ON w Polsce (2)

1. Data: 2003-03-27 12:53:38

Temat: ON w Polsce (2)
Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@f...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Opinie przedstawione w dwu poprzednich odcinkach starałem się podać dość
beznamiętnie, komentarze pozostawiając PT Czytelnikom. Opublikowane już na
Grupie i następne odcinki mają na celu przedstawienie sytuacji ON w Polsce
niejako "w pigułce", bo bardziej szczegółowe i bardziej wnikliwe obserwacje
można by zawrzeć w bardziej stosownych miejscach niż głos uczestnika Grupy .
Z tego powodu nie będę polemizował z żadną z wypowiedzi, które zostały
sprowokowane przez ogłoszenie poprzednich odcinków.

Pora zakończyć kwestię PFRON, bowiem los tego Funduszu znowu "wisi na
włosku".

Zaczęło się od sławetnego (można już tak powiedzieć) planu uzdrowienia
finansów Państwa przez Pana Ministra Kołodkę. Nie wchodząc głębiej w
historię "uzdrawiania finansów Polski" przez Pana Kołodkę, powiedzieć można
jedno: z całą pewnością potrafi zaabsorbować uwagę słuchających Go różnymi
akcesoriami. Pierwsza prezentacja "planu Kołodki" to zbiór kolorowych tabel
i wykresów na internetowej stronie Ministerstwa Finansów. Wygląda to
imponująco, a zarazem tajemniczo, bo poza wymownymi tytułami brak przy nich
jakiegokolwiek komentarza. Prezentacja jest o tyle frapująca, że przeciętny
podatnik nie ma "zielonego pojęcia" jak mógłby skomentować "wystawę"
wykresów prof. Kołodki. W tym miejscu pozwolę sobie na dygresję i zarazem
zapytanie, które mnie nurtuje: jak to się stało, że prof. Belka, po krótkim
okresie "ministrowania" i rozejrzeniu się w sytuacji podał się do dymisji, a
prof. Kołodko bez żadnych zahamowań nominację na Ministra i Wicepremiera
przyjął. Może się mylę, ale według mnie tkwi w tym jakaś czarna tajemnica.
Tajemnica ta jest związana z finansami Państwa i ich rzeczywistym stanem.
Jak to jest naprawdę, nie dowiemy się, dopóki nie zdarzy się coś
dramatycznego. Nie będę dalej drążył tego tematu, bo nie mógłbym uciec od
ocen, a postanowiłem ograniczyć się do przedstawienia faktów.

Obok wspomnianego programu Ministra Kołodki, na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów można znaleźć FAQ. przejrzałem je sobie i zwróciłem
uwagę na pytanie, które może nas bardziej niż inne zainteresować. Otóż osoba
podpisująca się Olaf_P w dniu 14.03.2003 zadał Profesorowi następujące
pytanie: "Jakie rozwiązania są planowane w wyniku likwidacji PFRON-u ?"
Odpowiedź prof. Grzegorza Kołodko:

"Włączenie wpływów ze składki na PFORN do dochodów budżetu, a wydatków na
zadania wspomagania osób niepełnosprawnych do wydatków budżetu nie zmieni
sytuacji osób niepełnosprawnych, natomiast umożliwi zmniejszenie kosztów
administracyjnych. W okresie 2-3 lat może to prowadzić do obniżenia składek
na pomoc dla osób niepełnosprawnych, a wiec zmniejszyć koszty działania
przedsiębiorstw."

Odpowiedź Profesora jest podana językiem "politycznym" więc żeby nie było
wątpliwości przetłumaczę "z polskiego na nasze" tak, by każdy mógł zrozumieć
sens tej odpowiedzi.

Mianowicie: likwidacja PFRON zostanie zastąpiona pobieraniem składek przez
budżet (czytaj; "wspólny kocioł") i z tego powodu sytuacja ON *nie zmieni
się*. Przyszłe profity takiego rozwiązania to hipotetyczne zmniejszenie
kosztów administracyjnych, które zostaną przeznaczone na *zmniejszenie
składek* płaconych przez przedsiębiorstwa na rzecz PFRON, czyli obniżenie
wielkości pomocy na rzecz osób niepełnosprawnych.

Po tym wytłumaczeniu odpowiedzi Pana Profesora trzeba postawić pytanie,
które sformułowałbym tak : niech ktoś zgadnie gdzie w dupie Pan Minister
Kołodko ma osoby niepełnosprawne? ( z przeproszeniem za słowo "gdzie").
Większość osób ze świata polityki swój stosunek do ON przedstawia w taki
sposób (niezależnie od tego co tak naprawdę o tym myślą), by nikt nie mógł
im zarzucić konfliktu z międzynarodowymi, humanitarnymi ideami głoszonymi w
sprawie poszkodowanych grup społecznych, ale nie Pan Profesor Kołodko. Pan
Profesor w szale który widoczny jest w Jego oczach koncentruje się na
robieniu reklamy swoim pomysłom i ani Mu w głowie zaprzątać swej cennej
uwagi takimi drobiazgami.

