie, ale nawet nie
bede usilowal sobie przypomniec, bo bylo to badziewie, na ktore rasowy
Japonczyk by nawet spojzec nie chcial, wiec wstydzilbym sie podawac na
to cos namiary :(

W necie jest np. strona:
http://www.japanese-knife.com/main.shtml
Ale ostrzegam... to kosztuje... i to duzo...
Poza tym, jesli myslisz powaznie o kupnie noza japonskiego, to od razu
trzeba kupic kamien do ostrzenia tegoz. Sadze, ze "medium grain" (#1000)
to podstawa i jeszcze trzeba "fine grain" albo "super fine" (od #3000 w
gore). W wersji ekonomicznej kupuje sie dwustronny kamien, np.
#1000/#6000. Troche to zalezy jaki noz kupisz. Generalnie im lepszy...
tym trudniej, czyli trzeba miec na koniec drobniejszy kamien.

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2004-10-18 18:05:53

Od: "plitkin" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Senx za infe.
Dzisiaj znalazlem w Megapunkcie (akurat w CH Wilenska) japonskie noze - jak
z daleka zobaczylem, myslalem, ze zwariuje ze szczescia. Podchodze i
pierwsze co widze - cena - 150 zl za yanagibe 240 mm. NO to mysle - SWIAT
JEST PIEKNY a zycie wspaniale: z daleka: drewniana raczka, stal odpowiednia,
na nozu nawet wytloczona nazwa firmy (ieroglify). Ale po wzieciu do reki
poczulem, ze mnie hamsko oszukano: raczka zamiast drewna jest z jakiegos
plastiku.... Producent: KAI Ind. Generalnie popatrzylem na ceny, popatrzylem
na te raczki..... Darowalem przynajmniej az do chwili, jak poczytam o nich
troche. Bo nigdy o tej firmie nie slyszalem.
Wzialem ulotke: napisane, ze stal wysokoweglowa, a zawartosc podano 0,6%
(slabo jak na wysokoweglowa). Szukam dalej...
Senx za linke - moze tam sobie cos zamowie. Choc pomacac nie mozna - ale
przynajmniej sa pewne firmy....

1. Data: 2004-10-18 19:26:25

Od: Maciej Jastrzebski <p...@a...man.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

plitkin <p...@i...pl> wrote:
> [...]
> Victorinox
> i Zwilling. Czy poska jest tak biednym rynkiem, ze dobrych nozy sie nie

Na www.sushi-shop.pl ostatnio pojawiły się japońskie noże. Ceny od ok. 300
do trochę ponad 1000 PLN. Wyglądają bardzo przyjemnie. Osełki też są.

Pedro.

--
#!perl -- Maciej "Pedro" Jastrzębski <M...@m...lublin.pl>
open(h,${$|})?$_=<h>.<h>:fwd<vgy;split??;$=-=$=;whil

1. Data: 2004-10-18 21:04:49

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

plitkin wrote:
> Senx za infe.
Nie ma problemu.

> Dzisiaj znalazlem w Megapunkcie (akurat w CH Wilenska) japonskie noze -
> jak z daleka zobaczylem, myslalem, ze zwariuje ze szczescia. Podchodze i
> pierwsze co widze - cena - 150 zl za yanagibe 240 mm.
Dobry Yanagi to wydatek rzedu 50-100 USD, choc pewnie znajdziesz tez i
takie, ktore kosztuja wiele ponad 300 USD. Niemniej odradzam kupno
bardzo drogiego noza. Podstawowy problem jest taki, ze uplynie troche
czasu zanim sie nauczysz go dobrze ostrzyc. Na poczatek jest prawie
pewne, ze go raczej stepisz a nie naostrzysz.

