Odp: psychologia tłumu

From: "wojtekf" <m...@h...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Odp: psychologia tłumu
Date: Thu, 20 Jul 2000 18:22:12 GMT

Użytkownik Aleksander Nabaglo <...@w...krakow.pl>

> W widndzie wystepuja dwa powody dyskomfortu psychicznego.
>
> *Obcy sobie ludzie przebywaja w przestrzeni tak malej,
> nastepuje naruszenie dystansu, ktory w wiekszosci innych
> sytuacji nie jest naruszany.
> To wyzwala poczucie zagrozenia, umysl zajmuje sie poszukiwaniem
> zrodla zagrozenia i kontrolowaniem siebie, aby nie zostac
> przez innych zidentyfikowany jako zrodlo zagrozenia.
>
> *Wypadki "transportowe" w windach zdarzaja sie bardzo rzadko,
> zas wiekszosc tych, ktore sie jednak zdarzaja, zachodzi gdy
> winda rusza przy otwartych drzwiach a ofiara w tym momencie
> [...]

Prosze Pana Aleksandra,
jakkolwiek kazda sytuacja jest (jakby to powiedzial F.Dostojewski ;))
"jedyna w swoim rodzaju" , jednak wydaje mi sie ze rzeczą nauki
jest tworzenie modeli i teorii , ktore w miarę precyzyjnie wyjasniają
zjawiska rzeczywistosci.
Dla mnie do opisu i zrozumienia przypadku "windy" wystarczają
konkluzje Ascha plus przytoczona przez Dianę teoria wplywu
informacyjnego i normatywnego oraz konformizmu.
Ty natomiast , jako osobnik tworczy , masz tendencje do doktoryzowania
sie w kazdym temacie (nie ironizuje- na razie;)).
Dostrzeganie dodatkowych elementow "transportowych zagrozeń
i dyskomfortu" , skądinąd ciekawe, pozwalam sobie ocenic jak
'czyste chciejstwo' majace na celu podparcie wczesniejeszej
"teorii ewolucyjnej mimikry".
Mysle tez ze twoja teoria moze miec wiele na rzeczy ,
jesli jednak znajdziesz dla niej bardziej adekwatne przyklady.
Wspomniana "winda" swietnie tlumaczy sie "wplywem informacyjnym"
(dziecko po prostu zapytaloby - "dlaczego wszyscy sie odwrocili?",
podobnie wiekszosc doroslych , gdyby pasazerami byli znajomi ... itd )
Dlatego twoje wywody chociaz czytam je z ciekawoscia
sa dla mnie jednak w tym przypadku tworzeniem bytow ponad miare
- tępieniem brzytewki Ockhama.

Oto kolejna sytuacja , wzieta z zycia i nie bedaca eksperymentem
w najmniejszym stopniu , tym razem dla mnie przyklad wplywu normatywnego
i zmiany postawy konformistycznej grupy przez jednostkę :
Ciekawy jestem jak skategoryzujesz ten przypadek:

W firmie , gdzie testy psychologiczne z racji wykonywanego zawodu
nie sa koniecznoscia (np. jak w policji , wojsku , czy tam gdzie pracuja
zawodowi kierowcy) przeprowadzano testy psychologiczne pracownikow.
Sama sytuacja juz dosc stresujaca :
- zatrudnieni wzywani byli jeden po drugim
- oficjalnie nie ogloszono tej akcji (wiec wiesc rozchodzila sie z ust do ust)
- na rozmowie "proponowano wypelnienie testu dla dobra firmy
oraz poznania wlasnych nowych mozliwosci" , dosc usilnie nagabywano
czy wrecz molestowano tym testem
- dodatkowo byl to test osobosciowy , a nie badajacy kompetencje
i pozwalajacy efektywniej zorganizowac dzialalnosc firmy .
Ponadto test byl niezgodny z kryterium Searsa
i dosc mocno wkraczal w poczucie intymnosci badanych.

Ludzie zdawali sobie z tego sprawe , lecz dzieki opisanej
powyzej technice szedl dosc gladko , wiec po kilku pierwszych
osobach wypelnienie testu stalo sie normą (niewygodną i nieaptobowaną
ale skuteczną - 'zadziałał' konformizm ).
Lecz do momentu ... gdy jeden z pracownikow po dlugiej i męczacej
rozmowie odmowil wypelnienia testu. Ten precedens stal sie szybko
powszechnie znany , nastapilo przewartosciowanie postaw
i nastepni ludzie osmieleni nim bardzo rzadko zgadzali sie na testy.
Nic dodac nic ujac - wpylw normatywny i konformizm przelamany
przez jednego goscia. A moze cos wiecej i cos innego ?
Takze bez ironii -chetnie wyslucham twojej opinii.

pozdrowiska
Wojtek