Emocje pierwotne

1. Data: 2001-12-11 14:20:08

Temat: Emocje pierwotne
Od: "Kuki" <k...@s...plNIE-SPAMUJ> szukaj wiadomości tego autora

Do emocji pierwotnych zalicza się takie emocje, które wytworzyły się jako
pierwsze i miały charakter adaptacyjny dla człowieka. Emocje pierwotne dają
się zauważyć nie tylko u człowieka, ale u gatunków niższych. Daje to
ciągłość ewolucyjną. E. pierwotne kształtują się u człowieka już w pierwszym
roku życia, i są to m.in.: emocja wstrętu, emocja gniewu, emocja zdziwienia,
emocja smutku, emocja radości. Zadania adaptacyjne wiążą się z bezpośrednio
z odpowiedziami, zawsze występują ilekroć występuje uruchomienie danego
motywu.

Jest duże podobieństwo emocji pierwotnych u człowieka i zwierząt wyższych.
Jednak mówi się, że nie są one takie same. Nie mowie tu o takich
charakterystycznych emocjach dla natury człowieka jak: poczucie winy, wstyd,
uczucia moralne, lęk egzystencjalny, czy uczucia praksyczne (zwiane z
pracą), lecz interesuja mnie te najbardziej pierwotne.

Powstaje pytanie: jak odróżnia się emocje pierwotne u człowieka od emocji
pierwotnych zwierzęcia? Jakie są podobieństwa i różnice? Od czego to zalezy.

Pozdr. K.

1. Data: 2001-12-11 15:04:35

Temat: Odp: Emocje pierwotne
Od: "Ewa" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czytałeś "Miłość i nienawiść" Eibel - Eibesfelda? Z tego co pamiętam,
sporo miejsca poświęca temu zagadnieniu.

Pozdrawiam!

Ewa

1. Data: 2001-12-11 15:26:43

Od: "PrawdziwaWiedzmaF." <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[ciach ciach]
> Powstaje pytanie: jak odróżnia się emocje pierwotne u człowieka od emocji
> pierwotnych zwierzęcia? Jakie są podobieństwa i różnice? Od czego to
zalezy.

Zeby odp na to pyt. najpierw nalezy zdefiniowac 'jak powstaja emocje'? Czy
wystarczy pobudzenie fizjologiczne czy potrzebna jest tez ocena poznawcza?
bodziec---> pobudz, fizjolog.--->ocena poznawcza--->emocja
bodziec--->ocena poznawcza bodzca--->pobdz.fizjolog.--->emocja i takie tam
rozne niuanse.... a podejsc jest tyle ile badaczy..........:)
A poza tym skoro emocje pierwotne, tzn ze sa wrodzone i nie ma zasadniczych
roznic kulturowych miedzy okazywaniem ich w roznych spoleczenstwach. Byly
niezbedne aby przezyc..........U zwierzat podobnie....Sprecyzuj o jakie
roznice ci chodzi? A mzoe po prsotu u zwierzat nie ma doznania emocji na
plaszczyznie pozawczej.....Bo reakcje fizjologiczne i pozniej behawioralne
czesto sa barrdzao podobne.

Pozdr.
PrawdziwaWiedzmaF.

1. Data: 2001-12-11 23:00:32

Temat: Re: Emocje pierwotne
Od: "Kuki" <k...@s...plNIE-SPAMUJ> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PrawdziwaWiedzmaF." <w...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:9v58b7$t78$1@news.onet.pl...
> [...]
> wystarczy pobudzenie fizjologiczne czy potrzebna jest tez ocena poznawcza?
> bodziec---> pobudz, fizjolog.--->ocena poznawcza--->emocja

Przyjmijmy ten schemat ;P

> [...]
> roznic kulturowych miedzy okazywaniem ich w roznych spoleczenstwach. Byly
> niezbedne aby przezyc..........U zwierzat podobnie....Sprecyzuj o jakie

Chodzilo mi wlasnie o rozwiniecie faktu ze czlowiek ma nature osobowa
i troche inaczej przezywa niektore emocje. Potrafisz to wyjasnic?

> Pozdr.
> PrawdziwaWiedzmaF.

:) pozdrawiam, K.

1. Data: 2001-12-11 23:05:21

Od: "Kuki" <k...@s...plNIE-SPAMUJ> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa" <e...@w...pl> napisał w wiadomości
> Czytałeś "Miłość i nienawiść" Eibel - Eibesfelda? Z tego co pamiętam,
> sporo miejsca poświęca temu zagadnieniu.
>
> Pozdrawiam!
>
> Ewa

Ja laik jestem, wiec czy ta ksiazka wiaze sie z tematem? Jak w bibliotece
nie bedzie to nie wiem czy wydawac pieniadze na ksiazke?

Pozdr, K.

1. Data: 2001-12-11 23:33:51

Od: "Ewa" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mimo iż tytuł wyżej wymienionej książki bardziej kojarzy się z brazylijską t
elenowelą, uwierz, że naprawdę dotyczy tematu, który Cię interesuje. Autor b
ada, które ze sposobów przeżywania i wyrażania emocji (przede wszystkim tych
pierwotnych, związanych właśnie z miłością i nienawiścią, ale nie tylko) maj
ą podłoże kulturowe, a które są atawizmami. Książka jest bardzo interesująca
i powinna być w przyzwoitych bibliotekach (ja czytałam wypożyczoną)

Pozdrawiam!

Ewa

1. Data: 2001-12-12 17:30:50

Od: "Wilczek" <w...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

[cut]
> [...]
> pierwotnych, związanych właśnie z miłością i nienawiścią, ale nie tylko) maj
> ą podłoże kulturowe, a które są atawizmami.

Emocje pierwotne nie sa warunkowane kulturowo. Miedzykulturowosc jest wlasnie
wyznacznikiem ich "pierwotnosci" wg wszystkich koncepcji jakie znam.

--
-=Pozdrowionka=-

Wilczek
w...@w...pl <|> http://www.wr.pl
ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

1. Data: 2001-12-13 15:30:52

Od: "Ewa" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie twierdzę, że są! Mówiłam, po pierwsze, o wyrażaniu emocji, a po drugie,
że nawet ten sposób wyrażania często nie jest warunkowanany kulturowo, ale
jest atawizmem.

Pozdrawiam!

Ewa

łords