> [...]
> odpowiednia, na nozu nawet wytloczona nazwa firmy (ieroglify). Ale po
> wzieciu do reki poczulem, ze mnie hamsko oszukano: raczka zamiast drewna
Znaczy, ze ulegajac modzie, przeznaczono go do zmywarki, a to znaczy, ze
to nie to. Wymycie prawdziwego w zmywarce to profanacja ;)

Producent: KAI Ind.

Akurat Kai jest firma w Japonii dosyc znana z tego co pamietam, z tym,
ze ja ja kojarze (moze sie myle) z narzedziami a nie z nozami kuchennymi.

> [...]
> chwili, jak poczytam o nich troche. Bo nigdy o tej firmie nie slyszalem.
> Wzialem ulotke: napisane, ze stal wysokoweglowa, a zawartosc podano 0,6%

Znowu moge sie mylic, ale z tego co pamietam to stale wysokoweglowe sie
definiuje od 0.6% wegla w gore. Spotkalem sie co prawda rowniez z
definicja zaczynajaca sie bodaj od 0.8%, ale 0.6% to i tak sporo.

Szukam dalej...
> Senx za linke - moze tam sobie cos zamowie. Choc pomacac nie mozna - ale
> przynajmniej sa pewne firmy....

Nie wszystkie noze na tej stronie sa "typowo japonskie".
Znalazlem w oich archiwach jeszcze cos takiego:
http://www.suisin.co.jp/English/index.htm
http://itkitchenknife.com/e_index.shtml
http://www.nenoxusa.com/

Bylo jeszcze pare, ale wylacznie po japonsku.

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2004-10-18 21:39:22

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 18 Oct 2004 20:05:53 +0200, "plitkin"

>Wzialem ulotke: napisane, ze stal wysokoweglowa, a zawartosc podano 0,6%
>(slabo jak na wysokoweglowa). Szukam dalej...

Jesli w ogole da sie podac zawartosc wegla w stali to to badziew a nie
porzadny japonski noz - dla porzadnego noza mozna co najwyzej podac
poczatkowa zawartosc wegla w rdzeniu i w plaszczu - bo skuwany jest z
dwoch roznych rodzajow stali (wysokoweglowa, twarda w srodku i
elastyczna, o znacznie mniejszej zawartosci na wierzchu. W czasie
ostrzenia cienki placek stali wysokoweglowej jest odslaniany i, jesli
noz zostal wlasciwie wykuty i naostrzony, ostrze formowane jest
wlasnie w strefie wysokoweglowej.
Ze stali 65 (to duzo - powyzej .8% zaczyna sie zeliwo...) nie da sie
zrobic i porzadnie na twardo zahartowac noza - bedzie kruchy, latwo
polamac.

--
Darek

1. Data: 2004-10-19 09:04:34

Od: "sandalwood" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

sprobuj w sadyba best mall, na parterze jest sklep z akcesoriami min.
kuchennymi, ceny od 150 do 500 zl. nazwy producenta niestety nie pamietam

1. Data: 2004-10-19 23:08:22

Od: "plitkin" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Znalazlem w oich archiwach jeszcze cos takiego:
> http://www.suisin.co.jp/English/index.htm
> http://itkitchenknife.com/e_index.shtml
> http://www.nenoxusa.com/

Senx za linki, ale to inny przedzial cenowy :-(

1. Data: 2004-10-20 10:13:27

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

plitkin wrote:

> Senx za linki, ale to inny przedzial cenowy :-(

No coz....
Nikt nie jest doskonaly... ;)
Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2004-10-20 10:48:04

Od: "plitkin" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No coz....
> Nikt nie jest doskonaly... ;)

jezeli ciebie interesuje temat, to znalazlem
http://www.japanesechefsknife.com/
DOsc ciekawa i roznorodna oferta.
odpowiadaja na anglojezyczne maile w ciagu 1 dnia!
Placic mozna karta, ale przez inny system, niz u nich na stronie.
Pozdroofka, plitkin

ciasto na pierogi a mąka
zioła zima
zgliwialy serek