Bigos

1. Data: 2003-10-06 23:03:53

Temat: Bigos
Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam do Was prosbe. Poniewaz moj amerykanski nauczyciel prosil mnie
o "babciny" przepis na bigos, ktory kiedys sam probowal zrobic,
pomyslalam, ze Wy znacie jakis przepis na "najlepszy" polski
bigos. Pewno co kucharka to przepis, ale moze jest jakis klasyczny
polski przepis. Bede wdzieczna za jakies wskazowki.
dzieki
iwon(k)a

1. Data: 2003-10-07 00:40:16

Temat: Odp: Bigos
Od: "Janusz Nedoma" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Iwon(k)a <i...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:blsscp$ngu$...@n...onet.pl...

> Pewno co kucharka to przepis, ale moze jest jakis klasyczny
> polski przepis. Bede wdzieczna za jakies wskazowki.
> dzieki

Masz racje! Co kucharka (kucharz) - to przepis!

Ze z natury leniwy jestem - zamiast starac sie spisac "wariacje wlasne" -
najpierw przegladnalem publikowana tworczosc innych.

Sa bigosy "przeglad tygodniowy" - nieporozumienie!. Podobnie jak
nieporozumieniem jest

http://www2.gazeta.pl/cjg/1,33276,357633.html

Bigos w 10 minut? Hehehe....

Zupełnie do rzeczy jest

http://www.polonia.org/bigos.htm

Praktycznie nic dodac, nic ujac - moze tylko to, ze ja do bigosu nie daje
pomidorow. Poza tym - praktycznie wszystko tak, jak robie. Uwagi autora o
nieograniczonych mozliwosciach modyfikacji, w ktorych trzeba sie wykazac
wlasna inwencja i intuicja - jak najbardziej sluszne.

No, ale taki _naprawde_ super przepis (najbardziej oddajacy chyba scene z
"Pana Tadeusza") - znajdziesz tu:

http://www.chelonia.com.pl/kul__bigos_bn.html

Sposrod ingrediencji z pewnoscia najwiekszy bedziesz miala klopot z
"widokiem na Bieszczady". Poza tym moje watpliwosci budzi doprawienie bigosu
piwem, a nie winkiem czerwonym. No i ja optuje za pokrojeniem kapusty na
dosc drobne, krotkie wlokienka.

Porzadny bigos powinien byc brunatny. Jego okresowe mrozenie (w trakcie
przyrzadzania) jest rownie wazne, jak gotowanie. A moze nawet (zwlaszcza pod
koniec procesu technologicznego) nie jest to juz gotowanie, a smazenie.

4 dni - to minimum! Za to efekty!

Pozdrowienia - Jasiek
Janusz Nedoma

1. Data: 2003-10-07 07:20:08

Temat: Re: Bigos
Od: "Monika Biermann" <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Nedoma" <j...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> nieograniczonych mozliwosciach modyfikacji, w ktorych trzeba sie wykazac
> wlasna inwencja i intuicja - jak najbardziej sluszne.

No wlasnie z tymi pomidorami lub przecierem pomidorowym w bigosie. Nie jest
to czasami tak, ze na Slasku akurat sie go nie dodaje? W mojej okolicy
(Wielkopolska) jest to podstawowy dodatek do bigosu. Mialam okazje kika razy
jesc bigos na Slasku lub przyzadzany przez ludzi z tej okolicy i byl zawsze
bez pomidorow/koncentratu i mialam wrazenie, ze jest tylko z kiszonej
kapusty.

Monika

1. Data: 2003-10-07 07:49:24

Od: "Ewa P." <e...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Monika Biermann" <m...@g...de> napisal w wiadomosci

> [...]
zawsze
> bez pomidorow/koncentratu i mialam wrazenie, ze jest tylko z kiszonej

Rodzina mojej Mamy jest spod Lwowa - bigos jest lekko doprawiany przecierem
i gesty. U moich tesciów (Kielce) bigos jest jasny i rzadki.

Ewa

1. Data: 2003-10-07 09:48:36

Od: "Janusz Nedoma" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ewa P. <e...@b...wroc.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bltr48$25e$...@o...biskupin.wroc.pl...

> U moich tesciów (Kielce) bigos jest jasny i rzadki.

Z calym szacunkiem, Ewo: mowisz, ze Twoi tesciowie _to_ nazywaja bigosem?