Niestety sielankowy obraz Programu (jak wszystko zresztą, co ku wspólnemu
pożytkowi próbuje się realizować) "dopadły" prawa Murphy'ego. To co miało
iść gładko zaczęło napotykać na opory do tego stopnia, że Pan Minister
zaczął zwolna "popuszczać". "Złym duchem" okazał się najpierw Minister
Gospodarki Pan Hausner, który "użył sobie" nieco na wspomnianym Programie.
Jakby tego było mało, zażądano od Pana Kołodki bardziej przystępnego
przedstawienia programu i stało się to w dniu 25 marca 2003. Na stronie
internetowej Ministerstwa Finansów ukazał się opis projektu oraz załączniki
do niego.

Mnie najbardziej zainteresował los Funduszy , a szczególnie PFRON. W
załączniku 5.1 do Projektu zatytułowanym "Propozycje zmian odnośnie do
funkcjonowania funduszy celowych" (pisownia oryginalna), w poz. 13 (nomen
omen nie opatrzonej numerem) wpisano:

" Fundusze, nad których sposobem funkcjonowania należy się zastanowić" i tu
wpisano PFRON. Czy oznacza to, że propozycja pierwotna została w programie
umieszczona bez zastanowienia? Skoro tak, to można zapytać, czy inne
propozycje zawarte w Programie były podobnie "przemyślane"? Nie jest to
takie istotne. Ważne, że jednak ktoś "skoczył po rozum do głowy", bo chyba
najgorszy PFRON jest lepszy od " wspólnego budżetowego kotła".

Opublikowanie części opisowej Projektu Uzdrawiania jakkolwiek ocenione przez
prasę, że nie zawiera wszystkiego i są pewne rozwiązania utajnione, nie
przeznaczone do publikacji, wywołały szereg komentarzy skrzętnie
odnotowanych na internetowej stronie Ministerstwa Finansów. Z owych
komentarzy wybrałem te ciekawsze.

Szef zespołu doradców Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, niejaki
Pan Wilk stwierdził z ubolewaniem, że "w programie brakuje informacji o
reformie systemu emerytur i rent. "Według danych OECD w porównaniu z innymi
krajami, Polska najwięcej wydaje na rencistów i emerytów tj. 4,8 proc. PKB,
a następny kraj na liście OECD wydaje na ten cel niewiele ponad 2 proc.
PKB" - wyjaśniał. Dodał, że nie potrafi powiedzieć, dlaczego wydatki na
emerytów i rencistów w Polsce są tak duże. "Nie umiem powiedzieć co tu nie
gra. Może trzeba zrobić weryfikację rencistów, ale nie może być tak, że
Polska najwięcej wydaje na emerytów i rencistów" - zastanawiał się Wilk."
Stwierdzenie pana Wilka cytowane jest za PAP.

Mam nadzieję, że Leszek Konopa nie wytoczy mi procesu o naruszenie praw
autorskich do hasła, którym zwykle kończy swoje korespondencje:

"Rozpasanie i hulaszczy tryb życia emerytów i rencistów rujnują budżet RP.
(C)Perl".

Nie mogłem się opanować, by nie przytoczyć w tym miejscu owego cytatu, bo
nic tu bardziej nie chce pasować i proszę o wybaczenie.

Na koniec tej części mojego wystąpienia chciałbym wyrazić nadzieję, że
Program Naprawy zostanie przez opór członków obecnego Rządu tak
zmodyfikowany, że Pan Minister Finansów dotrzyma obietnicy i poda się do
dymisji. Można też mieć nadzieję na rychły upadek całego Rządu w związku z
wystąpieniem Prezydenta w "sprawie Rywina", oraz silnej opozycji sejmowej
mającej związek ze sposobem dołączenia Polski do koalicji antysaddamowskiej,
a wówczas padłby kolejny Program Uzdrowienia Polski Pana Kołodki.

To co napisałem wyżej nie jest komentarzem, ale próbą określenia możliwych
wydarzeń.

W następnym odcinku mojej "pogadanki" chciałbym zająć się "naszym
Ministerstwem" a także funkcjonującymi już instytucjami związanymi z ON w
Polsce.

c.d.n.

Zbig A Gintowt

2. Data: 2003-03-27 19:36:05

Temat: Re: ON w Polsce (2)
Od: "Pearl" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@f...com.pl> napisał w
wiadomości news:b5us94$6h2$1@nemesis.news.tpi.pl...
[...]
> [...]
>
> Nie mogłem się opanować, by nie przytoczyć w tym miejscu owego cytatu, bo
> nic tu bardziej nie chce pasować i proszę o wybaczenie.

Widzę, że poparcie mojego hasła rośnie. :-)
Jak się nie mylę, już trzeci rok nie traci na aktualności.

--
Pozdrawiam.
Perła

Zaproszenie na mecz kosza na wozkach - Wawa
Wozek napedzany korbka
list wysłany z serwisu SamiSobie-Szukam porady prawnej
prosba
Drużynowy się broni.?