Biezabrazje... ;o)

Pozdrowienia - Jasiek
Janusz Nedoma

PS. Jestem z Krakowa, gdzie wiekszosc bigosiarzy jednak zaprawia
pomidorkami. Mnie to jakos nie pasuje. Ale jako sie rzeklo - co kucharz to
przepis. Albo jeszcze celniej, tak, jak bylo w jednym z podeslanych przeze
mnie linkow: gdzie dwoch Polakow tam trzy przepisy na bigos :o)

1. Data: 2003-10-07 10:12:46

Od: "Anet" <a...@t...net> szukaj wiadomości tego autora

> Z calym szacunkiem, Ewo: mowisz, ze Twoi tesciowie _to_ nazywaja bigosem?
>
> Pozdrowienia - Jasiek
> Janusz Nedoma

To widocznie domena teściów, moi również uważają, że tak powinien wyglądać
bigos. U mojej mamy jest jakby z innej bajki.

Anet

1. Data: 2003-10-07 12:33:05

Od: "KasiaO" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
zawsze
> bez pomidorow/koncentratu i mialam wrazenie, ze jest tylko z kiszonej

Ja jestem z Mazowsza i normalnie nóz mi sie otwiera w kieszeni jak slysze,
ze ktos do bigosu dodaje pomidory!!! A co jeszcze gorsze bigosem nazywa
gotowana mloda kapustke z dodatkiem pomidrów.
Ja, moja mama, babcia i wszystkie ciocie NIGDY nie dodajemy pomidorów. Cala
reszta jak u Janusza.
Pozdrawiam
Kasia

1. Data: 2003-10-07 12:38:50

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Nedoma" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> przepis. Albo jeszcze celniej, tak, jak bylo w jednym z podeslanych przeze
> mnie linkow: gdzie dwoch Polakow tam trzy przepisy na bigos :o)

ja tez jestem z krakowa. dla mnie przecier w bigosie to profanacja. a w
kazdym barze z przecierem. nie wiem jak w domowych kuchniach, bo wszyscy
jedza moj i nikt sam nie robi :)))
hmmmm jakos nikt z krakousow nie zwracal mi uwagi na brak przecieru w
bigosie. no, poza moim bratem, ktory jest fanem bigosow barowych rzadkich i
z przecierem i moj mu nie wchodzi. a robie wg ogolnych wytycznych
zaczerpnietych z literatury staropolskiej (znalazlam kiedys dlugasny artykul
z chyba przekroju, na temat bigosu w notatkach babci - z czasow, jak jeszcze
przekroj trzeba bylo przekroic do czytania :))

pzdr
marta

1. Data: 2003-10-07 13:53:28

Od: "Waldek F." <t...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Martka" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Janusz Nedoma" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
(ciach), poza moim bratem, ktory jest fanem bigosow barowych rzadkich i
> [...]
jeszcze
> przekroj trzeba bylo przekroic do czytania :))

(ciach)

Bigos z pomidorami toż to raczej "Kapusta z pomidorami". Gdzie "staropolscy"
Polacy mieli zbierać POMIDORY.
Nawet Nasz Wieszcz w "Pany Tadeuszu" nic nie pisze na temat -tfu!!!-
pomidorów ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,w BIGOSIE ???????

1. Data: 2003-10-07 14:04:14

Od: "Janusz Nedoma" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Waldek F. <t...@a...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bluggf$9o6$...@f...acn.pl...

> Bigos z pomidorami toż to raczej "Kapusta z pomidorami".

Prawda. Tak dla wyjasnienia, bo sie obraz zaciemnil - ja tez jestem wrogiem
pomidorow w bigosie, prosze mi tu KasiuO nie insynuowac... :o)

> Gdzie "staropolscy"
> Polacy mieli zbierać POMIDORY.
> Nawet Nasz Wieszcz w "Pany Tadeuszu" nic nie pisze na temat -tfu!!!-
> pomidorów ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,w BIGOSIE ???????

No, wiesz Waldku... Kiedy pomidor trafil na polskie stoly to nie wiem. Ale
Pan Tadeusz to "Historia szlachecka z roku 1812, w 12 ksiegach wierszem."

Czyli juz czas jakis po odkryciu Ameryki :o)

Pozdrowienia - Jasiek
Janusz Nedoma

hibernacja zurawiny?
Re: ile kardamonu do kawy?